EXCLUSIV Dr VORNICU: Noi facem telemedicină de foarte mult timp, doar că nu a fost recunoscută

Dr. Ovidiu Ciprian Vornicu a vorbit, în cadrul dezbaterii „TELEMEDICINA - medicina viitorului? Noile tehnologii și sistemul de sănătate din România" organizată de către DC Media Group, despre...
Dr. Ovidiu Ciprian Vornicu, Medic Specialist în Medicină de Familie, din Iași, spune că medicii de familie practică telemedicina de multă vreme, însă, fără o aplicație dedicată și fără cadru legislativ, folosind, din proprie inițiativă aplicațiile de social media, pentru a putea ajuta pacienții.
"Noi facem telemedicină de foarte mult timp, chiar dacă nu așa s-a numit, și anume, partea de consultații pe care le-am acordat pacienților noștri prin telefon, partea de comunicare pe care am avut-o cu alți colegi din specialitățile din ambulatoriu și din spitale. Practic, această telemedicină a existat de foarte mult timp, doar că nu a fost recunoscută ca atare și, mai mult decât atât, nu a fost introdusă în legislație și nici măcar nu a fost decontată de Casa Națională de Asigurări de Sănătate sau de alte asigurări" a explicat medicul în cadrul dezbaterii de la DC Medical.
Potrivit medicului, criza generată de pandemia de COVID-19, a pus sistemul medical din România în fața unei noi probleme, aceea că nu există un cadru legislativ pentru telemedicină.
"Practic, această criză generată de virusul SARS-COV2 a adus o urgentare a acestor modificări legislative, modificări atât în contractul cadru cât și în legile principale, cum au fost și acele ordonanțe date, ordonanțele militare, precum și o grăbire a dezvoltării unor aplicații dedicate, de către firme specializate.
Până acum, tot ce a însemnat telemedicină sau mai bine zis teleconsultații, le-am făcut prin telefon, prin aplicații de tip Whatsapp, Skype, Facebook mesenger, email, adică nu aplicații dedicate", a mai spus dr. Vornicu.
Acesta argumentează necesitatea unui sistem dedicat pentru telemedicină, prin faptul că, în acest fel, medicilor le-ar fi mai ușor să realizeze consultațiile, avînd, totodată, și un istoric al consultaților, acces facil la părerile altor specialiști, cât și posibilitatea ca acest tip de servicii să poată fi validate de CNAS.
"Pentru că orice consultație presupune mai multe etape, nu doar o simplă discuție, presupune și transmiterea de documente, presupune și o vizualizare a unui istoric al consultațiilor, presupune și o posibilitate de a comunica, în timp real, sau prin mesaje, cu un alt medic specialist pentru a schimba păreri, pentru că, practic, cel mai important lucru este interesul pacientului, adică să rezolvăm problema pacientului, care poate nu este neapărat una simplă. Unele cazuri, aparent banale, necesită mai multe consultații sau mai multe păreri. Și atunci, ne trebuie o aplicație care să ne permită efectuarea tuturor acestor pași, într-un timp cât mai scurt, și acești pași să rămână undeva, într-un istoric, care ne va ajuta pe viitor, pentru a doua consultație, a treia consultație, respectiv să poată fi și validată și decontată de CNAS sau de asigurările private", a explicat medicul.
Urmăriți întreaga dezbatere aici:
-
Metformin, medicamentul pentru diabet de tip 2, acționează și în creier26.08.2025, 17:34
-
Disonanța cognitivă: de ce facem lucruri care ne contrazic valorile26.08.2025, 16:30
-
Colesterol mare: 4 metode să-l scazi rapid26.08.2025, 11:24
-
Sciatica: cauza, simptome, tratament. 3 greșeli pe care le facem zilnic26.08.2025, 10:30
-
Cele mai nepoliticoase lucruri pe care le poți face în casa altcuiva25.08.2025, 23:45
Tehnologie în medicină: ceasurile inteligente care monitorizează pacienții. Alexandru Coșbuc-Ionescu explică
Dr Bogdan Florea, despre telemedicină: avem o singură pedală, aceea de accelerație
Dr. Bogdan Florea spune că telemedicina poate face viața mai bună pacienților, dar și medicilor.
Emanuel-Gabriel Botnariu: trebuie făcută o diferență între telemedicină și telemonitorizare
Secretarul de stat Andrei Baciu: Orice măsură de relaxare va avea un timp de control
Florin Buicu: Legislaţia permite decontarea serviciilor în domeniul telemedicinei
Adela Cojan: Prelungim consultațiile medicale la telefon și eliberarea de rețete în format electronic
Consultațiile medicale la telefon și prescrierea de rețete pe e-mail se va face și în timpul stării de alertă, au decis autoritățile.
Telemedicina, cum s-a pus în practică la un spital din București
Dr Paul Gusbeth, telemedicină: Viitorul va fi hemodializa la domiciliu
Telemedicina - dosarul electronic al pacientului, din fonduri europene: Cristian Bușoi explică
Telemedicina este una din prioritățile Uniunii Europene, iar dosarul electronic al pacientului va fi implementat din fonduri europene.
TELEMEDICINA - medicina viitorului? Noile tehnologii și sistemul de sănătate din România
Laszlo Attila: suntem printre ultimele țări care nu are un sistem electronic de internare
Medicii și pacienții, defavorizați de asigurările de malpraxis. Prof dr Poiană: Cine iese „câștigător” din ecuație
Sistem de telemedicină aplicat în doar o lună. Nirvana Georgescu de la Regina Maria explică beneficiile
Un exemplu de telemedicină care funcționează de puțin timp a fost pus în practică la rețeaua medicală Regina Maria.