Boala Parkinson, cercetătorii mai aproape de un nou tratament

Alexandra Mănăilă |
Data actualizării: | Data publicării:
Bătrâni

Boala Parkinson este cea mai frecventă boală neurodegenerativă după boala Alzheimer. Ea apare atunci când creierul începe să piardă celulele care produc dopamină, un neurotransmițător critic. Biologii care studiază boala Parkinson au sperat de mult timp sa rezolve misterul aceste afecțiuni. Oamenii de știință doresc să știe cum aglomerările de proteine Tau lezează celulele creierului.

Boala Parkinson poate avea multe cauze, de la cele legate de genetică până la factori de mediu, dar o proteină numită α-synuclein (α-syn) se dovedește a deveni cea mai rea, formând aglomerări în fiecare caz. Dr. Corinne Lasmézas și colegii ei de la Scripps Research au studiat un fragment de proteine care este deosebit de toxic pentru celule. Ei arată că acesta provoacă daune prin recrutarea anumitor enzime și are un complice care afectează celulele, complicele este o proteina numită Tau.

,,Ne-am simțit cu adevărat ca detectivi în acest studiu. Sperăm ca această cercetare privind cauza bolii Parkinson ne va aduce mai aproape de a găsi un tratament", a afirmat profesorul Lasmézas.

Laboratorul lui Lasmézas a descoperit că un anumit tip de agregate α-syn, sau "agregate", pe care le-a numit pα-syn, începe să apară în jurul structurilor celulare numite mitocondrii. Aceasta este o mare problemă pentru celulele, care au nevoie de mitocondriile pentru a-și produce energia.

,,Vedem că mitocondriile se încadrează în fragmente în aceste celule. Am vrut să înțelegem mecanismul din spatele acestei situații", spune Lasmézas a cărei anchetă s-a bazat pe o combinație de neuroni cultivați la un șoarece cu Parkinson, precum și pe analiza țesuturilor cerebrale donate de la pacienții decedați de Parkinson.

Noua cercetare arată ca pα-syn atacă mitocondriile prin începerea unei cascade de evenimente. Mai întâi, pα-syn activează o cale în celule numită calea MAPK. Enzimele de pe calea MAPK modifică apoi proteina Tau. Aceasta a fost o constatare fascinantă, deoarece Tau i-a încurcat de mult neurologi. Lasmézas și echipa ei au descoperit că enzimele din calea MAPK modifică Tau printr-un proces numit fosforilare. Această versiune de Tau se strânge împreună cu pα-syn * pe membrana mitocondrială. Cele două agregate de proteine cresc și mai mari, distrugând mitocondriile în proces. Astfel ei au arătat cum pα-syn funcționează ca declanșator principal în mitotoxicitate.

,,Oamenii de știință știu că Tau este implicată în boala Alzheimer, așa că acest studiu sugerează un mecanism în spatele modului în care Alzheimer și Parkinson se suprapun la nivel molecular. Prezența agregatelor α-sin și Tau este, de asemenea, un semn semnal al altor forme de demență, iar acum oamenii de știință știu cum ar putea să apară acest lucru. Acest lucru este, de asemenea, important pentru implicațiile sale posibile în alte tulburări neurodegenerative”, a declarat Diego Grassi, cercetător la Scripps Research, primul autor al studiului.

Conform Eurekalert.org următorul pas în această cercetare este de a studia cum să oprească pα-syn, cu scopul final de a trata boala Parkinson.