Col.dr. Costin Duțu: Pacientul, medicul și zidul creat artificial între ei

Dana Lascu / 05 ian 2019 / 10:52
Col.dr. Costin, medic primar chirurgie generala Duțu. Foto: col. Oana Ciobanu
Col.dr. Costin, medic primar chirurgie generala Duțu. Foto: col. Oana Ciobanu

Colonel medic dr. Costin Duțu, medic primar Chirurgie generală la Spitalul Universitar de Urgență Militar Central „Dr. Carol Davila” arată că, de multe ori, pacientul și medicul, deși sunt față în față, au între ei un zid creat artificial de experiențele nefavorabile, de folclorul medical, dar și de „specialiștii” în dat cu părarea.

„Viața unui om este îmbogățită de întâlnirile vieții lui. Cu un om bun, un om iubit, sau pur și simplu cu un om de care ai nevoie să urci dintr-o vale a vieții tale. Din această categorie POATE face parte un medic. Spun „poate" pentru că, de multe ori, atât medicii cât și pacienții sunt nemulțumiți. De aglomerație, de neatenție, de lipsa comunicării, de rezultatele tratamentului sau de atenția acordată. Sunt față în față dar uită să se întâlnească cu adevărat, învolburați de experiențe nefavorabile, de folclorul medical știut sau, așa cum s-a văzut și în acest început de an, de analiștii media, la fel de pricepuți în politică, medicină și fotbal. Pacienți și cadre medicale trec pe lângă momentul de înțelegere reciprocă, singurul care poate crea, ca în orice relație, încredere", scrie Colonel medic dr. Costin Duțu, medic primar Chirurgie generală, pe pagina de Facebook a Spitalului Universitar de Urgență Militar Central „Dr. Carol Davila".

Medicul și pacientul au de suferit

Zidul artificial ridicat între medic și pacientul său are efecte nefaste, explică medicul.

„Zidul care se creează astfel nu îl lasă pe medic să realizeze adevărata dimensiune a suferinței omului din fața sa (nu numai fizică, dar și psihică și socială), scoțându-l din cadrul firesc al „neutralității binevoitoare" cu care începe orice curs de medicină clinică. Bolnavul reacționează la fel de orb. Fie urcă medicul pe un soclu la care crede că poate ajunge doar scoțând bani din buzunar, fie îl consideră un „meseriaș" la dispoziția clientului", arată Col.dr. Costin Duțu.

Medicul își propune să reducă distanța dintre medic și pacient, elucidând miturile păguboase propagate aiurea.

Lipsește încrederea

„Nedorind a face o rubrică medicală de „sfaturi populare" care să întârzie nejustificat și periculos tratamentul corect sau a recomanda mecanic „prezentați-vă la medicul specialist" îmi propun, în fiecare luni, să fac ferestre în acest zid, construit din mituri, legende și măști. Ce este și ce NU este laparoscopia, așa zisa „operație cu laser"? Care sunt legăturile ce se creează între pacient, boală și medic? De ce trebuie să îți tratezi o hernie la timp? Ce înseamnă anestezia „totală" sau cea „în șira spinării", după termenii uzitați de pacienți? Care sunt schimbările în modul de viață, complicațiile posibile și timpul de recuperare după unele intervenții chirurgicale? Ce aștepți de la întâlnirea cu medicul și ce așteaptă el de la tine? Și când măcar o parte din aceste ferestre vor fi scrise și citite, poate veți putea deschide cu încredere dar și cu înțelegere ușa unui medic, pentru a-l privi în ochi și a-i spune: „Bună ziua, domnule doctor; am nevoie de ajutorul dumneavoastră".", conchide colonel medic dr. Costin Duțu, medic primar Chirurgie generală.

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.24