Alimentația care te poate ucide. Duce la deficit de nutrienți. Provoacă oboseală, amețeli și slăbiciune

Monika Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
alimentatia - FOTO: Freepik@gpointstudio
alimentatia - FOTO: Freepik@gpointstudio

Alimentația care te poate ucide duce la deficit de nutrienți. Semnele deficitului se manifestă prin oboseală, amețeli și slăbiciune. Femeile sunt cele mai expuse.

Alimentația care te poate ucide este din ce în ce mai în vogă în rândul tinerilor. Patru din zece femei sub 21 de ani sunt deficitare în acest nutrient - iar experții dau vina pe creșterea dietelor vegane și vegetariene. Un nou studiu a constatat că 40% dintre fete și femei tinere au carențe de fier.

Alimentația, factor de risc pentru anemie

Acest lucru poate duce la anemie feriprivă, care provoacă oboseală și slăbiciune. Patru din 10 femei au deficiențe de fier din cauza creșterii veganismului, sugerează un studiu șocant.

Cercetătorii au descoperit că 39% dintre fetele și femeile cu vârste cuprinse între 12 și 21 de ani nu au acest nutrient cheie, ceea ce poate duce la simptome precum oboseală extremă, amețeli și slăbiciune.

6% dintre aceste femei au dezvoltat anemie - când nu există suficient oxigen în sânge - ceea ce face ca aceste simptome să fie mai intense și poate provoca anxietate și depresie.

Fierul este un mineral vital pentru creștere și dezvoltare, care se găsește mai ales în carne, legume cu frunze închise la culoare, fasole și ciocolată neagră, dar poate fi găsit chiar și în vinul roșu, tofu și anumite cereale.

”Au existat studii de nutriție care arată că, în ansamblu, în Statele Unite, conținutul de fier din alimentele pe care le consumăm a scăzut în timp. Oamenii mănâncă mai puțină carne roșie și mai mulți devin vegani sau vegetarieni”, a declarat pentru New Scientist Angela Weyand, autorul principal al studiului, de la Universitatea din Michigan, potrivit Daily Mail.

Anemia feriprivă, ce este

Cercetătorii au evaluat probe de sânge de la 3.490 de fete și femei non-gravide cu vârste cuprinse între 12 și 21 de ani din Statele Unite, între 2003 și 2020. Dintre cei 39% care aveau deficit de fier, 6% aveau anemie prin deficit de fier.

Anemia feriprivă este o formă comună de anemie, o tulburare în care sângele nu are o cantitate adecvată de globule roșii sănătoase.

După cum îi spune și numele, anemia feriprivă rezultă dintr-o cantitate insuficientă de fier. Fierul este necesar pentru a ajuta celulele roșii din sânge să producă hemoglobină, care transportă oxigenul.

Dacă organismul nu primește suficient oxigen, vă puteți simți obosit sau slăbit. 

Simptomele, potrivit Clinicii Mayo, includ oboseală extremă, slăbiciune, piele palidă, dureri în piept, bătăi rapide ale inimii, dificultăți de respirație, dureri de cap, amețeli, amețeli, mâini sau picioare reci, inflamații, unghii fragile, pofte pentru produse nealimentare, cum ar fi gheață sau pământ, și apetit scăzut.

Lăsată netratată, anemia feriprivă a fost legată de mai multe probleme grave de sănătate. De exemplu, potrivit Biroului pentru Sănătatea Femeii, anemia poate duce la afectarea organelor. De asemenea, poate duce la afecțiuni cardiace, deoarece inima trebuie să lucreze mai mult pentru a compensa lipsa hemoglobinei.

Lipsa de fier, vinovată pentru atacurile de panică și depresie

Faptul că nu ai suficient fier te-ar putea lăsa mai predispusă și la atacuri de panică. Un studiu realizat în 2020 în revista BMC Psychiatry a constatat că bărbații și femeile care au avut anemie prin deficit de fier au fost mai predispuși să aibă tulburări psihiatrice, indiferent de alți factori de confuzie.

Anemia cu deficit de fier este deosebit de periculoasă pentru femeile însărcinate, deoarece cercetările arată că ar putea crește riscul de deces atât pentru mamă, cât și pentru copil.

Dietele vegetariene, riscuri

Dietele vegetariene au fost mult timp legate de deficiența de fier, deoarece multe dintre cărnurile și alte produse de origine animală sunt bogate în fier.

O analiză din 2018 în American Journal of Lifestyle Medicine a sugerat că vegetarienii au mai multe șanse de a avea depozite de fier epuizate, ceea ce ar putea duce la deficiență.

Aceste diete sunt în creștere. Un sondaj realizat în octombrie de cercetătorii de la Universitatea de Stat din Kansas a constatat că între 10 și 15% dintre americani s-au identificat ca vegetarieni sau vegani din 2020.

În 1994, organizația nonprofit Vegetarian Resource Group a constatat că doar un procent dintre americani au renunțat la carne.Menstruația poate fi un alt motiv comun pentru care femeile sunt atât de deficitare. Doar două procente dintre bărbați, în medie, au deficiențe de fier, de exemplu.

Cu toate acestea, în studiul JAMA, mai mult de un sfert dintre fetele care nu aveau încă menstruația erau deficitare în fier. 

Cercetări anterioare, cum ar fi un studiu din 2017 în Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, au asociat sângerările menstruale abundente la pacientele adolescente cu anemia prin deficit de fier.Cercetătorii au indicat, de asemenea, indicele de masă corporală (IMC) scăzut, insecuritatea alimentară, sărăcia, rasa non-albă și etnia hispanică.

Cercetătorii au remarcat că, deși suplimentele și anumite alimente pot crește nivelul de fier al unei persoane, un screening insuficient înseamnă că multe persoane cu deficit de fier nu știu că trebuie să le ia.

Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă screening-ul pentru anemie pentru adolescentele și femeile care nu sunt gravide la fiecare cinci până la 10 ani

National Institutes of Health (NIH) recomandă ca fetele și femeile cu vârste cuprinse între 14 și 50 de ani să ia zilnic între 15 și 18 miligrame de fier. Bărbații ar trebui să primească între 8 și 11 miligrame între aceleași intervale de vârstă. Agenția a sugerat, de asemenea, ca femeile însărcinate să primească 27 de miligrame pe zi. 

Mai multe alimente sunt, de asemenea, pline de fier, inclusiv carnea roșie, carnea de pasăre, fructele de mare, fasolea, legumele cu frunze verzi închise, cum ar fi spanacul, și fructele uscate. Pentru vegani, o cană de linte gătită, conține 6,6 miligrame de fier, aproximativ 37 la sută din valoarea zilnică recomandată.

Iar o porție de o uncie de ciocolată neagră are 3,4 miligrame, adică 19 la sută din valoarea zilnică recomandată. Constatările au fost publicate în JAMA.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel