Osteoartrită, peste 50 de modificări genetice cresc riscul de a dezvolta boala

Durerile de artrită s-ar putea să nu aibă nicio legătură cu schimbările meteo

În cel mai mare studiu genetic al osteoartritei derulat până în prezent, oamenii de știință au descoperit 52 de noi modificări genetice care cresc riscul de-a dezvolta boala, dublând numărul de regiuni genetice asociate cu aceasta. Cercetarea ar putea ajuta totodată și la identificarea punctelor de plecare pentru noi medicamente.

Osteoartrita este cea mai răspândită boală musculo-scheletică și principala cauză a dizabilității la nivel mondial. În Marea Britanie, boala costă în mod indirect 14,8 miliarde de lire sterline în fiecare an. Aproape zece milioane de oameni din Marea Britanie suferă de osteoartrită, o boală articulară degenerativă în care articulațiile se distrug. Nu există nici un tratament de modificare a bolii, medicamentele actuale sunt prescrise pentru ameliorarea durerii. Intervenția chirurgicală de înlocuire articulară are rezultate variabile.

Oamenii de știință de la Institutul Wellcome Sanger au analizat genomul a peste 77.000 de persoane cu osteoartrită și a  peste 370.000 de oameni sănătoși, evaluând totodată și medicamentele existente în cazul osteoartritei.

Echipa a studiat numeroase tipuri de osteoartrită, incluzând articulațiile genunchiului și șoldului.

,,Am efectuat cel mai mare studiu de osteoartrită până în prezent și am găsit peste 50 noi schimbări genetice care cresc riscul de a dezvolta osteoartrita. Acesta este un pas important în dezvoltarea de tratamente pentru a ajuta milioane de oameni care suferă de boală”, a declarat Eleftheria Zeggini, profesor la Centrul Helmholtz din München.

Pentru a descoperi care sunt genele care provoaca osteoartrită, echipa a incorporat date funcționale genomice suplimentare și a analizat activitatea genelor prin măsurarea expresiei genei până la nivelul proteinei. Echipa a integrat datele genetice și proteomice asupra țesuturilor luate de la pacienții supuși unei intervenții chirurgicale de înlocuirea articulației.

Oamenii de știință au reușit să identifice genele care ar putea cauza osteoartrită. Zece dintre gene au fost evidențiate ca ținte ale medicamentelor existente, care sunt fie în dezvoltare clinică, fie aprobate pentru utilizare împotriva osteoartritei și a altor boli. Echipa sugerează că cele zece medicamente ar fi candidați buni pentru testarea în osteoartrita.

Acest studiu reprezintă o piatră de hotar extrem de importantă pentru înțelegerea complexității osteoartritei și pentru găsirea de noi tratamente, informează Eurekalert.org.