Comportamentul toxic pe care nu credem că-l avem, dar ne plângem de alții

Florina Pop / 05 apr 2019 / 14:12
Dependența comportamentală este mai frecventă decât cea de medicamente
Dependența comportamentală este mai frecventă decât cea de medicamente

Minimalizarea durerii cuiva, critica și absența dintr-o perioadă de nevoie sunt exemple de comportamente toxice pe care cu toții le avem, dar le vedem doar la ceilalți, susține un psiholog.

Psihologul clinician Seth Gillihan spune, într-o postare pe webmd.com, că aude cam des oameni care vorbesc despre comportamentele altor persoane și le apreciază drept „toxice“, însă nu a auzit pe cineva să afirme că are un comportament toxic.

„Majoritatea dintre noi manifestă comportamente toxice la unele puncte în viața noastră. (...) Comportamentul toxic poate fi foarte greu de recunoscut în noi înșine. De fapt, putem să acționăm aceste comportamente pentru majoritatea vieților noastre adulte și să nu realizăm niciodată cum ne rănim pe cei din jurul nostru - și pe noi înșine", subliniază psihologul.

Acesta dă câteva recomandări plecând de la exemplele pe care le-a întâlnit.

1. Minimizarea durerii cuiva – rostirea de afirmații precum „Totul se întâmplă dintr-un motiv". Însă ar fi bine să permiteți experienței celeilalte persoane să fie ceea ce este, fără să-i respingeți durerea. Fiți empatic, încercați să vă puneți în locul celuilalt și oferiți compasiune.

2. Criticând des – e un comportament foarte întâlnit la părinți în relația cu copii adulți, care au tendința de a găsi mereu o greșeală, fie legat de casă că nu e destul de curată, fie de haine sau cred că sunt de ajutor, dar gestul lor e perceput drept disprețuitor.
Atitudinea potrivită în astfel de situații ar fi ca părinții sau cei ce oferă sfatul să se gândească înainte de a-l oferi la modul în care este posibil să fie primit. O altă sugestie a psihologului e o discuție față în față cu cel care critică și să se afle motivul sau motivele din spate.

3. Evitați intimitatea adevărată – când creați legături emoționale cu ceilalți, veți găsi modalități de a vă asigura că relația nu se apropie prea mult. Asta îl face pe celălalt să fie confuz. „Să vă uitați la modelele vostre în relații. Căutați informații despre stilul de atașament care este modul în care avem tendința de a ne conecta cu alte persoane. Puteți aborda această problemă în terapie", subliniază psihologul.

4. Absența într-o perioadă de nevoie – nu sunteți acolo, deși ați spus că veți fi. Ar fi indicat să vă gândiți la persoanele de care sunteți apropiați și care trec printr-o perioadă dificilă. Vedeți de ce au nevoie și puneți-vă remindere în calendar sau pe telefon ca să nu uitați. „Rețineți că este mult mai bine să susții pe cineva imperfect decât să fii absent, chiar dacă nu știi «ce trebuie să spui»", afirmă Seth Gillihan.

5. Ascunderea problemelor – cu gândul că veți proteja pe cei dragi sau pe cel drag le ascundeți o problemă majoră de care vă loviți. Însă, ei simt comportamentul vostru ca o lipsă de onestitate, care este toxic pentru relații. E bine să discutați aceste lucruri cu cei apropiați. Ar putea aduce un sprijin mai mult decât ați avea nevoie. Și, cine știe, o soluție la care nu v-ați gândit.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.27