Izolarea socială din cauza COVID-19 afectează dezvoltarea timpurie a bebelușilor. STUDII

Dana Lascu |
Data publicării:
Izolarea socială din cauza COVID afectează și bebelușii. Foto. Pixabay
Izolarea socială din cauza COVID afectează și bebelușii. Foto. Pixabay

Pandemia COVID-119 și izolarea socială impusă din cauza ei își lasă amprenta și asupra bebelușilor, la vârste la care aceștia încep să învețe și să spună primele cuvinte. Un alt pericol în reprezintă timpul petrecut în fața ecranelor, arată cercetătorii care au analizat copii cu vârste între 8 și 36 de luni, din 13 țări, în cadrul a două studii de mare anvergură.

Un consorțiu internațional cu cercetători din 13 țări a investigat impactul măsurilor de izolare socială legate de Covid-19 asupra a 2.200 de sugari și copii mici cu vârste între 8 și 36 de luni. Descoperirile lor oferă perspective asupra efectelor carantinei asupra dobândirii limbii și a timpului petrecut în fața ecranelor în generația de tineri care cresc în această perioadă extraordinar de complicată. 

Studiul privind impactul activităților legate de izolare asupra dezvoltării limbajului, condus de Universitatea din Oslo, a fost publicat în revista Language Development Research (link direct studiu). Un al doilea studiu privind creșterea timpului în fața ecranelor în timpul izolării și impactul acestuia asupra dezvoltării limbajului, condus de Universitatea din Göttingen cu Institutul Max Planck pentru Psiholingvistică din Nijmegen și Universitatea de Științe Aplicate și Arte din Elveția de Vest, a fost publicat în revista Scientific Reports (link direct studiu).

Studiile au arătat că, în timpul izolării, copiii cărora li s-a citit mai des au învățat mai multe cuvinte, în comparație cu cei cărora li s-a citit mai rar. Cu toate acestea, copiii cu expunere crescută la ecrane au învățat să spună mai puține cuvinte, în comparație cu cei cu mai puțin timp petrecut în fața ecranelor (TV, tableta, laptop etc). 

În plus, în timp ce copiii au stat mai mult timp în fața ecranelor în timpul izolării decât înainte, în general, totuși ei au învățat mai multe cuvinte decât se așteptau cercetătorii, comparativ cu nivelurile dinaintea pandemiei. Creșterea timpului petrecut în fața ecranelor în timpul izolării a fost mai mare dacă izolarea a fost mai lungă și în familiile cu mai puțini ani de educație și în care părinții au raportat că se uită la televizor mai mult timp.

„Identificarea efectelor activităților părinte-copil asupra creșterii vocabularului copilului este o constatare semnificativă, având în vedere că am evaluat modificările vocabularului copiilor pe o perioadă medie de puțin peste o lună în studiul nostru”, spune profesorul Julien Mayor, de Universitatea din Oslo.

„Deși acest lucru sugerează că izolarea relativ scurtă nu a avut un impact negativ asupra limbajului la copiii mici, ar trebui să fim prudenți atunci când presupunem că acest lucru s-ar aplica în perioadele normale sau în cazul carantinelor mai lungi, având în vedere circumstanțele extraordinare cu care s-au confruntat copiii și părinții lor în această perioadă” a adăugat profesor asociat Natalia Kartushina, Universitatea din Oslo.

Într-adevăr, autorii atribuie creșterea timpului petrecut în fața ecranelor tocmai circumstanțelor fără precedent în care s-au găsit familiile în timpul izolării, inclusiv - dar fără a se limita la - închiderea centrelor de zi (grădinițe), a facilităților sportive și a grupurilor de joacă pentru copii.

„Mulți părinți se aflau în situația inedită de a-și îngriji și distra bebelușii acasă toată ziua, fără a recurge la alte activități și în plus față de celelalte responsabilități pe care le aveau. A permite copilului un timp mai mare în fața ecranului este o soluție de înțeles în această situație fără precedent, în care părinții jonglau cu mai multe responsabilități - întâlniri la locul de muncă sau treburi care necesită concentrare, împreună cu un copil mic care are nevoie de distracție. Cu toții am făcut-o în timpul izolării", spune profesorul Nivedita Mani, Universitatea din Göttingen.

Autorii sugerează, prin urmare, că face sens faptul că chiar și la copiii mici - care nu aveau cerințe de școlarizare online sau de participare la ore - să fi crescut timpul petrecut pe ecran în timpul izolării. Cu toate acestea, autorii consideră că este liniștitor faptul că, în ciuda expunerii crescute la timpul petrecut pe ecran în timpul izolării, copiii au învățat ceva mai multe cuvinte în perioada de blocare din martie 2020, comparativ cu înainte de pandemie. Acest lucru se datorează potențial altor activități pe care părinții le-au întreprins împreună cu copiii lor în timpul izolării. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel