Federația Solidaritatea, AVERTISMENT DUR: CNAS deschide posibilitatea privatizării treptate a fondurilor publice de sănătate

Federația „Solidaritatea Sanitară” semnalează public că CNAS are intenția unei forme de privatizare a unei bune părți din fondurile publice de sănătate.
Federația „Solidaritatea Sanitară” avertizează că prin forma de proiectul de H.G. pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru, se dă dreptul unităților private de a stabili după bunul plac tarifele serviciilor medicale prestate pentru care beneficiază (și) de finanțare publică.
„Conform proiectului de H.G. aceste servicii medicale ar urma să poată beneficia de o plată mixtă: din fondurile publice și prin contribuția personală a pacienților/asigurările de sănătate complementare.
În documentul care conține propunerile și observațiile la proiectul de H.G. pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru, Federația „Solidaritatea Sanitară” a atenționat Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) asupra discriminării instituite pe această cale atât pentru pacienți cât și pentru unitățile sanitare publice, indicând potențialele consecințe negative.
Problema pe care încearcă s-o rezolve aceste propuneri ale CNAS este reală, la ora actuală existând de facto o diferență a nivelului de decontare a serviciilor medicale între spitalele publice și cele private (spitalele publice beneficiind în plus de sumele acordate – prin acte adiționale – pentru finanțarea creșterilor salariale din 2015 până în prezent). Mai mult decât atât, CNAS este nevoită să găsească soluțiile de rezolvare a acestei probleme în condițiile prevederilor art. 230, alin. (2^1)-(2^3) (raportat la termenul stabilit de alin. 2^5) din Legea nr. 95/2006 (introduse de guvernarea PSD prin OUG nr. 27/2019). Însă, raportat la această problemă și la prevederile legale, soluția propusă de CNAS încalcă principiul proporționalității, favorizând unitățile sanitare private în dauna celor publice.
Federația „Solidaritatea Sanitară” solicită ca măsura să fie una proporțională, tarifele serviciilor medicale acordate de unitățile sanitare private care solicită finanțare publică să nu poată depăși nivelul finanțării agregate acordat spitalelor publice (unitățile sanitare private având posibilitatea stabilirii tarifelor la nivelul dorit de ele pentru serviciile medicale care nu sunt finanțate din fondurile publice). Solicitarea noastră este în spiritul prevederilor art. 230, alin. (2^1)-(2^3) din Legea nr. 95/2006, satisfăcând condițiile legale.
Câteva exemple de efecte negative ale măsurii propuse de CNAS:
- Combinată cu obligația spitalelor publice de introducere a listelor de așteptare, măsura va conduce la mutarea forțată a pacienților din zona publică în cea privată.
- Creșterea nivelului de contractare a unor categorii de servicii medicale „profitabile” cu unitățile private va conduce atât la diminuarea posibilității unităților publice de acordare a acestor servicii medicale cât și, în consecință, la creșterea numărului de pacienți asigurați care ajung să fie obligați la plata diferențe dintre tariful stabilit „la liber” de către unitățile private și nivelul decontării asigurată de serviciul public. După cum se poate constata, într-o astfel de situație pacienții, deși sunt asigurați, vor putea accesa acele servicii medicale doar contra cost (prin plata diferenței de tarif).
- Plata publică acordată din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) va fi utilizată pentru finanțarea profitului unităților sanitare private, reducând astfel semnificativ partea de cheltuială utilă și necesară efectuată din acest fond. În fapt, este vorba de privatizarea treptată a FNUASS (măsură încercată și în perioada 2009-2011).
Trebuie remarcat că măsura accentuează dezechilibrul creat de pandemie între spitalele publice și unitățile private, primele fiind obligate, în majoritatea cazurilor, să-și modifice activitatea pentru a trata pacienți COVID-19, o bună parte din restul categoriilor de pacienți fiind preluată de unitățile private, acestea din urmă nefiind prinse în efortul colectiv de luptă împotriva pandemiei.
O altă problemă a proiectului de H.G. pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru, din perspectiva interesului public, o constituie introducerea de facto a asigurărilor de sănătate complementare doar pentru serviciile prestate de unitățile de sănăta te private (precizăm că sursa de bază a erorii o constituie de fapt prevederile art. 230, alin. (2^1)-(2^3) din Legea nr. 95/2006, așa cum au fost introduse prin OUG nr. 27/2019). Ca principiu, rostul asigurările de sănătate complementare este să genereze posibilitatea cetățenilor de a se asigura pentru serviciile medicale care nu fac parte din pachetul de bază. Cu alte cuvinte, introducerea acestui instrument financiar este condiționată de existența următoarelor mecanisme:
- Stabilirea pachetului de bază de servicii medicale la nivelul posibilităților reale de finanțare ale FNUASS, raportat la costurile reale ale serviciilor medicale. În acest caz toți cetățenii asigurați ar putea beneficia de serviciile medicale din pachetul de bază oricând, fără nicio contribuție suplimentară, acordate la un standard de calitate.
- Introducerea asigurărilor de sănătate complementare, cetățenii având astfel posibilitatea de a se asigura pentru a beneficia de finanțarea serviciilor medicale care nu fac parte din pachetul de bază. Aceste servicii medicale suplimentare pachetului de bază pot fi acordate atât în spitalele private cât și în spitalele publice, ambele categorii de unități putând beneficia de finanțarea suplimentară furnizată de asigurările de sănătate complementare pentru pachetele de servicii medicale ce nu sunt incluse în pachetul de bază.
Federația „Solidaritatea Sanitară” solicită instituțiilor statului stabilirea acestor prevederi în acord cu propunerile înaintate și cu interesul public”, se arată într-un document semnat de co-președintele Federației Solidaritatea Sanitară, Radu Vasile.
-
Medicament experimental promițător pentru recuperarea după un AVC18.10.2025, 20:30
-
-
Idei geniale de a refolosi sticlele de medicamente pe care le arunci18.10.2025, 15:30
-
-
REZIDENȚIAT 2022, reguli noi: cum se va stabili numărul de locuri și până la ce vârstă poți da concursul. Proiect de Ordonanță de urgență
Analize gratuite pentru persoanele peste 40 de ani. Andrei Baciu: Sunt decontate până la 3 consultații pe an. Descoperit în stadiu incipient, cancerul poate fi tratat
Lista serviciilor medicale gratuite pentru persoanele de peste 40 de ani. Andrei Baciu, despre ce analize se recomandă după 40 de ani.
Cele 17 categorii de persoane scutite de CASS. Cine plătește pentru ele. Adrian Wiener: Doar 40% dintre cei dintre asigurați plătesc, deci 39 din 100 de asigurați plătesc
Asigurarea de sănătate include și servicii stomatologice. Un studiu al CMSR arată că 34% dintre respondenți nu știu că pot face plombe, extracții, detartraj sau tratamente gratuite
Adrian - Marius Dobre este noul director interimar al UNIFARM. Decizia nu a fost publicată încă în Monitorul Oficial
Alexandru Rafila merge în inspecție, marți, la Spitalul de Boli Infecțioase din Constanța
Victimele accidentelor, despăgubite în funcție de leziuni. Cât PLĂTEȘTI dacă faci accident. Vezi AICI codul leziunilor și AMENDA
Bugetul Ministerului Sănătății va fi suplimentat cu 30 de milioane de lei
Grevă japoneză în spitale, în plină pandemie: anunțul a fost făcut de SANITAS
Alte 6.639 de flacoane de Remdesivir, distribuite în spitalele din țară
Medicii de familie, noi servicii pentru pacienți oferite la domiciliu
Începând cu 1 aprilie medicii de familie pot acorda mai multe mai multe servicii la domiciliile pacienților.
Contractul-cadru se prelungește până la 30 iunie. Cojan (CNAS): Va cuprinde noutăți importante pe toate domeniile de asistenţă medicală
Contractul-cadrul a fost prelungit până la jumătatea anului. Forma viitorului contract-cadrul va fi finalizată până la 1 iulie.
Punctul din PNRR care poate rezolva o mare problemă a sistemului medical. Zoițanu: Mare parte din birocratizarea medicilor ține de toate hârtiile pe care pacientul trebuie să le plimbe
În ce constă birocratizarea medicilor de familie. Punctul din PNRR care poate rezolva o mare problemă a sistemului.
MApN: Cele 11 spitale militare românești vor trata militarii răniți din Ucraina. Muniție, căști și veste antiglonț de 2 milioane de euro, donate
CNAS: Începând cu 1 martie, serviciile medicale se acordă cu obligativitatea semnării cu cardul pacientului
CNAS, schimbare importantă de la 1 martie.
Unde se pierd foarte mulți bani în Sănătate. Patriciu Achimaș Cadariu: Multe spitălașe care tratează prost pacienții și ajung să fie tratați a doua oară în centrele mari
Unde se pierd cele mai multe fonduri din sistemul de Sănătate. Patriciu Achimaș Cadariu, despre exemplul Germaniei.
Pacienții neasigurați devin asigurați odată cu diagnosticul de cancer, până la vindecare. Servicii gratuite de prevenţie, depistare şi confirmare a bolii
CONFERINȚĂ: Întărirea capacității instituționale pentru controlul infecțiilor spitalicești și gestionarea consumului de antibiotice. VIDEO
MS: Evaluarea și tratamentul în ambulatoriu al pacienților COVID, decontate de CNAS. Investigațiile pentru ceilalți pacienți, în maximum 5 zile
Serviciile medicale, extinse pentru pacienți. Elisabeth Iuliana Brumă: Au drepturi de care nu sunt conștienți
Românii, repetenți la prevenția medicală. Adela Cojan: Ne-au alarmat cifrele extrem de devastatoare despre numărul deceselor evitabile
Noi servicii medicale DECONTATE, pentru gravide și lăuze. CNAS, lista completă
Noi servicii medicale sunt decontate, pentru gravide și lăuze. Vezi lista completă, publicată de CNAS.