Anunțul CNAS privind obligativitatea semnării cu cardul de sănătate și raportarea serviciilor medicale online în trei zile lucrătoare, valabil începând cu 1 martie a stârnit un val de întrebări, mai ales de la persoanele care nu dețin un card de sănătate. (Vezi AICI anunțul complet al CNAS)
Pentru a lămuri situația, am solicitat mai multe informații de la reprezentanților CNAS.
"Tocmai ca să nu se întrerupă accesul la servicii medicale, s-a ridicat acea regulă de validare a serviciului acordat, cu cardul, și de raportare în 3 zile lucrătoare de la acordarea serviciului.
Acum, pentru că a trecut perioada de mentenanță a PIAS, pentru că s-a constatat că platforma răspunde, cele două reguli au revenit.
Asta înseamnă că de câte ori vom primi un serviciu medical:
- cei care avem cardul vom valida acordarea serviciului cu cardul,
- cei care au card emis, dar l-au pierdut sau din motive religioase nu vor să-l folosească, vor valida serviciile cu adeverința înlocuitoare de card,
- cei care NU au card emis, nimeni nu le cere acest card, dar toată lumea are obligația să aibă calitatea de asigurat pentru a primi aceste servicii medicale", ne-a explicat Ancuța Daisa, președinte CNAS Brașov.
Prin urmare, acest anunț "nu are nicio legătură cu emiterea cardurilor.
Cei care nu au card, nimeni nu o să le ceară cardul. Important e să fiți asigurați.
Dacă în momentul în care se interoghează platforma, eu apar cu card emis și mi se acordă serviciul, trebuie să validez acordarea serviciului. Confirmi că: eu am fost în cabinet la medicul X și am confirmat cu cardul.
E foarte important să fim asigurați ca să primim asistență medicală", a completat Ancuța Daisa.
Această clarificare vine în contextul revenirii la regulile standard de validare și raportare a serviciilor medicale, menite să asigure un sistem eficient și funcțional atât pentru pacienți, cât și pentru furnizorii de servicii.
Astfel, Ancuța Daisa ne-a mai spus că anunțul CNAS de vineri "este atât pentru asigurați, cât și pentru furnizori. Furnizorul trebuie să știe că cele 2 reguli la acordare serviciului se aplică și să nu fie pus în situația în care să nu i se plătească serviciul medical, iar asiguratul, în momentul când accesează serviciul, dacă are card, validează accesarea srviciului cu cardul.
Dacă nu are card nu i-l cere nimeni, dar trebuie să fie asigurat".