Digitalizarea și telemedicina, beneficii pentru pacient. Șerban Semeniuc: Nu înlocuim niciodată activitatea pur umană, ci îl ajutăm pe medic să ia o decizie mai bună și mai rapidă

Giorgiana Croitoru |
Data actualizării: | Data publicării:
EXCLUSIV
Digitalizarea și telemedicina - Foto: Freepick
Digitalizarea și telemedicina - Foto: Freepick

Ce rol au digitalizarea sistemului medical și telemedicina pentru pacienți. De ce este nevoie pentru a dezvolta sistemul în continuare și cum ajută telemedicina mediul rural.

"Digitalizarea este un ecosistem și cuvântul de orgine este interoperabilitate, nu doar cea dintre multiplele aplicații sau sisteme pe care un furnizor le folosește în interiorul organizației sale, ci și cu ceilalți. 

În general, interoperabilitatea cu CNAS, pentru raportarea serviciilor, dar și cu Ministerul sau Direcțiile de Sănătate Publică pentru transferul de informații care să ajute la punerea în circulație de politici publice de sănătate. 

Parcursul nostru digital a început acum mai bine de 10 ani, după ce am reușit și am pus la punct un dosar medical al pacientului, care în prezent este folosit de peste 6 milioane de persoane și cuprinde absolut toate investigațiile medicale pe care un pacient le-a făcut în interiorul Regina Maria, ne-am concentrat foarte mult pe pacient. 

Până la urmă, cu toții vorbim de puterea pacientului, putem vorbi de finanțarea care să urmeze pacientul, dar cel mai important este să-i dăm pacientului acces la datele proprii. Pentru asta am construit un dosar medical, am construit conturi unice per pacient, prin care pacientul se poate loga în mod securizat la infrastructura Regina Maria, are acces la istoricul său medical, se poate programa electronic. 

Noi am dat putere pacientului de a se programa acolo unde dorește, fiind deschiși în a prezenta pacientului cum arată în programul nostru, cum arată programul unui medic. Pacientul își poate crea acest cont dacă nu vrea să ajungă în clinici, poate solitica o consultație prin telemedicină, prin clinica virtuală cu un medic și chiar am vorbit azi dimineața și îmi spuneau colegii că aproape am atins borna de 1 milion de programări pentru clinica virtuală începând cu anul 2020.

Prin urmare, pentru noi a fost un real ajutor implementarea soluției de telemedicină, degrevând clinicile și spitalele de pacienți care au putut fi observați și consulați în regim de consultații la distanță", a declarat Șerban Semeniuc, Corporate Affairs Director, Regina Maria, în cadrul dezbaterii "Ce probleme din sistem poate rezolva digitalizarea Sănătății?" organizată de DC Media Group.

"Nu înlocuim niciodată activitatea pur umană, activitatea medicală, ci îl ajutăm pe medic să ia o decizie mai bună și mai rapidă"

 

"În continuare avem soluții de digitalizare care privesc clienții noștri corporate, cei care au abonamente medicale și cărora le dăm posibilitate să pună în sistemele noastre angajații. Ulterior, având acces direct asupra statusului privind serviciile de medicina muncii. 

Un aspect deosebit de important în modul în care noi am văzut digitalizarea a fost în ultimii ani accesul la soluții de inteligență artificială. Suntem, cred, primii furnizori care au implementat în România soluții de inteligență artificială pentru investigațiile imagistice: CT, radiografii și mamografii și soluția implementată cu un partener din Timișoara care nu înlocuiește medicul, ci îi atrage atenția asupra zonelor care ar putea să fie afectate.

Practic, nu înlocuim niciodată activitatea pur umană, activitatea medicală, ci îl ajutăm pe medic să ia o decizie mai bună și mai rapidă.

La fel, o soluție de inteligență artificală am implementat-o în laboratoare, oferind posibilitatea de a valida rezultatele care nu reprezintă anomalii, mult mai rapid și eliberăm informația către pacient într-un timp cât se poate de scurt. 

Tot acest ecosistem cu dosar medical, cu roboți chirurgicali, cu posibilitatea de a analiza în timp real informațiile din dosarul medical sau o probă prelevată într-o sală de operație la distanță, astfel încât chirurgul să știe cum să conducă actul medical vine la pachet cu o altă suită de aplicații de securitate, de gestiune a stocurilor, de gestiune a relației comerciale, a contractelor sau validărilor comerciale din interiorul organizației. 

Digitalizarea este un ecosistem, trebuie văzut ca un pachet și soluțiile implementate astăzi e foarte posibil ca peste un an sau doi să necesite o transformare. 

Prin urmare, munca este continuă. Digitalizarea nu este un proces pe care-l facem azi, îl punem în priză și mai departe nu ne preocupăm, ci este o activitate continuă", a mai spus Șerban Semeniuc.

Telemedicina, rol în dezvoltarea medicinei din zonele izolate

 

"În marile orașe s-au dezvoltat mult clinicile private, care oferă de la investigații bazale până la intervenții chirurgicale extrem de complexe, tratament citostatic, oncologic. Ar putea telemedicina să ajute dezvoltarea medicinei private în zone izolate, în orașe mai mici?", a întrebat jurnalistul Val Vâlcu.

"Categoric că ar putea. Accesul la Internet este aproape generalizat în România. Poți să te conectezi la soluția noastră de telemedicină, doar avâd un telefon mobil, nu-ți trebuie nimic altceva în afară de conexiune.

Poți să dialoghezi cu un medic, poți merge într-o localitate să mergi la investigații pe care să le interpreteze un alt medic din altă localitate, poți cere a doua opinie dintr-o altă localitate față de cea în care locuiești, înlocuind nevoia de a te deplasa sau de a aștepta într-o coadă.

Da, evident că soluția de digitalizare ajută la acoperirea acelor zone de deșertificare medicală, acolo unde nu găsim specialiști în domeniu, dar nu e singura soluție, ea trebuie să vină împreună cu alte soluții care să genereze atractivitate pentru personalul medical în zonele respective, specializare, acces la dezvoltare.

Telemedicina în sine este doar un alt mijloc care ajută pacientul și ajută sistemul", a mai spus Șerban Semeniuc.

De ce este nevoie pentru a dezvolta sistemul în continuare?

 

"Nu cred că problema este una legislativă, ci este o problemă de interconectivitate a soluției. Noi nu credem într-o soluție universal valabilă, dar credem, și tehnologia este la un nivel suficient încât să permită interconectarea facilă a oricăror soluții există la dispoziție sau soluții pe care diverși furnizori aleg să le folosească. 

Nevoia noastră este de interoperabilitate, de transfer facil a datelor, de sistematizarea acelor date care trebuie cu adevărat transferate și de automatizarea acestora. 

Nu există și nu va avea nimeni suficient personal cât să raporteze diverse servicii, investigații sau date care să ajute legiuitorul în politicile de sănătate publică. Ele trebuie automatizate.

Asta e principala recomandare pe care eu aș face-o oficialilor care pot să ia o decizie", a conchis Șerban Semeniuc.

Vezi mai multe în video:

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel