Avocatul Poporului: Pericolele din proiectul de liberalizare a programelor naționale de sănătate
Avocatul Poporului consideră că modificările aduse sistemului sanitar referitoare la liberalizarea programelor naționale de sănătate ar trebui dezbătute prin procedură parlamentară...
Avocatul Poporului arată, într-un comunicat, ca proiectul de Ordonanță care presupune liberalizarea programelor naționale de sănătate nu a fost conceput așa cum trebuia, că dafavorizează sistemul public de sănătate și că se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public.
Pericolul de a crea un mediu neconcurențial
„Avocatul Poporului consideră că modificările propuse prin Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății ar trebui dezbătute în cadrul procedurii legislative obișnuite, prin dezbatere și vot în Parlamentul României. Proiectul de act normativ conține, în opinia Avocatului Poporului, o notă de fundamentare sumară și nu prezintă nici un studiu de impact care să evalueze efectele economico-financiare și sociale ale acesteia. Pe de altă parte, prin modificările aduse, se intenționează includerea tuturor furnizorilor privați în cadrul programelor naționale de sănătate, fără a ține cont de capacitatea și serviciile oferite de sistemul public de sănătate, respectiv de condițiile oferite de către furnizorii privați. În acest sens, Avocatul Poporului apreciază că, prin procedurile diferite de achiziționare și management din cele două domenii, se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public, fapt ce poate duce la imposibilitatea statului de a-și îndeplini obligația constituțională de asigurare a igienei și a sănătății publice. În ceea ce privește finanțarea programelor naționale de sănătate, Avocatul Poporului consideră că legiuitorul ar fi trebuit să reglementeze de o manieră unitară procedurile aferente programelor, pentru a nu se crea un mediu neconcurențial", se arată în documentul citat.
Posibil conflict de interese, măsuri care ar accentua criza
Subliniind că proiectul poate duce la un conflict de interese, instituția arată că acesta se vrea implementat fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile.
Pe de altă parte, „Avocatul Poporului opinează că se poate reține și un posibil conflict de interese, deoarece odată cu intrarea în vigoare a modificărilor propuse, medicii coordonatori ai programelor de sănătate din unitățile sanitare, adică specialiștii care fundamentează întreg procesul de contractare și achiziții, nu au nicio interdicție în a activa atât în unitățile publice, cât și în cele private, care derulează programe naționale de sănătate. Fără a pune la îndoială necesitatea implementării unui sistem de asigurare de sănătate în care este valorificat principiul „banul urmărește pacientul", Avocatul Poporului consideră că propunerea de ordonanță sus-menționată introduce o serie de modificări, fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile dintre sistemul public și cel privat. Astfel, având în vedere subfinanțarea sistemului public de sănătate, Avocatul Poporului opinează că există riscul ca măsurile propuse prin proiectul de ordonanță să accentueze criza deja existentă în sistemul de stat, iar o altă consecință ar putea fi împovărarea excesivă a pacienților care, fiind nevoiți să apeleze la serviciile medicale private, ar suporta costuri suplimentare determinate de împrejurarea că statul nu decontează diverse taxe (ex. servicii hoteliere)".
De asemenea, se atrage atenția că pentru a liberaliza programele naționale tgrebuie să se facă și o bună informare a cetățenilor, pentru că altfel aceștia nu ar avea cu să ia o decizie informată.
„Avocatul Poporului consideră că, în contextul includerii totale a furnizorilor privați în sfera programelor naționale de sănătate, ar fi oportună implementarea unui sistem de informare a pacienților cu privire la unitățile medicale care oferă serviciile necesare, costurile, timpii de așteptare și condiționalitățile aferente acestor servicii, în acest fel putându-se asigura decizia informată a pacienților cu privire la opțiunea dintre ofertele existente", conchide documentul.
-
-
-
-
Aspirina scade riscul de cancer de colon cu până la 50%13.12.2025, 19:06
-
Șoriciul, aperitivul de sezon pe care nu trebuie să-l ratezi13.12.2025, 18:02
Sistemul DRG: ce este și de ce România nu-l aplică. Cât costă o operație în România și cât costă în străinătate. Costache: Asta este șansa noastră
Alexandru Rafila: Documentele din PNRR legate de Sănătate, găsite cu dificultate pe un stick dat altei instituții
Alexandru Rafila, AVERTISMENT: Cred că valul 5 al pandemiei va dura cel puțin două luni, februarie și martie au risc maxim
MS, suplimentare: 418 locuri în plus la REZIDENȚIAT 2021
CNAS, răspuns după revolta medicilor. Valoarea punctului per capita rămâne neschimbată: între 4,5 lei și 12 lei
Analize gratuite pentru persoanele peste 40 de ani. Andrei Baciu: Sunt decontate până la 3 consultații pe an. Descoperit în stadiu incipient, cancerul poate fi tratat
Lista serviciilor medicale gratuite pentru persoanele de peste 40 de ani. Andrei Baciu, despre ce analize se recomandă după 40 de ani.
MS, clarificări privind folosirea testelor pe bază de salivă în școli: Nu trebuie pregătire medicală ca să le utilizezi
Alte 6.639 de flacoane de Remdesivir, distribuite în spitalele din țară
Cât plătești la spital, dacă NU ești asigurat, de la 1 august. Cât costă O ZI de spitalizare
Servicii medicale gratuite pentru persoanele care nu plătesc asigurare și nu sunt asigurate: lista completă
Iată lista serviciilor medicale gratuite de care beneficiază românii care nu plătesc asigurare de sănătate la stat.
EXCLUSIV Adio card de sănătate. CNAS, ANUNȚ pentru toți românii: Scăpăm de hârtie. Vom avea card electronic de sănătate direct în buletin
Adio card de sănătate și buletin simplu, adio rețete și hârnii. Când apare cardul electronic.
Cum îți faci asigurare de la 1 august 2025: cât plătești, cum plătești. Descarcă formularul 212 AICI
Medicii de familie, noi servicii pentru pacienți oferite la domiciliu
Începând cu 1 aprilie medicii de familie pot acorda mai multe mai multe servicii la domiciliile pacienților.
CNAS: Începând cu 1 martie, serviciile medicale se acordă cu obligativitatea semnării cu cardul pacientului
CNAS, schimbare importantă de la 1 martie.
Lege promulgată: Asiguratul care îngrijește un pacient bolnav de cancer are dreptul la 45 de zile de concediu și indemnizație!
Horaţiu-Remus Moldovan, noul președinte al CNAS
Premierul Marcel Ciolacu a numit un nou șef la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Andrei Baciu: Formularul digital care trebuie prezentat la întrarea în România se competează cu 72 de ore înainte! MODIFICARE aprobată de Guvern
EXCLUSIV Cât costă o asigurare de sănătate în România. Asigurare privată și asigurare la stat, prețuri. Ciurchea: Cineva cu un venit mai mare plătește mai mult
Cât costă o asigurare de sănătate la stat și cât costă o asigurare de sănătate privată, în România, în 2023.
Cseke Attila, după 3 luni de mandat la MS: Aprovizionarea cu medicamente împotriva COVID-19 și mai multe paturi ATI, ca obiective principale
EXCLUSIV Cum să ne alegem asiguratorul medical privat. Claudiu Năsui: Așa cum vă alegeți o bancă, așa cum vă alegeți asiguratorul pentru mașină
Cum să ne alegem asiguratorul medical privat. Ce trebuie să știm despre aceste opțiuni medicale.
