EXCLUSIV Școala de acasă. Ce provocări întâmpină părinții. Un psiholog explică

Elena Florea, Psiholog Clinician și Psihoterapeut, a vorbit, în exclusivitate, pentru DC Medical, despre provocările pe care le pot întâmpina părinții în perioada în care cei mici...
Pandemie COVID-19. Măsurile impuse pe perioada situației de urgență prevăd izolarea la domiciliu. Atfel că, cei mici trec prin niște schimbări majore din punct de vedere al programului și al modului de învățare.
Școala a devenit Teleșcoala, temele și joaca se petrec numai în casă, iar socializarea a rămas în mediul online.
Psihologul Elena Florea spune că aceste schimbări pot provoca anumite schimbări în comportamentul copilului.
"Consider că până în momentul dat, nu putem vorbi despre schimbări importante în comportamentul copilului. Sigur că pentru copii care merg la scoală, s-a schimbat un pic rutina. Lecțiile se fac fie prin intermediul platformelor de învățare ( unde nu există interacțiune cu învățătorul sau profesorul), fie prin intermediul platformelor care permit o interacțiune vizuala și audio cu cadrul didactic. În cazul primului tip de platforme, apare lipsa de interes, de motivație din partea copilului („doamna a trimis alte fișe pe care trebuie să le fac, nu îmi place")", explică psihologul.
Mai mult, psihologul spune că schimbarea modului de învățare al celor mici poate deveni o provocare pentru cei mari.În unele cazuri, părintele îmbracă rolul profesorului, ceea ce poate duce la confuzie în rândul copiilor.
"Un alt aspect neplăcut este că părintele înlocuiește profesorul în partea de predare și explicare a lecțiilor, provocând sentimente de frustrare (pentru părinte ) din cauza faptului că nu are aceeași autoritate că și profesorul, învățătorul. De asemenea, copilul este derutat apare confuzia de rol („mama sau tata este profesor sau părinte?). În relația dintre copil și părinte pot apărea conflicte. În situația platformelor de tip audio-video, învățătorul, profesorul, în măsură posibilităților, preda lecțiile ca în sala de clasă, ceea ce înseamnă că dispare confuzia de rol. Faptul că elevul vede că și colegii săi stau în casa, îi trezește un sentiment de apartenta la grup („nu sunt singur, și colegii mei fac același lucruri că și mine"). Simplul fapt că îi vede și și îi aude îi crează o stare de bine.
În final, indiferent de tipul de modalitate de teleșcoală ales de către profesori, important este că cei mici să aibă o rutină zilnică", spune aceasta.
O altă provocare pentru părinți este aceea de a-i motiva pe cei mici să studieze.
"Provocările întâmpinate de părinți, sunt multe, începând cu metoda de predare a lecțiilor și finalizând cu autoritatea în calitate de „profesor", „învățător" pentru propriul copil. Ceea ce nu este ușor nici din perspectiva copilului nici a părintelui. Părinții pot folosi același metode de motivare folosite că și până acum. Doar cadrul s-a schimbat", arată expertul.
Prea mult stat în casă duce la plictiseală. Psihologul spune că cei mici trebuie să aibă un program bine stabilit, care să includă diverse activități și joacă.
"Stările de agitație, plictiseala, într-o astfel de context, pot fi evitate prin crearea unor rutine zilnice. O zi o pot împarți pe diverese activități: între 8:00-9:00 ne trezim, apoi ne jucâm dacă sunt copiii mici- daca sunt copiii mari – lecții, apoi se ia prânzul - După prânz, copilul mic poate dormi, copilul se odihnește și el activ – făcând activități care îi fac placere - timp de aprox. 1 ora, apoi își face temele, apoi iar se joacă, etc. În funcție de vârsta copilului, părintiii se pot juca cu copiii: lego, monopoly, headbanz, nu te supară frate sau pot colora împreună, pot dansa..etc. Este bine, că în programul lor să existe activități fizice", subliniază Elena Florea.
De asemenea, pot exista cazuri în care cei mici pot experimenta stări de depresie și anxietate în această perioadă.
"Pentru începutul perioadei de izolare socială, copiii care au o toleranță scăzută la frustrare, pot experimenta stări de anxietate. Cu cât timpul trece, pot apărea și sentimente de tristețe crescută. Raționamentele pentru apariția unor simptome specifice tulburărilor de mai sus sunt: lipsa interacțiunilor sociale (nu se mai intalnesc cu colegii, prietenii) ,faptul că își văd părinții îngândurați și nu stiu de ce se întâmplă acest lucru. Mai exact, anxietatea poate apărea atunci când părinții nu expun copiilor adevăratele motive pentru care ei stau în casa sau pentru care au stări de furie, de îngrijorare (șomajul tehnic, insecuritatea financiară, rate la bănci etc)", recomandă psihologul.
Părinți joacă un rol important în echilibrul emoțional și psihic al copiilor, astfel că, cei mici pot fi ajutați de către aceștia să prevină sau să iasă dintr-o stare de anxietate sau depresie.
"Parintiii își pot ajuta copii prin dezvoltarea unei relații sincere. Este indicat că părintele să își spună îngrijorările dar și posibilele soluții la dificultățile apărute. De asemenea, daca părinții, observa că copilul manifesta stări de anxietate, are dificultăți de a adormi, lipsa apetitului într-o perioada de maxim 2 săptămâni, să contacteze un psiholog", a mai spus aceasta.
-
Testul banal din analizele de rutină care îți poate salva ficatul13.10.2025, 13:41
-
-
Soluții rapide de reabilitare totală cu 4 sau 6 implanturi13.10.2025, 10:40
-
-
China neagă originea COVID. Dispută globală între teoria zoonotică și ipoteza scăpării din laborator
Cum ne afectează oboseala cronică și Long COVID corpul
Creierul afectat de COVID-19. Trunchiul cerebral, cheia simptomelor pe termen lung
Medicamentul banal pentru răceli sau infecții, nociv pentru sănătate. Anca Crupariu: Efect dramatic
Vaccinurile pentru Covid vor fi aprobate pentru vânzare publicului din Marea Britanie
A fost infectat cu coronavirus timp de 613 zile. Cazul lui a uimit cercetătorii: Conduce la apariția unor variante unice, sensibile
Un caz rar al unui pacient infectat cu coronavirus timp de 613 zile a fost prezentat de cercetători.
COVID, infecție bianuală. Dr. Simin Aysel Florescu: Vom avea de două ori pe an. În sezonul rece, concomitent cu gripa
Medicii au explicat la ce să ne așteptăm în ceea ce privește boala COVID. Ce trebuie să știm despre infecția cu SARS-CoV2.
COVID, asociat cu o boală autoimună dureroasă. Apare la peste un an de la infectare
Cum au fost afectați diabeticii de COVID. Ce s-a aflat abia acum
Persoanele diabetice care au avut COVID pot dezvolta sechele. Un studiu arată că aceste riscuri nu sunt doar reale, ci și mai accentuate în anumite categorii de indivizi.
Boala fatală asociată cu COVID. Poate fi declanșată și de infecțiile ușoare. Cum se manifestă
Ce trebuie să știi dacă faci COVID-19 vara aceasta
Ce trebuie să știi dacă faci COVID-19 în această vară.
MIS-C, complicația pediatrică a COVID. Boala, confundată de sistemul imunitar al copiilor
Aceasta este complicația gravă pe care o provoacă infecția cu COVID-19.
JN.1, noua tulpină COVID. Se răspândește rapid. Ce se știe despre aceasta
JN.1 este noua tulpină COVID care se răspândește rapid la nivel global. Ce se știe despre aceasta.
Cât de agresivă este EG.5, noua tulpină COVID-19. Ar trebui să ne mai temem de COVID? Carmen Dorobăț: Pandemia nu se oprește de azi, pe mâine, în 24h. Să ne așteptăm la noi variante
Medicul Carmen Dorobăț ne-a vorbit despre noua variantă COVID-19, EG. 5, care a început să îngrijoreze oamenii în această perioadă.
Celule zombie în vasele de sânge. Uite ce s-a întâmplat cu sângele tău dacă ai avut COVID
China rupe tăcerea: SUA a creat COVID! Au publicat dovezile lor care exclud că Wuhan a fost cauza
China publică o cartă albă în care exclude posibilitatea ca Wuhan să fie originea "naturală" a virusului SARS-CoV-2.
Care este diferența între gripă și COVID. Adrian Marinescu: Este semnificativă! Nu poți face comparație
Numărul cazurilor de COVID 19 scade, dar reinfectările continuă să crească. Ce trebuie să știi
ARN-ul autoamplificator, o nouă speranță pentru vaccinurile COVID-19 și tratamentele pentru cancer
Acest tratament reduce semnificativ inflamația din organism. Poate fi folosit în tratarea cancerului și a COVID.
Vaccinul COVID-19, investiție medicală care a salvat vieți și bani, arată cel mai recent studiu
Vaccinul anti-COVID produce efecte și după ani de zile. Ce s-a aflat abia acum.
Pandemia COVID-19, la final. OMS: Rămâne printre noi, chiar dacă nu mai reprezintă o urgență
Pandemia COVID-19 nu mai este o urgență de sănătate la nivel mondial.
Greșeala mortală pe care o facem când suntem răciți. Adrian Marinescu: Le luăm ca pe bomboane
O greșeală pe care o facem când suntem răciți ne poate agrava situația. Mai mult, poate duce și la alte complicații, unele cu potențial mortal.