Avocatul Poporului: Pericolele din proiectul de liberalizare a programelor naționale de sănătate

Avocatul Poporului consideră că modificările aduse sistemului sanitar referitoare la liberalizarea programelor naționale de sănătate ar trebui dezbătute prin procedură parlamentară...
Avocatul Poporului arată, într-un comunicat, ca proiectul de Ordonanță care presupune liberalizarea programelor naționale de sănătate nu a fost conceput așa cum trebuia, că dafavorizează sistemul public de sănătate și că se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public.
Pericolul de a crea un mediu neconcurențial
„Avocatul Poporului consideră că modificările propuse prin Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății ar trebui dezbătute în cadrul procedurii legislative obișnuite, prin dezbatere și vot în Parlamentul României. Proiectul de act normativ conține, în opinia Avocatului Poporului, o notă de fundamentare sumară și nu prezintă nici un studiu de impact care să evalueze efectele economico-financiare și sociale ale acesteia. Pe de altă parte, prin modificările aduse, se intenționează includerea tuturor furnizorilor privați în cadrul programelor naționale de sănătate, fără a ține cont de capacitatea și serviciile oferite de sistemul public de sănătate, respectiv de condițiile oferite de către furnizorii privați. În acest sens, Avocatul Poporului apreciază că, prin procedurile diferite de achiziționare și management din cele două domenii, se va crea un decalaj substanțial în atragerea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate între sistemul public și furnizorii privați, cu riscul deprecierii sistemului public, fapt ce poate duce la imposibilitatea statului de a-și îndeplini obligația constituțională de asigurare a igienei și a sănătății publice. În ceea ce privește finanțarea programelor naționale de sănătate, Avocatul Poporului consideră că legiuitorul ar fi trebuit să reglementeze de o manieră unitară procedurile aferente programelor, pentru a nu se crea un mediu neconcurențial", se arată în documentul citat.
Posibil conflict de interese, măsuri care ar accentua criza
Subliniind că proiectul poate duce la un conflict de interese, instituția arată că acesta se vrea implementat fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile.
Pe de altă parte, „Avocatul Poporului opinează că se poate reține și un posibil conflict de interese, deoarece odată cu intrarea în vigoare a modificărilor propuse, medicii coordonatori ai programelor de sănătate din unitățile sanitare, adică specialiștii care fundamentează întreg procesul de contractare și achiziții, nu au nicio interdicție în a activa atât în unitățile publice, cât și în cele private, care derulează programe naționale de sănătate. Fără a pune la îndoială necesitatea implementării unui sistem de asigurare de sănătate în care este valorificat principiul „banul urmărește pacientul", Avocatul Poporului consideră că propunerea de ordonanță sus-menționată introduce o serie de modificări, fără a asigura echilibrul în sistemul sanitar și fără a implementa o serie de garanții prin care să se evite inechitățile dintre sistemul public și cel privat. Astfel, având în vedere subfinanțarea sistemului public de sănătate, Avocatul Poporului opinează că există riscul ca măsurile propuse prin proiectul de ordonanță să accentueze criza deja existentă în sistemul de stat, iar o altă consecință ar putea fi împovărarea excesivă a pacienților care, fiind nevoiți să apeleze la serviciile medicale private, ar suporta costuri suplimentare determinate de împrejurarea că statul nu decontează diverse taxe (ex. servicii hoteliere)".
De asemenea, se atrage atenția că pentru a liberaliza programele naționale tgrebuie să se facă și o bună informare a cetățenilor, pentru că altfel aceștia nu ar avea cu să ia o decizie informată.
„Avocatul Poporului consideră că, în contextul includerii totale a furnizorilor privați în sfera programelor naționale de sănătate, ar fi oportună implementarea unui sistem de informare a pacienților cu privire la unitățile medicale care oferă serviciile necesare, costurile, timpii de așteptare și condiționalitățile aferente acestor servicii, în acest fel putându-se asigura decizia informată a pacienților cu privire la opțiunea dintre ofertele existente", conchide documentul.
-
Somnul de frumusețe nu e un mit! Explicația uimitoare a unui neurolog13.09.2025, 17:50
-
-
-
-
1.200 de pacienți COVID-19 au fost consultați, într-o lună, la centrele de evaluare ambulatorie doar din spitalele Primăriei Capitalei
Postul de președinte al Agenției Naționale a Medicamentului (ANMDM), scos la concurs de Ministerul Sănătății. Iată cerințele
Cum știi dacă ești asigurat la sănătate și cum îți faci asigurare voluntară
OMS: Inegalităţile sociale reprezintă peste 50% din factorii care determină starea de sănătate
OMS arată printr-un studiu că inegalităţile sociale reprezintă peste 50% din factorii care determină starea de sănătate.
MS: Evaluarea și tratamentul în ambulatoriu al pacienților COVID, decontate de CNAS. Investigațiile pentru ceilalți pacienți, în maximum 5 zile
Unde se pierd foarte mulți bani în Sănătate. Patriciu Achimaș Cadariu: Multe spitălașe care tratează prost pacienții și ajung să fie tratați a doua oară în centrele mari
Unde se pierd cele mai multe fonduri din sistemul de Sănătate. Patriciu Achimaș Cadariu, despre exemplul Germaniei.
Medicamente compensate cu 90% pentru pensionari. DECIZIA Ministerului Sănătății
Programul de guvernare 2024 - 2028 schimbă asigurările de sănătate. Ce va urma. Tiberiu Maier explică bugetarea multianuală
Asigurarea de sănătate include și servicii stomatologice. Un studiu al CMSR arată că 34% dintre respondenți nu știu că pot face plombe, extracții, detartraj sau tratamente gratuite
Pacienții asigurați, declarați neasigurați. Sandra Alexiu: Peste noapte! Nu mai pot primi consultații, rețete compensate, bilete de trimitere, nimic!
Alexandru Rafila merge în inspecție, marți, la Spitalul de Boli Infecțioase din Constanța
Care este diferența dintre CAS și CASS. Cât trebuie să plătească românii pentru sănătate și pensie
Ce sunt și care e diferența dintre CAS și CASS.
EXAMENUL de REZIDENȚIAT ar putea fi organizat de Ministerul Educației. Proiect adoptat de Camera Deputaților
Refugiată din Ucraina, decedată după ce a ajuns în Republica Moldova. I s-a făcut rău după ce a trecut granița. ANUNȚ OFICIAL
Doar 35% dintre români plătesc asigurări de sănătate. Rafila: Oamenii fac împrumut pentru tratament!
Alexandru Rafila: Documentele din PNRR legate de Sănătate, găsite cu dificultate pe un stick dat altei instituții
Analize gratuite pentru persoanele peste 40 de ani. Andrei Baciu: Sunt decontate până la 3 consultații pe an. Descoperit în stadiu incipient, cancerul poate fi tratat
Lista serviciilor medicale gratuite pentru persoanele de peste 40 de ani. Andrei Baciu, despre ce analize se recomandă după 40 de ani.
MApN: Cele 11 spitale militare românești vor trata militarii răniți din Ucraina. Muniție, căști și veste antiglonț de 2 milioane de euro, donate
Persoanele neasigurate, LISTA serviciilor medicale de care pot beneficia și CONDIȚIA. Diferența dintre asigurați si neasigurați. CNAS: 50 de lei pe persoană pe an
Care sunt serviciile medicale de care vor putea beneficia persoanele fără asigurare medicală, în ce condiții și care e diferența dintre asigurați și neasigurați.