Demența, factori care cresc riscul de a face boala

Dana Lascu / 18 oct 2018 / 11:10
Demența și boala Alzheimer sunt favorizate de unele obiceiuri
Demența și boala Alzheimer sunt favorizate de unele obiceiuri

Demența înseamnă o scăderea treptată și progresivă a funcţiilor mentale precum gândirea, comportamentul, limbajul, învăţarea şi memoria. Sunt câțiva factori care cresc riscul de a face boala. Iată care:

Demența, lucruri care cresc riscul de a face boala:

Vârsta

Boala Alzheimer este cea mai comună formă de demență. Aproximativ o treime dintre cei cu vârsta peste 85 ani prezintă semne ale bolii. Genele moștenite de la părinți joacă un rol la această vârstă, dar în egală măsură determină riscul de a face boala lucruri precum dieta, activitatea fizică, viața socială și prezența altor boli. Demența nu este o parte normală a îmbătrânirii, spun medicii de la WebMD.com.

Bolile de inimă

Ar putea duce la un atac de cord sau un accident vascular cerebral, ceea ce face ca demența să fie mai probabilă. Boala cardiacă este, de obicei, cauzată de acumularea de plăci în arterele din jurul inimii (ateroscleroza). Acest lucru poate încetini fluxul de sânge în creier și vă poate pune în pericol de accident vascular cerebral, ceea ce, în cel mai fericit caz vă va face să vă gândiți cu greutate sau să nu vă amintiți toate lucrurile. Multe lucruri care provoacă boli de inimă - consumul de tutun, diabetul zaharat, hipertensiunea arterială și colesterolul ridicat – acestea putând, duce, de asemenea, și la demență.

Diabetul

Medicii nu sunt siguri exact de ce persoanele cu diabet fac demență mai des. Se știe, însă, că la persoanele cu diabet zaharat vasele de sânge se deteriorează. Acest lucru poate încetini sau bloca fluxul sanguin la nivelul creierului și poate afecta zone ale creierului, ducând la ceea ce se numește demență vasculară. Unii diabetici și-ar putea încetini afectarea creierului dacă mențin boala sub control cu medicamente, exerciții fizice și o dietă sănătoasă.

Colesterolul prea mare

Nivelurile ridicate de colesterol, în special la vârsta de mijloc, sunt legate de obezitate, hipertensiune arterială și diabet. Toate acestea cresc riscul de demență, dar nu este încă clar dacă în mod special colesterolul contribuie la această problemă. Unele studii arată că colesterolul ridicat în viața mijlocie ar putea reprezenta un risc pentru boala Alzheimer mai târziu în viață, dar legătura exactă nu este clară.

Tensiune arterială crescută

Chiar dacă nu ați avut alte probleme de sănătate, având tensiune arterială crescută, aveți risc mai mare de a face demență vasculară și Alzheimer. Acest lucru se datorează, probabil, faptului că tensiunea arterială mare afectează vasele de sânge din creier. De asemenea, poate duce la alte afecțiuni care cauzează demență, cum ar fi accidentul vascular cerebral. Gestionarea tensiunii arteriale cu dietă, exerciții și medicamente (dacă este necesar) poate încetini sau împiedica acest lucru să se întâmple.

Depresia

Dacă ați avut vreodată această condiție comună, este posibil să ajungeți la demență. Oamenii de știință nu sunt încă siguri care este o cauză. Acesta poate fi pur și simplu un simptom precoce sau un simptom al altor afecțiuni, precum bolile Parkinson sau Huntington. Discutați cu medicul sau cu terapeutul dacă starea depresivă durează mai mult de 2 săptămâni și imediat dacă vă gândiți să vă răniți. Terapia și medicamentele pot ajuta la tratarea depresiei.

Rănile la cap

Un traumatism cerebral ușor nu ar fi o mare problemă și e mai puțin probabil să ducă la demență mai târziu în viață. Însă loviturile sau trauatismele mai severe sau repetate pot dubla sau cvadrupla riscul, chiar de la primul incident. Trebuie să mergeți la spital dacă v-ați lovit la cap și aveți vedere încețoșată sau sunteți amețit, confuz, vă mișcați cu greutate sau deveniți sensibil la lumină.

Obezitatea

Să aveți o mulțime de kilograme în plus, mai ales la vârstă mijlocie, vă pune în pericol! De asemenea, obezitatea vă crește riscul de a obține boli de inimă și diabet zaharat, care sunt legate de demență. Puteți verifica indicele de masă corporală (indexul de masă corporală) online pentru a vedea dacă vă încadrați în intervalul „obez" sau „supraponderal". Medicul vă poate ajuta să stabiliți un obiectiv de reducere a greutății care este potrivit pentru dvs. O dietă sănătoasă și exerciții făcute regulat vă pot ajuta să scăpați de acest pericol!

Genele

Moștenirea genetică pare să conteze mai mult în unele tipuri de demență decât altele. Dar demența nu se moștenește întotdeauna în familii. Chiar și genele de risc nu înseamnă automat că o veți face. Dacă vă gândiți la testarea genetică a bolii Alzheimer, adresați-vă medicului dumneavoastră despre argumentele pro și contra și cereți consiliere genetică. Medicii nu recomandă în mod obișnuit acele teste.

Accidentul vascular cerebral

Cel mai comun tip de AVC blochează fluxul de sânge în zonele creierului. Ulterior, vasele de sânge deteriorate pot face dificilă gândirea, vorbirea, memoria sau atenția (demența vasculară). Lucrurile care duc la un accident vascular cerebral - cum ar fi hipertensiunea arterială, bolile cardiace și fumatul - vă ridică, de asemenea, riscul de acest tip de demență. Simptomele unui accident vascular cerebral: căderea feței, slăbiciunea în mâini, problemele de vorbire. Dacă le aveți sau le observați la cineva din jur, sunați la 112.

Lipsa de somn

Din când în când, toți avem o noapte proastă. Dar dacă se întâmplă de multe ori - vă treziți des noaptea sau nu dormiți suficient - ați putea fi predispus la demență, inclusiv boala Alzheimer. Setați-vă și respectați o rutină inteligentă de somn: evitați alcoolul, cofeina și țineți la distanță electronicele când dormți. Benefic e și să aveți un ritual liniștitor de somn, cu ore fixe de mers la culcare.

Fumatul

E nociv pentru vasele de sânge și vă îndreaptă cu rapiditate spre un accident vascular cerebral, care poate provoca demență vasculară. Asta ar putea duce la probleme cu gândirea sau memmoria. Discutați cu medicul sau cu un specialist în domeniul sănătății mintale dacă fumați și doriți să renunțați.

Ce ajută: Dieta

Dieta în stil mediteranean, care este atât de bună pentru inima ta, este de asemenea bună pentru creierul tău. Acesta conține cereale integrale, fructe, legume, pește, nuci, ulei de măsline și alte grăsimi sănătoase, cum ar fi avocado (cu moderație), și menține carnea roșie la un nivel minim.

Ce ajută: Exercițiile fizice

Persoanele care sunt active din punct de vedere fizic au mai multe șanse de a-și păstra mintea ascuțită și risc mai mic de a face Alzheimer sau alte tipuri de demență. Dacă aveți deja stadii timpurii ale acestor boli, e cazul să vă apucați de sport. Nu trebuie să mergeți la extreme. Doar ieșiți pentru o plimbare intensă, dansați, grădinăriți sau ceva similar, care să presupună efort. Încercați să faceți asta cel puțin 30 de minute pe zi.

Articole Recomandate
Comentarii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.22