Care sunt băuturile cele mai potrivite pentru hidratare. Ce sunt electroliții și unde îi găsim

care sunt bauturile. FOTO: Freepik @galitskaya
care sunt bauturile. FOTO: Freepik @galitskaya

Care sunt cele mai bune surse de electroliți, elementele benefice pentru o hidratare corespunzătoare, dar și cu impact asupra sănătății generale.

Senzația de sete, oboseală sau amețeală, precum și culoarea închisă a urinei, toate acestea sunt semne ale deshidratării. Aceasta este determinată de o serie de factori de mediu, dar și de stil de viață, dar de obicei este declanșată de activități sau condiții, medicale, ce duc la pierderea de lichide. De asemenea, există alimente și băuturi, ca alcoolul sau cafeaua, care vă pot deshidrata.

Simptomele deshidratări nu sunt altceva decât modul în care organismul vă atenționează că are nevoie de lichide, și mai exact de electroliți, adică acele minerale esențiale pe care le eliminăm atunci când transpirăm sau pierdem lichide.

Hidratarea și electroliții

Potrivit Cleveland Clinic, electroliții sunt substanțe care au o sarcină electrică naturală pozitivă sau negativă atunci când sunt dizolvate în apă.

”Corpul unui adult este format în proporție de aproximativ 60% din apă, ceea ce înseamnă că aproape fiecare lichid și celulă din corpul dumneavoastră conține electroliți. Aceștia ajută organismul dumneavoastră să reglementeze reacțiile chimice, să mențină echilibrul între fluidele din interiorul și exteriorul celulelor și multe altele. Corpul dumneavoastră obține electroliții sau componentele lor din ceea ce mâncați și beți”, notează sursa citată.

Electroliții sunt minerale precum:

- Sodiu

- Potasiu

- Clorură

- Magneziu

- Calciu

- Bicarbonat

- Fosfat.Hidra

Atunci când mușchii ni se contractă, corpul nostru folosește electroliți. Iar aceștia sunt ”esențiali pentru menținerea la un nivel optim a tensiunii arteriale, precum și pentru buna funcționare a nervilor și mușchilor”, afirmă dr. Lisa Moskovitz, pentru EatThis.

De altfel, multă vreme s-a crezut că băuturile cu electroliți erau potrivite doar pentru sportivi, însă fiecare dintre noi are nevoie de un aport de minerale pentru o funcționare eficientă, mai ales că doar apa potabilă nu este de ajuns.

Unde se găsesc electroliții

Există pe piață o serie de băuturi cu electroliți, așa cum precizam, cele pe care le folosesc în mod special sportivii, precum și soluții de electroliți orali. Dar electroliții se regăsesc și în alimente, în fructe și legume, dar și în produse de origine animală. 

Sodiul este prezent în cea mai mare parte dintre produsele din comerț, care conțin conservanți și aditivi, astfel că aportul acestora este mai important decât al sării de bucătărie. În acest context, carența de sodiu este una rară, cu toate acestea, pierderea însemnată a sodiului poate fi rezultatul diareei sau vomei.

Potasiul este al treilea cel în topul celor mai abundente minerale din organism, cel mai prezent fiind în țesutul muscular, 80%, în timp ce restul se găsește în oase, ficat și celulele roșii. Există surse de potasiu atât sub formă de fructe și legume (frunze de sfeclă, spanac, broccoli, linte, fasole albă, cartoful, dovleac, varză de Bruxelles, roșii, avocado, pepene galben, portocale, banane, kiwi, mango, nectarine, migdale, nuci, produse lactate pe bază de plante, apă de cocos), cât și în produse de origine animală (lapte, iaurt, somon, ton, carne de pui), notează Healthline.

Deficitul de potasiu poate duce la slăbiciune musculară și crampe, senzație de sete neobișnuită și nevoia de a face pipi frecvent, amețeli sau leșin atunci când vă ridicați prea repede în picioare.

Un nivel prea mare de potasiu se manifestă prin insuficiență respiratorie, modificări EKG, paralizie ascendentă, slăbiciune.

Clorura (denumirea ionului de clor) este al doilea cel mai abundent ion din organism. Este, de asemenea, o parte esențială a modului în care celulele dvs. își mențin echilibrul intern și extern de fluide. De asemenea, joacă un rol în menținerea echilibrului natural al pH-ului organismului.

Deficitul de clorură face ca sângele să devină mai alcalin, o afecțiune numită alcaloză. Aceasta se întâmplă de obicei în cazul hiponatremiei sau al vărsăturilor. Simptomele alcalozei sunt apatia, confuzia, aritmiile și contracțiile musculare sau pierderea controlului.

Excesul de clorură poate provoca acidoză, iar acest lucru duce la greață, vărsături și oboseală, precum și la respirație rapidă, mai profundă și confuzie.

Magneziu ajută celulele să transforme nutrienții în energie. Creierul și mușchii se bazează foarte mult pe acest element pentru a-și face treaba. Magneziul se găsește în celulele integrale, fulgii de cereale, spanac, linte, fasole, fructe uscate și oleaginoase (migdale, smochine, arahide și unt de arahide), banane, soia, carne slabă, sardine, unele crustacee.

Doza zilnică de magneziu este de cel puțin 350 mg la adulți. O porție de 200 de grame de spanac are 92 de grame de magneziu, în timp ce în 30-40 grame de migdale sunt 90 de mg de magneziu.

Carența de magneziu este semnalizată de slăbiciune musculară, contracții și pierderea controlului, precum și aritmii cardiace, în timp ce un conținut prea mare de magneziu are ca rezultat modificări ale ritmului cardiac reflexe slăbite, scăderea capacității de respirație și stop cardiac.

Calciu este elementul esențial pentru sănătatea oaselor și a dinților. De asemenea, este folosit pentru a controla mușchii, pentru a transmite semnale nervoase, dar și pentru a gestiona ritmul cardiac.

Carența de calciu se manifestă prin confuzie și schimbare de comportament, dar și prin scăderea reflexelor și pierderea controlului mușchilor, precum și prin insuficiență respiratorie.

Excesul de calciu vine ”la pachet” cu dureri de cap, oboseală, apatie, confuzie, constipație, dureri abdominale, vomă, nevoia de a urina mai des, pietre la rinichi, aritmie, dureri la nivelul oaselor și a articulațiilor.

Calciul se găsește în lapte și produse lactate, spanac, fasole boabe, bame, fructe de mare.

Bicarbonat. Nu tot dioxidul de carbon produs de organism este trimis în plămâni pentru a fi expirat. În schimb, o parte este reciclată în bicarbonat, pe care organismul îl folosește pentru a menține normal nivelul pH-ului din sânge.

Fosfatul este o moleculă pe bază de fosfor care este o parte esențială a transportului compușilor chimici și a moleculelor în afara celulelor. Ajută celulele umane să metabolizeze nutrienții și este, de asemenea, o parte esențială a moleculelor numite nucleotide, care sunt blocurile de construcție care alcătuiesc ADN-ul dumneavoastră.

Vezi și: Crampele musculare, cauze și tratament. Durerea extremă și legătura cu deficitul de minerale

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0