CNAS anunță soluții temporare pentru PIAS: activitatea medicală din noiembrie poate fi raportată până pe 20 decembrie 2025
CNAS permite furnizorilor de servicii medicale să raporteze toată activitatea din noiembrie până pe 20 decembrie 2025, după luni de disfuncționalități ale platformei.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat că implementează măsuri temporare pentru sprijinirea profesioniștilor din sănătate în perioada de indisponibilitate a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).
Reguli de validare temporar dezactivate
"Am dezactivat temporar două reguli de validare care puneau presiune suplimentară pe profesioniștii din sănătate în interacțiunea cu platforma PIAS:
- regula care invalida serviciile raportate online după cele 3 zile lucrătoare;
- regula privind semnarea cu cardul.
Aceste măsuri, cuprinse în Ordinul CNAS pe care l-am semnat astăzi, se aplică până la repunerea completă în funcțiune a platformei, care se află în plin proces de modernizare și adaptare a tehnologiilor la standardele actuale", a declarat Dr. Horațiu Moldovan.
Extinderea termenului de raportare pentru noiembrie
Pentru a oferi furnizorilor un cadru predictibil, CNAS a decis că întreaga activitate din luna noiembrie poate fi raportată până pe 20 decembrie 2025, indiferent de tipul de furnizor.
"Este o măsură de sprijin necesară într-o perioadă în care sistemul informatic al asigurărilor de sănătate nu a funcționat la parametrii normali", a adăugat Moldovan.
Echipele CNAS au remediat disfuncționalitățile
"Echipele tehnice ale CNAS au lucrat, în ultimele săptămâni, pentru a identifica și elimina cauzele care au dus la erori de conectare și dificultăți în accesarea PIAS. Disfuncționalitățile au fost în mare parte remediate, însă există momente în care unii utilizatori pot întâmpina probleme de semnare a serviciilor oferite cu cardul de sănătate", a explicat președintele CNAS.
De ce PIAS funcționează cu dificultăți
"Lucrăm pe o platformă aflată de ani buni la limita capacității ei tehnice, construită pe o infrastructură veche, care nu mai poate susține volumul actual de date și ritmul în care sunt furnizate serviciile medicale. Astăzi, PIAS susține 32.000 de furnizori de servicii medicale, cu 45% mai mulți decât la momentul lansării, și este accesată simultan de peste 7.500 de operatori – cu 25% mai mult decât nivelul optim pentru care a fost proiectată.
Faptul că timpul de răspuns s-a extins de la câteva milisecunde la minute arată că decizia de a înlocui platforma a fost absolut justificată pentru a asigura eficiența, stabilitatea și siguranța proceselor informatice din sistemul de asigurări de sănătate", a subliniat Moldovan.
Prioritatea CNAS: continuitatea serviciilor medicale
"Știu foarte bine că fiecare zi în care platforma funcționează cu întârziere înseamnă stres, muncă suplimentară și disconfort, atât pentru furnizori, cât și pentru pacienți. Prioritatea CNAS este să stabilizăm PIAS și să asigurăm o interacțiune prietenoasă pentru toți cei care sunt activi în sistemul informatic al asigurărilor de sănătate.
Vreau să cred că orice disconfort în utilizarea PIAS din ultima perioadă va fi compensat pe deplin de noua platformă, care va fi disponibilă la jumătatea anului viitor. Aceasta va încheia definitiv "era hârtiei" în sistemul de asigurări sociale de sănătate și va da startul digitalizării extinse pentru toate documentele aferente actului medical.
Cel mai important obiectiv, pentru care trebuie să trecem peste toate obstacolele, inclusiv cele tehnice, este să asigurăm continuitatea serviciilor medicale, iar pacienții să beneficieze de tratamente, medicamente și îngrijire de calitate. De aceea am luat azi această decizie", a încheiat Dr. Horațiu Moldovan.
-
-
-
Ce se întâmplă cu oasele tale dacă bei lapte în mod regulat04.12.2025, 10:59
-
Analiză sodiu în sânge: valori normale și ce boli depistează04.12.2025, 09:49
-
UNICEF: Alimentele ultraprocesate, un pericol pentru copii04.12.2025, 09:34
