Sistemul de asigurări de sănătate din România se confruntă cu provocări majore, fiind dependent de contribuțiile populației și de sprijinul bugetului național, într-un context demografic și economic tensionat. Anul 2032 va aduce o creștere semnificativă a pensionarilor, ceea ce va pune și mai multă presiune pe finanțarea serviciilor medicale.
"La ora actuală sistemul de asigurări de sănătate se regăsește într-un cerc vicios. Este complet dependent, din păcate, de contribuțiile sau participarea bugetului național la completarea FNUASS și această dependență s-a generat de-a lungul anilor printr-o serie întreagă de măsuri, unele dintre ele populiste de a excepta de la plata contribuției anumite categorii sociale și o serie întreagă de alte măsuri care au transformat sistemul de asigurări de sănătate într-unul care este complet diferit și nu are nimic de-a face cu cel care a fost gândit acum 25 de ani când sistemul de asigurări de sănătate a fost introdus în România.
Pe de altă parte, trebuie să fim conștienți că economia României are o bombă cu ceas care ticăie sub masa acestei economii și asta este reprezentată de anul 2032 când așa-numiții decreței vor începe să iasă la pensie, vor fi pentru o perioadă de un deceniu, un număr de jumătate de milion de locuitori care vor deveni pensionari, iar în locul lor, în fiecare an va intra o populație de 150-180.000 în cea mai bună situație.
Acest mecanism va genera o problemă majoră pentru economia României în contextul în care economia este pusă sub o serie întreagă de presiuni, bugetul național - de asemenea. Nu vor fi soluții pentru a asigura o bună funcționare a sistemului de sănătate, cât și a sistemului de pensii", a explicat Dan Zaharescu, Director Executiv ARPIM, în cadrul "HEALTH FORUM: Cum poate fi revizuit sistemul de asigurări de Sănătate din România".
Pilonul 2 de pensii, model pentru asigurările de sănătate
În cadrul "HEALTH FORUM", Dan Zaharescu, Director Executiv ARPIM, subliniază necesitatea implementării unor asigurări private de sănătate, inspirate din modelul pilonului II de pensii, pentru a asigura stabilitatea și continuitatea sistemului.
"Pentru a echilibra acest lucru, anul acesta, în pachetul 1 al Guvernului au fost luate acele măsuri de eliminare a unor categorii de populație care erau exceptate de la plata contribuțiilor, introducerea și a pensionarilor ca să contribuie, dar această măsură este pe o perioadă limitată.
Trebuie să înțelegem că este o problemă fundamentală pentru sistemul de asigurări de sănătate, asigurarea continuității în finanțare și asigurarea unei stabilități din acest punct de vedere.
Având în vedere că este nevoie de o mai bună înțelegere a rolului sistemului de asigurări de sănătate, este nevoie de o educare la nivelul populației, pentru că fondurile private de pensii sunt fonduri care asigură o capitalizare a sumelor respective în vederea pensionării.
CNAS nu asigură o capitalizare, ci asigură după modelul RCA, un acces la serviciile medicale de care ai nevoie.
În această perioadă de turbulențe este clar că un sistem privat de asigurări de sănătate este vital pentru compensarea deficitului cu care se confruntă sistemul național de asigurări de sănătate și un asemenea model ar putea să ajute foarte mult sistemul și să îl stabilizeze.
Modelul pe care îl putem propune este de replicare a modelului pilonului 2 de pensii și pentru asigurări", a explicat Dan Zaharescu, Director Executiv ARPIM, în cadrul "HEALTH FORUM: Cum poate fi revizuit sistemul de asigurări de Sănătate din România".