Cardurile de sănătate, blocate în continuare. Calvar pentru medici și pacienți de trei săptămâni

Adisa Codruț / 16 iul 2019 / 22:50
Carduri   Foto: CNAS/Facebook
Carduri Foto: CNAS/Facebook

Cardurile de sănătate nu merg de zile întregi. Bolnavii sunt nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar. Medicii muncesc dublu. Platforma informatică, care a costat peste 18 milioane de euro, e indisponibilă.

Carduri, sănătate, calvar. Platforma Informatică a Casei de Sănătate nu funcționează. Asta îi încurca pe bolnavi care au nevoie de rețete compensate și de trimiteri la diverși specialiști. Platforma, pentru a cărei realizare s-au investit peste 18 milioane de euro, întinde la maximum nervii medicilor de familie. Unii – cazul unor doctori din Făgăraș, Brașov - refuză pacienți, alții se plâng că nu au cum să le verifice calitatea de asigurat și lucrează dublu, fără să fie plătitiți, se arată în materialele date de PRO TV și obiectivdesuceava.ro.

Carduri, sănătate, calvar: ce zic pacienții

Dacă unii pacienți trebuie să ajungă la medic și sunt dispuși să plătească consultația, alții abia pot sta jos. "Aștept de două ore pentru o rețetă. Sunt bolnavă și nu mai pot să stau pe scaun", spune Elena pentru obiectivdesuceava.ro.

Unii bolnavi au nevoie de medicamente pentru că suferă de afecțiuni cronice. "De ce să le plătesc dacă pot să le iau la jumătate de preţ că am medicamente scumpe", spune un pacient pentru postul național de televiziune.

Carduri, sănătate, calvar: ce zic medicii

"Ni s-a făcut comunicare că putem da reţete offline, dar e puţin riscant dacă nu poţi verfica starea de asigurat şi dai reţeta ajungi să plăteşti reţeta", afirmă Mărioara Luca Stoica, medic de familie citat de postul național.

Medicii susțin că Platforma Informatică pică tot mai des și au făcut numeroase sesizări la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Răspunsul a fost următorul, zice un medic de familie pentru postul național: "Am întrebat punctual ce se întâmplă. Cum verificam calitatea de asigurat atunci când sistemul informatic nu este funcţional timp de mai multe zile. Şi răspunsul punctual: Atunci când sistemul informatic nu funcţionează nu puteţi să verificaţi calitatea de asigurat."

"În condițiile actuale, practic, de câte ori pică sistemul, medicii operează de două ori același serviciu acordat pacientului: o dată offline, când sistemul cu cardul nu funcționează, și încă o dată îl vor raporta online, când CNAS va remedia problemele care au dus la acest blocaj. Adică fac muncă dublă, fără să fie plătiți", subliniază publicația suceveană amintită.

Potrivit acesteia, având în vedere situația, pacienții nu pricep obligativitatea cardurilor de sănătate și spun că îi încurcă. De probleme se lovesc și farmaciștii pentru cei care au reţete compensate.

Carduri, sănătate, calvar: reacția Casei

La Suceava, reprezentanții Casei Județene de Asigurări de Sănătate susțin că "raportările se pot face mai târziu, fără niciun fel de probleme", conform publicației din nordul țării.

Purtătorul de cuvânt al CNAS, Augustus Costache, a declarat că se lucrează la platforma informatică", că sunt "cumuli de factori, dintre care unii exteriori CNAS", iar din "10 iulie s-a declarat indisponibilitatea platformei informatice".

Carduri, sănătate, calvar: petiție

Pentru remedierea cât mai rapidă a situației s-a realizat o petiție online care poate fi consultată AICI și al cărei conținut îl redăm integral:

"În numele cadrelor medicale și al pacienților, solicităm Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si celorlalte autorități competente următoarele:

1. Identificarea cauzelor care genereaza disfunctionalități și blocaje frecvente ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI);
2. Modificarea urgenta a legislatiei, care să permită acordarea offline a serviciilor medicale, intrucât in 15 ani de functionare, SIUI s-a dovedit incapabil să suporte online, în timp real, solicitările din sistemul de sănătate;
3. Menținerea online doar a functiilor strict necesare: verificarea online a asiguraților, deblocarea cardurilor, raportarea lunară a serviciilor medicale de către furnizori, in format electronic;
4. Incetarea amendării/sancționării medicilor pentru serviciile invalidate de casele de asigurari ca urmare a sincopelor de funcționare a SIUI.

De ce este important?

Fie că suntem pacienti, fie că lucrăm în sistemul de sănătate, cu toti am trecut prin momente de iritare, nerăbdare, disperare, din cauza sistemului informatic folosit de CNAS, care este prea ambițios în raport cu posibilitatile reale de a realiza scopul propus.

Ca pacient, este neplăcut să te afli în cabinet și să te uiți în gol în timp ce medicul încearcă din răsputeri să deblocheze sistemul informatic, pentru a putea să iți dea o retetă compensată sau un bilet de trimitere. Pacientul are nevoie ca medicul să se ocupe de el, nu de calculator.

Medicul are nevoie de informații utile, în timp real, pentru a își ajuta pacientii: ar fii util să știe ce medicamente se găsesc în farmacii și ce e de negăsit, ce laboratoare mai au fonduri pentru analize, ce specialiști sunt disponibili în raza sa teritorială etc. Dar, în ciuda operării ONLINE, într-un așa numit Sistem Informatic Unic Integrat, aceste informații nu sunt disponibile.!!

Mai mult, medicii din spital sau specialistii din ambulatoriu, nu pot să vadă antecedentele pacientului, iar medicul de familie nu poate să afle relații despre pacientul internat.

Toate serviciile medicale sunt online, dar plimbăm în continuare hârtii între cabinete: scrisori medicale, retete, bilete de trimitere.

Se pune intrebarea: cui servește SIUI dacă nu este de folos nici cadrelor medicale nici pacientului?

Credem că este foarte important să folosim softuri de gestiune a serviciilor medicale, atât pentru păstrarea datelor medicale ale pacientului, cât și pentru decontarea serviciilor de către casele de asigurări, dar credem că aceste obiective se pot atinge și prin inregistrarea offline a serviciilor si datelor, fără sincopele actuale.

Am arătat doar câteva aspecte care ne determină, cadre medicale și pacienți deopotrivă, în calitate de furnizori de servicii medicale și asigurați, să vă cerem să faceți astfel încât SIUI SĂ FUNCȚIONEZE!

Vă asigurăm de sprijinul nostru în cazul în care veți identifica soluții !".

Articole Recomandate
Comentarii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.27