Alimentele care reduc declinul cognitiv, inclusiv Alzheimer. Ce să mănânci și să bei

Dana Lascu / 12 dec 2020 / 17:00
Vinul roșu și brânza reduc declinul cognitiv. Foto: Pixabay
Vinul roșu și brânza reduc declinul cognitiv. Foto: Pixabay

Modificările dietei cu anumite alimente și o băutură pot ajuta la reducerea declinului cognitiv, inclusiv Alzheimer, sugerează un nou studiu

Alimentele pe care le consumăm pot avea un impact direct asupra acuității noastre cognitive la bătrânețe. Aceasta este constatarea cheie a unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea de Stat din Iowa, pus în evidență într-un articol publicat în numărul din noiembrie 2020 al Journal of Alzheimer's Disease (link direct studiu).

Studiul a fost condus de investigatorul principal Auriel Willette, profesor asistent în știința alimentelor și nutriția umană, și Brandon Klinedinst, doctorand în neurologie, care lucrează în departamentul de științe alimentare și nutriție umană al Universității de stat Iowa. Studiul este o primă analiză la scară largă, care leagă anumite alimente de acuitatea cognitivă mai târziu.

Cei doi cercetători și echipa pebcare au coordonat-o au analizat datele colectate de la 1.787 de adulți în vârstă (cu vârsta cuprinsă între 46 și 77 de ani, la finalizarea studiului) din Regatul Unit prin intermediul Biobank-ului britanic, o bază de date biomedicală la scară largă și de resurse de cercetare care conțin informații genetice și de sănătate profunde de la peste jumătate de milion de participanți din Marea Britanie. Baza de date este accesibilă la nivel global pentru cercetătorii autorizați care întreprind cercetări vitale asupra celor mai frecvente boli și care pun viața în pericol.

Participanții au finalizat un test de inteligență fluidă (FIT) ca parte a chestionarului pe un ecran tactil la momentul inițial (compilat între 2006 și 2010) și apoi în două evaluări ulterioare (efectuate din 2012 până în 2013 și din nou între 2015 și 2016). Analiza FIT oferă un instantaneu în timp al capacității individului de a „gândi din mers”.

Participanții au răspuns, de asemenea, la întrebări despre consumul de alimente și alcool la momentul inițial și la două evaluări ulterioare. Chestionarul privind frecvența alimentelor a presupus întrebări despre aportul participanților de fructe proaspete, fructe uscate, legume crude și salată, legume fierte, pește gras, pește slab, carne procesată, carne de pasăre, carne de vită, miel, carne de porc, brânză, pâine, cereale, ceai și cafea , bere și cidru, vin roșu, vin alb și șampanie și alte băuturi alcoolice.

Iată patru dintre cele mai semnificative descoperiri din studiu:

- Brânza, de departe, s-a dovedit a fi cel mai protector aliment împotriva problemelor cognitive legate de vârstă, chiar și târziu în viață;
- Consumul zilnic de alcool, în special vinul roșu, a fost legat de îmbunătățirea funcției cognitive;
- S-a demonstrat că un consum săptămânal de carne de miel, dar nu și alte forme de carne roșie, îmbunătățește abilitatea cognitivă pe termen lung; și
- Consumul excesiv de sare este nefast, dar numai persoanele deja expuse riscului de boală Alzheimer pot avea nevoie să-și urmărească aportul pentru a evita problemele cognitive în timp.

„Am fost plăcut surprins că rezultatele noastre sugerează că mâncatul responsabil, cu brânză și consum de vin roșu zilnic, nu este doar bun pentru a ne ajuta să facem față pandemiei actuale COVID-19, ci poate și pentru a face față unei lumi din ce în ce mai complexe care nu pare să încetinească niciodată”, a spus Willette. „În timp ce am luat în calcul dacă acest lucru s-a datorat doar faptului că oamenii bogați mănâncă și beau, sunt necesare studii clinice randomizate pentru a determina dacă efectuarea unor modificări ușoare în dieta noastră ar putea ajuta creierul nostru în moduri semnificative”, a mai arătat acesta.

Klinedinst a adăugat că „în funcție de factorii genetici pe care îi au, unii indivizi par a fi mai protejați de efectele Alzheimer, în timp ce alții par să prezinte un risc mai mare. Acestea fiind spuse, cred că alegerile alimentare adecvate pot preveni boala și declinul cognitiv, cu totul. Poate că glonțul de argint pe care îl căutăm este îmbunătățirea modului în care mâncăm. Știind ce presupune asta, contribuie la o mai bună înțelegere a Alzheimerului și punerea acestei boli pe traiectorie inversă”, a continuat cercetătorul.

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.201
YesMy