Vaccinul care DISTRUGE cancerul de cap și gât. Rezultate "foarte încurajatoare": Se taie ADN din tumoră și se lipește într-un virus inofensiv

Sonia Baciu |
Vaccinul care DISTRUGE cancerul - FOTO: Pexels @Polina Tankilevitch

Un vaccin revoluționar dă speranță pacienților diagnosticați cu cancer. Cum funcționează și ce cancer tratează.

Un vaccin personalizat împotriva cancerului, ”croit” din ADN-ul pacienților, a dat rezultate preliminare ”foarte încurajatoare”, relatează SkyNews.

Potrivit datele preliminare ale testelor clinice desfășurate la Centrul de tratare a cancerului Clatterbridge, din Marea Britanie, se arată că boala nu a reapărut la niciunul dintre cei 8 pacienți care au primit serul, chiar și după mai multe luni de la vaccinare. În schimb, cancerul a revenit la doi pacienți care nu erau imunizați.

Cum funcționează vaccinul

Vaccinul, numit TG4050, este produs de compania franceză Transgene, care folosește o tehnologie similară cu cea folosită pentru vaccinul COVID produs de AstraZeneca.

Astfel, ADN-ul din tumora unui pacient este tăiat și lipit într-un virus inofensiv. Atunci când virusul modificat genetic este injectat în organism, acesta antrenează sistemul imunitar să fie atent la celulele canceroase, sperând să le distrugă într-un stadiu incipient, înainte de a apărea un nodul.

”Sistemul imunitar poate vedea lucruri pe care noi nu le putem vedea la scanare. Este mult mai inteligent decât ființele umane”, a declarat profesorul Ottensmeier.

”Dacă putem antrena sistemul imunitar să selecteze acele celule care altfel ar duce la o recidivă într-un moment în care nici măcar nu le putem vedea, atunci șansele de supraviețuire pe termen lung pentru pacienții noștri sunt mult mai mari”, a mai spus Ottensmeier.

Optimism în rândul cercetătorilor

Altfel, cercetătorii sunt optimiști în legătură cu vaccinul, deoarece aceasta este ”croit” pe tipul de cancer al fiecărui individ.

Mutațiile din ADN-ul celulelor tumorale variază de la un pacient la altul, iar prin realizarea unui vaccin unic pentru fiecare pacient, acesta ar trebui să fie mai eficient în a ținti celulele necorespunzătoare.

Pandemia COVID a accelerat dezvoltarea tehnologiei de realizare a vaccinului, considerată cândva ca fiind foarte experimentală.

Echipa de oameni de știință de la Oxford, care au dezvoltat vaccinul AstraZeneca, utilizează aceeași strategie de ”vector viral” pentru cancerul de prostată. Iar tehnica ARN mesager, care a stat la baza vaccinurilor anti-COVID de la Pfizer și Moderna, a fost utilizată recent, cu succes, împotriva cancerului pancreatic.

”Pandemia a ajutat și a accelerat dezvoltarea unei serii de noi vaccinuri. Am aflat despre siguranța lor la miliarde de oameni, acolo unde înainte era vorba de câteva mii de persoane, iar acestea sunt date utile pentru siguranță.

Și înseamnă că vor exista mult mai multe investiții în domenii precum cancerul, unde avem nevoie disperată de terapii mai bune”, a declarat prof. Adrian Hill, directorul echipei din Oxford de la Institutul Jenner, citat de SkyNews.

Vaccin care să prevină metastazele

De altfel, recent a fost publicat studiul unui vaccin împotriva cancerului, modelul stimulând un atac coordonat al celulelor T și al celulelor ucigașe naturale care previn metastazele la șoareci, notează Institutul Wyss Harvard.

Atunci când celulele normale suferă leziuni ale ADN-ului, ele prezintă proteine pe suprafețele lor exterioare care servesc drept semnal ”ucide-mă” atât pentru celulele T, cât și pentru celulele ucigașe naturale, membri ai sistemului imunitar care vin și distrug celulele etichetate. Cu toate acestea, unele celule canceroase și-au dat seama cum să taie aceste proteine de pe suprafețele lor, permițându-le să se sustragă detectării de către echipa de căutare și distrugere a sistemului imunitar.

Echipa de cercetători a demonstrat utilitatea vaccinului pe șoareci cu melanom și cancer de sân triplu negativ, ambele cu metastaze frecvente, chiar și după intervenția chirurgicală de extirpare a tumorilor existente.

Aceștia au îndepărtat chirurgical tumorile animalelor, apoi au administrat vaccinul și au văzut că rata metastazelor a fost mult redusă. Când au provocat din nou unele dintre animalele vaccinate cu tumori canceroase patru luni mai târziu, niciunul dintre ele nu a dezvoltat boala.

”Această abordare are un mare potențial pentru tratarea pacienților care suferă de o serie de tipuri de cancer și demonstrează cu adevărat puterea de a combina cunoștințele fundamentale în domeniul imunologiei cu noile tehnologii dezvoltate la Wyss", a declarat dr. Dave Mooney, coautorul cercetării.

Vezi și: Medicația pentru durere, personalizată. De ce este necesar acest lucru