Avocatul Poporului: Pericolele din proiectul de liberalizare a programelor naționale de sănătate

Avocatul Poporului consideră că modificările aduse sistemului sanitar referitoare la liberalizarea programelor naționale de sănătate ar trebui dezbătute prin procedură parlamentară...
Avocatul Poporului arată, într-un comunicat, ca proiectul de Ordonanță care presupune liberalizarea programelor naționale de sănătate nu a fost conceput așa cum trebuia, că dafavorizează sistemul public de sănătate și că se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public.
Pericolul de a crea un mediu neconcurențial
„Avocatul Poporului consideră că modificările propuse prin Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății ar trebui dezbătute în cadrul procedurii legislative obișnuite, prin dezbatere și vot în Parlamentul României. Proiectul de act normativ conține, în opinia Avocatului Poporului, o notă de fundamentare sumară și nu prezintă nici un studiu de impact care să evalueze efectele economico-financiare și sociale ale acesteia. Pe de altă parte, prin modificările aduse, se intenționează includerea tuturor furnizorilor privați în cadrul programelor naționale de sănătate, fără a ține cont de capacitatea și serviciile oferite de sistemul public de sănătate, respectiv de condițiile oferite de către furnizorii privați. În acest sens, Avocatul Poporului apreciază că, prin procedurile diferite de achiziționare și management din cele două domenii, se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public, fapt ce poate duce la imposibilitatea statului de a-și îndeplini obligația constituțională de asigurare a igienei și a sănătății publice. În ceea ce privește finanțarea programelor naționale de sănătate, Avocatul Poporului consideră că legiuitorul ar fi trebuit să reglementeze de o manieră unitară procedurile aferente programelor, pentru a nu se crea un mediu neconcurențial", se arată în documentul citat.
Posibil conflict de interese, măsuri care ar accentua criza
Subliniind că proiectul poate duce la un conflict de interese, instituția arată că acesta se vrea implementat fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile.
Pe de altă parte, „Avocatul Poporului opinează că se poate reține și un posibil conflict de interese, deoarece odată cu intrarea în vigoare a modificărilor propuse, medicii coordonatori ai programelor de sănătate din unitățile sanitare, adică specialiștii care fundamentează întreg procesul de contractare și achiziții, nu au nicio interdicție în a activa atât în unitățile publice, cât și în cele private, care derulează programe naționale de sănătate. Fără a pune la îndoială necesitatea implementării unui sistem de asigurare de sănătate în care este valorificat principiul „banul urmărește pacientul", Avocatul Poporului consideră că propunerea de ordonanță sus-menționată introduce o serie de modificări, fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile dintre sistemul public și cel privat. Astfel, având în vedere subfinanțarea sistemului public de sănătate, Avocatul Poporului opinează că există riscul ca măsurile propuse prin proiectul de ordonanță să accentueze criza deja existentă în sistemul de stat, iar o altă consecință ar putea fi împovărarea excesivă a pacienților care, fiind nevoiți să apeleze la serviciile medicale private, ar suporta costuri suplimentare determinate de împrejurarea că statul nu decontează diverse taxe (ex. servicii hoteliere)".
De asemenea, se atrage atenția că pentru a liberaliza programele naționale tgrebuie să se facă și o bună informare a cetățenilor, pentru că altfel aceștia nu ar avea cu să ia o decizie informată.
„Avocatul Poporului consideră că, în contextul includerii totale a furnizorilor privați în sfera programelor naționale de sănătate, ar fi oportună implementarea unui sistem de informare a pacienților cu privire la unitățile medicale care oferă serviciile necesare, costurile, timpii de așteptare și condiționalitățile aferente acestor servicii, în acest fel putându-se asigura decizia informată a pacienților cu privire la opțiunea dintre ofertele existente", conchide documentul.
-
-
-
-
-
Renunțarea la fumat, impact asupra creierului14.10.2025, 15:47
Programul de guvernare 2024 - 2028 schimbă asigurările de sănătate. Ce va urma. Tiberiu Maier explică bugetarea multianuală
MS: 27 de paturi libere la ATI în toată țara
Bugetul Ministerului Sănătății va fi suplimentat cu 30 de milioane de lei
Cum îți faci asigurare de la 1 august 2025: cât plătești, cum plătești. Descarcă formularul 212 AICI
Prof dr Alexandru Rafila, aviz pozitiv pentru funcția de ministru al Sănătății la audierile din Parlament. Al 39-le ministru, scurt CV
Sistemul DRG: ce este și de ce România nu-l aplică. Cât costă o operație în România și cât costă în străinătate. Costache: Asta este șansa noastră
Decizie pentru legea care poate lăsa sute de mii de români fără asigurare! S-a dat AVIZUL! Ce urmează
Raed Arafat: Zeci de ucraineni au cerut azil în România. Depinde dacă au acte, dacă au fost verificați
Persoanele neasigurate, LISTA serviciilor medicale de care pot beneficia și CONDIȚIA. Diferența dintre asigurați si neasigurați. CNAS: 50 de lei pe persoană pe an
Care sunt serviciile medicale de care vor putea beneficia persoanele fără asigurare medicală, în ce condiții și care e diferența dintre asigurați și neasigurați.
Analize gratuite pentru persoanele peste 40 de ani. Andrei Baciu: Sunt decontate până la 3 consultații pe an. Descoperit în stadiu incipient, cancerul poate fi tratat
Lista serviciilor medicale gratuite pentru persoanele de peste 40 de ani. Andrei Baciu, despre ce analize se recomandă după 40 de ani.
Ce se întâmplă cu pacienții neasigurați. Ministrul Sănătății a făcut anunțul
Serviciile de diagnosticare oncologică pentru persoanele neasigurate nu vor mai fi plătite de asigurați, ci de bugetul de stat, anunță CNAS
Grevă japoneză în spitale, în plină pandemie: anunțul a fost făcut de SANITAS
Doar 35% dintre români plătesc asigurări de sănătate. Rafila: Oamenii fac împrumut pentru tratament!
MApN: Cele 11 spitale militare românești vor trata militarii răniți din Ucraina. Muniție, căști și veste antiglonț de 2 milioane de euro, donate
Dăm vouchere unei populații care nu vrea să muncească. Coșea: Sunt oameni acum care suferă că nu-și pot face zacuscă! 70% din populația României este în pericol de sărăcie cronică, oficial!
Alexandru Rafila merge în inspecție, marți, la Spitalul de Boli Infecțioase din Constanța
Medicii de familie, noi servicii pentru pacienți oferite la domiciliu
Începând cu 1 aprilie medicii de familie pot acorda mai multe mai multe servicii la domiciliile pacienților.
Care este diferența dintre CAS și CASS. Cât trebuie să plătească românii pentru sănătate și pensie
Ce sunt și care e diferența dintre CAS și CASS.
EXAMENUL de REZIDENȚIAT ar putea fi organizat de Ministerul Educației. Proiect adoptat de Camera Deputaților
Analize și servicii medicale de prevenţie pentru toate vârstele. CNAS: Nu va mai exista să primiți acel răspuns că - nu mai avem bani, s-au terminat banii!
Bugetul Ministerului Sănătății și cel al CNAS, avizate favorabil de Comisiile de buget-finanțe din Parlament
OMS: Inegalităţile sociale reprezintă peste 50% din factorii care determină starea de sănătate
OMS arată printr-un studiu că inegalităţile sociale reprezintă peste 50% din factorii care determină starea de sănătate.