Testarea și vaccinarea COVID-19 în Farmacii, mesaj-BOMBĂ pentru ministrul Voiculescu: Farmaciștii n-au dreptul LEGAL să facă TESTE DIAGNOSTIC și VACCINURI!

Dana Lascu / 31 Martie 2021 / 22:43
EXCLUSIV
Teste rapide. Foto: Pixabay
Teste rapide. Foto: Pixabay

Colegiul Farmaciștilor din București și Colegiul Farmaciștilor din Cluj i-au trimis ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu, un memoriu în care îi atrag atenția că degeaba a dat Guvernul Ordonanță de Urgență prin care decide să se facă testare și vaccinare în farmacii, pentru că LEGAL, farmaciștii NU AU VOIE să facă așa ceva! Ca să se poată face testare și vaccinare în farmacii, trebuie modificate și completate 2 LEGI!

Colegiul Farmaciștilor din Cluj și Colegiul Farmaciștilor din București i-au transmis ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu, un MEMORIU în care îi atrag atenția că degeaba au adoptat Guvernul Ordonanța de urgență care prevede că testarea și vaccinarea COVID-19 se poate face și în farmacii, pentru că DOUĂ LEGI de bază din sistemul sanitar – Legea Sănătății și Legea Farmaciei – le interzic să facă asta! 

În prezent, prin Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, printre activitățile realizate pentru exercitarea profesiei de farmacist NU SE REGĂSEȘTE și activitatea de măsurare a unor parametri biologici, efectuare de teste în scop de diagnostic și administrare de vaccinuri, iar în contextul actual al situației epidemiologice generate de pandemia COVID-19, se impune reglementarea de urgență a acestei situații. Mai mult, dat fiind impactul negativ asupra sănătăţii şi vieţii pacienţilor cauzat de neraportarea rezultatelor testelor rapide COVID-19 efectuate în actualul context epidemiologic şi necesitatea implementării unui mecanism funcţional de monitorizare, supraveghere și control al activităților de testare rapidă antigen COVID-19 prin intermediul unităţilor farmaceutice, se impune modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum și modificarea și completarea Legii farmaciei nr. 266/2008, pentru aplicarea eficientă a măsurilor de control de către Ministerul Sănătății. În prezent, Legea farmaciei nr. 266/2008 prevede că „testarea unor parametri biologici cu aparatură destinată utilizării individuale de către pacienţi, precum şi administrarea de vaccinuri se realizează prin unitățile farmaceutice numai în condiţiile prevăzute prin ordin al ministrului sănătăţii” însă, nu prevede printre activitățile permise a fi desfășurate în unități farmaceutice și activitatea de testare cu dispozitive medicale în scop de diagnostic”, se arată în MEMORIUL FARMACIȘTILOR (link direct document integral).

Farmaciștii îi atrag atenția că dacă binevoia să îi cheme la consultări i-ar fi explicat ce trebuie să modifice dacă vrea cu adevărat testare și vaccinare în farmacii.

Modalitatea de adoptare a unui act normativ în regim de urgență care lărgește sfera de  atribuții a farmaciștilor din România a fost și rămâne în continuare surprinzătoare pentru întregul  nostru corp profesional, în condițiile în care niciunul din reprezentanții noștri nu a fost consultat  anterior. Mai mult, este inexplicabil faptul că modificări legislative de o asemenea anvergură nu au  fost propuse și discutate cu reprezentanți ai farmaciștilor în perioada contemporană stării de  urgență instituite în cursul anului 2020, însă ajung să fie deja introduse pe ordinea de zi a ședinței  Guvernului României din 25.03.2021, iar apoi în 29.03.2021, fără nicio consultare prealabilă, când o  atare stare de urgență nu mai este de actualitate.  

Pe de o parte este de înțeles că s-a dorit degrevarea unora din reprezentanții sistemului medical angrenați în situaţia epidemiologică determinată de răspândirea coronavirusului SARS CoV-2, însă pe de altă parte stabilirea inopinată a unor noi atribuții în sarcina farmaciștilor duce la  împovărarea profesiei de farmacist fără verificarea prealabilă a posibilităților logistice și fără  consultarea celor efectiv implicați. De altfel, din cunoștințele noastre, avut loc o consultare strict a unor reprezentanți ai unor lanțuri farmaceutice, însă aceștia nu pot exprima în mod legal o poziție  a profesiei de farmacist, cât timp nu sunt implicați direct în desfășurarea activității farmaceutice în incinta farmaciilor. 

În concret, dincolo de lipsa consultării oricăruia din reprezentanții farmaciștilor din  România în decizii cu impact asupra activității tuturor farmaciilor din țară, atragem atenția asupra  următoarelor probleme punctuale generate de modificările legislative analizate: 

1. nu există în prezent niciun studiu de impact cu referire la modalitatea în care  activitatea farmaceutică uzuală mai poate sau nu să continue în parametri optimi. 

2. nu există o proiecție a costurilor cu forța de muncă ori privitoare la cuantificarea serviciului ce ar trebui prestat de farmacist după adoptarea Ordonanței de  Urgență, în condițiile în care schemele actuale de personal ale fiecărei unități  farmaceutice nu au fost stabilite prin raportare la noi atribuții. 

3. stabilirea atribuțiilor în forma menționată în textul Ordonanței de Urgență este contrară pregătirii universitare a farmacistului, în condițiile în care este sub  nivelul de prgătire universitară a oricărui farmacist din România. 

4. prin stabilirea pe cale legislativă a noilor atribuții, nu se pot respecta regulile  privind protecția și securitatea în muncă existente în prezent în farmacii, iar din  informațiile date publicității nici nu se prefigurează o îndrumare a farmaciștilor  în sensul adaptării regulilor de protecție și securitate în muncă la noile atribuții. 

5. lipsa spațiilor adecvate și special amenajate în incinta farmaciilor pentru  exercitarea atribuțiilor cuprinse în textul Ordonanței de Urgență. 

6. lipsa posibilității de a fi create circuite delimitate în incinta farmaciilor pentru  exercitarea acestor noi atribuții. 

7. creșterea riscului de contaminare a medicamentelor din incinta farmaciei, fără  posibilitatea de atragere a vreunei răspunderi. 

8. necesitatea implicită ca fiecare unitate farmaceutică să încheie un contract privind  si colectarea deșeurilor periculoase biologice, fără să fie prefigurată posibilitatea  de recuperare chiar și ulterioară a costurilor avansate de unitățile farmaceutice în  acest sens. 

9. lipsa resurselor financiare aferente achiziționării echipamentelor de protecție  necesare recoltării probelor biologice ori lipsa reglementării unui buget alocat de  Ministerul Sănătății ca urmare a instituirii noilor atribuții în sarcina  farmaciștilor. 

10. nu există dispoziții legale privitoare la interpretarea și transmiterea rezultatelor  testărilor realizate în farmacii, dar nici cu privire la acțiunile ce trebuie  întreprinse în momentul pozitivării unui test efectuat de farmacist în incinta  farmaciei; în aceeași privință, nu s-a avut în vedere impactul unui eventual test pozitiv realizat în incinta farmaciei asupra celorlalți pacienți prezenți în același  timp și nici dacă pacienții vor evita sau nu farmaciile în care în care se realizează  teste rapide antigen COVID-19 din precauție, cu efecte majore asupra veniturilor  acelor unități farmaceutice. 

11. lipsa prevederilor care să stabilească posibilitatea realizării de teste în mod  gratuit, respectiv cum anume se complinește din punct de vedere financiar  activitatea farmacistului implicat în această activitate de testare gratuită”, se mai arată în MEMORIUL semnat de președinții celor două Colegii, Președinte Conf. Dr. Dinte Elena (Colegiul  Farmaciștilor Cluj) și Prof. dr. Farm Simona Negreș (Colegiul Farmaciștilor București). 

Articole Recomandate

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy