Infecția cauzată de bacterii, detectată precis și repede?

Florina Pop |
Data actualizării: | Data publicării:
Procedura de transplant fecal este încă experimentală

Infecția cauzată de bacterii poate fi detectată precis și repede cu ajutorul unei sonde fluorescente create de cercetători asiatici.

Infecția cauzată de bacterii și detectarea ei a fost subiectul unei cercetări a profesorilor Young-Tae Chang, Nam Young Kang, Hwa-Young Kwon și Xiao Liu de la Departamentul de Chimie al Universității de Științe și Tehnologie din Pohang, Coreea de Sud.

Ca să identifice rapid infecțiile cauzate de bacterii au inventat o sondă fluorescentă, numită BacGo, care poate detecta cu precizie și cu promptitudine bacteriile Gram-pozitive - bacteriile care provoacă tetanos, pneumonie și intoxicații alimentare, se arată pe sciencedaily.com.

Bacteriile Gram-negative care au ucis copii

Ideea studiului lor a plecat de la o tragedie: moartea unui grup de copii în 2017, într-un spital universitar. S-a dovedit că bacteriile Gram-negative au dus la decesul copiilor.

În experimentele ce le-a întărit teoria, echipa de cercetare a folosit nămolul bacterian din apele uzate. Autorii studiului au monitorizat proporția de bacterii în procesul de tratare a apelor reziduale și au confirmat aplicarea posibilă a diagnosticului clinic de keratită (o inflamație a corneei). Astfel au observat că sonda fluorescentă creată de ei poate detecta prompt și cu precizie bacteriile Gram-pozitive.

Ei și-au publicat studiile în Angewandte Chemie.

Ce sunt bacteriile Gram

Omul de știință danez Christian Gram a creat în 1884 o metodă diferențială de colorare a bacteriilor, metodă care i-a luat nume și care este folosită până în prezent ca standard de aur pentru a clasifica bacteriile. Potrivit lui Gram, bacteriile se împart în bacterii Gram-negative și bacterii Gram-pozitive. Primele iau culoarea roz când este aplicată metoda de colorare a lui Gram, iar celelalte – violet.

Bacteriile care provoacă tetanos, pneumonie și intoxicații alimentare sunt tipuri de Gram - bacterii pozitive, subliniază sciencedaily.com.

Metoda de colorarea Gram a fost utilizată pentru a distinge bacteriile de mult timp, însă au existat numeroase dificultăți cu această metodă: necesită mai multe etape de proceduri. Cercetătorii au creat sonde care să grăbească procesul de identificare a bacteriilor, dar cele dezvoltate până la studiul coreenilor nu au fost potrivite pentru exemple ca nămolurile din apele reziduale unde se impune o detectare rapidă.

Experimentul coreenilor

Echipa de cercetare s-a concentrat asupra polizaharidelor din bacteriile Gram-pozitive și a analizat moleculele fluorescente cu un acid care se leagă de polizaharide pentru detectarea acestor bacterii. După mai multe încercări au creat o sondă fluorescentă care poate selecta și colora numai bacterii Gram-pozitive.

Cercetătorii i-au demonstrat utilitatea, rapiditatea și precizia în experimente în nămolul din apele reziduale și la șoarecii infectați cu keratită. Testul pe șoareci infectați cu keratită a demonstrat că sonda poate diagnostica foarte bine infecția bacteriilor și ilustrează posibilitatea aplicării sale la diagnosticul clinic.

Studiul, AICI.