Colesterolul, redus cu boabe de soia. Care sunt valorile normale ale colesterolului. Au fost capabile să scadă nivelul cu peste 50-70%

Sonia Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
colesterolul. FOTO: Freepik @jcomp
colesterolul. FOTO: Freepik @jcomp

Nivelul colesterolului poate fi redus din medicație sau din alimentație. Care sunt valorile normale ale colesterolului și de ce este important să fie păstrat în parametri.

Colesterolul este o substanță grasă, produsă de ficat, și care este vitală pentru formarea membrelor celulare, a anumitor hormoni și a vitaminei D.

Acesta provine din două surse, principala fiind din sintetizarea de către ficat, respectiv din aportul extern, adică din dietă, unde se găsește în exclusivitate în grăsimea de origine animală.

Colesterolul, rolul său și valorile normale

Colesterolul are patru roluri importante pentru organism, motiv pentru care este indicat să menținem un nivel normal al acestuia.

Astfel, cele patru roluri importante sunt: structural, digestiv, indispensabil în producerea de vitamina D3, dar și în alcătuirea unor hormoni precum cei sexuali.

Totodată, colesterolul are și trei roluri secundare: protejează sistemul cardivascular și muscular, ajută la întărirea sistemului imunitar, ajută la creșterea, dezvoltarea și cicatrizarea țesuturilor, și are rol similar cu antioxidanții.

Nivelul de colesterol va fi depistat în urma analizei de sânge, iar valorile acestuia sunt:

Colesterol total - valori bune: < 200 mg/dl, valori la limită: 200 - 239 mg/dl, peste limita normală: > 240 mg/dl;

Colesterol ”rău” LDL: valori bune: < 100 mg/dl, valori la limită: 120 - 159 mg/dl, peste limita normală: > 160 mg/dl;

Colesterol ”bun” HDL: valori bune: > 60 mg/dl, valori la limită: 40-50 mg/dl, peste limita optimă: < 40-50 mg/dl;

Trigliceride: valori bune: < 149 mg/dl, valori la limită: 150 - 199 mg/dl, peste limita optimă > 200 mg/dl.

De menționat faptul că aceste valori diferă de la adulți la copii, unde nivelul optim este mai mic cu 20-30 mg/dl, arată Healthline.

Soia, indicat pentru scăderea colesterolului

În cazul în care ați fost depistat cu un nivel al colesterolului crescut, este important să urmați dieta recomandată de medic, dar și să vă schimbați stilul de viață.

Potrivit unui studiu, publicat în Antioxidants, boabele de soia sunt eficiente pentru scăderea colesterolului, iar acest lucru se întâmplă datorită prezenței a două proteine din soia: glicina și B-conglicina.

Cercetătorii au măsurat capacitatea de absorbție a colesterolului din 19 tipuri de soia.

”Am măsurat mai mulți parametri asociați cu metabolismul colesterolului și al lipidelor și diverși alți markeri - proteine și enzime - care afectează pozitiv sau negativ metabolismul lipidic”, a afirmat dr. Elvira de Meji, de la Urbana-Champaign University of Illinois, citat de Medical News Today.

Astfel ”soiul de soia afectează compoziția și eliberarea peptidelor pn condiții gastrointestinale simulate”, au scris autorii studiului.

De asemenea, aceștia au comparat beneficiile făinii de soia cu Simvastatin, un medicament utilizat în tratarea colesterolului mărit, iar rezultatul a fost că peptidele din făina de soia sunt similare cu proprietățile acestui medicament.

”Peptidele din soia digerată au fost capabile să reducă acumularea de lipide cu 50%-70%, ceea ce este foarte important. Acest lucru a fost comparabil cu cel al statinei, care a redus-o cu 60%”, spune Dr. de Mejia.

Soia, valori nutriționale

Boabele de soia sunt compuse în principal din proteine, dar conțin și cantități bune de carbohidrați și grăsimi.

Datele nutriționale pentru 100 de grame de boabe de soia fierte sunt:

- Calorii: 172

- Apă: 63%

- Proteine: 18,2 grame

- Carbohidrați: 8,4 grame

- Zahăr: 3 grame

- Fibre: 6 grame

- Grăsimi: 9 grame:  saturate: 1.3 grame, mononesaturate: 1.98 grame, polinesaturate: 5.06 grame, arată Healthline.

Vezi și: Ațipeala, somnul scurt de zi, și beneficiile sale. Cât de des trebuie să fie, dar și care este ora indicată să ațipești

 Soia, beneficii pentru sănătate

Soia este cunoscută și pentru alte beneficii pe care le are pentru sănătate, precum scăderea trigliceridelor și a colesterolului total, dar și ca posibil contributor la sănătatea inimii.

În ceea ce privește impactul pe care soia, o leguminoasă cu un conținut de fitoestrogeni, îl are asupra sănătății femeilor, dr. Jayne Morgan, cardiolog, afirmă că își dorește să vadă mai multe studii în acest sens.

”Efectele soiei asupra estrogenilor, în special la femeile aflate la menopauză pentru sănătatea femeilor, nu au fost abordate, ci mai degrabă s-a pus accentul pe diferite specii și pe digestie.

Mi-ar plăcea să văd informații despre soia și cancerul de sân, de asemenea. Din nou, mai multe studii axate în mod special pe femei”, a spus medicul.

De asemenea, consumul de soia poate reduce riscul de cancer, mamar și de prostată, dar și să prevină apariția celulelor canceroase.

În cazul femeilor poate reduce din simptomele specifice menopauze, și în același timp susține sănătatea oaselor, reducând riscul de osteoporoză, atât la femei, cât și la bărbați.

Vezi și: Diabetul zaharat, diferențe între tip 1 și tip 2: cauze, diagnostic și tratament. Medic: Este ca o loterie și tragem paiul cel mai scurt

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel