Rețelele sociale, pericol pentru sănătatea mintală. Opt semne care arată că ar fi nevoie să luați o pauză

retelele sociale - FOTO: Freepick@rawpixel
retelele sociale - FOTO: Freepick@rawpixel

Rețelele sociale pot fi o pantă alunecoasă spre depresie, singurătate și anxietate. Câte ore sunt indicate să petrecem în social media?

Rețelele sociale fac parte din viața noastră, au o avantaje, dar și dezavantaje. În plus, este bine să fim conectați, mai ales cu cei pe care nu îi vedem în mod regulat. Numai că experții atrag atenția și asupra efectelor negative ale rețelelor sociale.

Care este echilibrul sănătos

Potrivit unui studiu, menținerea utilizării rețelelor sociale până la doar 30 de minute pe zi poate duce la creșterea sănătății mintale și a bunăstării. Participanții la studiu au raportat scăderea depresiei și a singurătății atunci când și-au redus timpul petrecut pe rețelele de socializare, ceea ce pare ironic. La urma urmei, se numește social media dintr-un motiv, nu?

Falsa imagine din spatele rețelelor sociale

Specialiștii atrag atenția asupra imaginii înșelătoare care este afișată, de cele mai multe ori, pe rețelele sociale. Poate fi greu pentru oameni să vadă dincolo de filtre, arată Cleveland Clinic.

"Social media ne trage în cap. Judecăm, comparăm și visăm cu ochii deschiși la ceea ce vedem online, deci nu ne trăim pe deplin propria viață. În schimb, suntem prinși într-o lume virtuală care s-ar putea să nu fie exact așa cum apare", spune terapeutul de sănătate comportamentală Jane Pernotto Ehrman, MEd, RCHES, ACHT.

Dar beneficiile limitării timpului petrecut pe rețelele sociale nu apar peste noapte. Potrivit aceluiași studiu, este nevoie de aproximativ trei săptămâni pentru a începe să observați avantajele timpului limitat de social media.

Vezi și: Buretele de vase, cel mai murdar obiect din bucătărie. De câte ori ar trebui schimbat

Ce este o dezintoxicare social media?

O dezintoxicare social media este pur și simplu doar o pauză. Definiți cât timp este și ce include. Puteți alege să o anunțați pe rețelele de socializare sau pur și simplu să vă îndepărtați.

Detoxifierea poate include eliminarea uneia dintre aplicații sau a conturilor nemonitorizate care te fac să-ți pui la îndoială valoarea de sine. Poate doriți să stați departe de toate platformele de social media timp de o lună.

Sau poate utilizați rețelele sociale doar 30 de minute zilnic.

"Îndepărtarea de social media este o modalitate excelentă de a obține o imagine mai bună a realității. Este bine pentru sănătatea noastră mentală și socială, dar nu trebuie să fie pentru totdeauna. Ideea e că ești mai conștient de asta", spune Ehrman.

Vezi și: "Degeaba avem tehnologie și chirurgie robotică dacă pacientul vine prea târziu". Horvat: Pacienții vin în stadiul 3 sau 4. Diagnosticul precoce e vechi de când lumea

8 semne că ar putea fi necesar să luați o pauză de la social media

Nu sunteți sigur dacă obiceiurile voastre sunt sănătoase? Verificați aceste semne:

1. Nu te poți opri din a compara. Se spune adesea că social media este un punct culminant al vieții oamenilor, dar nu ar trebui să te facă să te simți inadecvat sau nemulțumit de propria viață. Nu este normal să postezi despre divorț, tristețe și greutăți, dar aceste lucruri se întâmplă încă, mai arată Cleveland Clinic.

2. Începi să derulezi fără să-ți dai seama. Există ceva despre social media care este reconfortant pentru noi, spune Ehrman. A devenit nouă pauză. Dar dacă ajungi pe rețelele de socializare fără să-ți dai seama, ar putea fi un indicator că devii prea absorbit. 

3. Observi că te enervezi de tot ce vezi. De la politică la suprasolicitare, te trezești furios sau enervat de ceea ce vezi în cronologia ta. Poate chiar ești stresat de ceea ce vezi pentru că ai butonat prea mult.

4. Te sperii dacă nu poți să-ți verifici cronologia. Poți să treci printr-o întâlnire sau o excursie la magazinul alimentar fără să te confrunți cu anxietatea de separare de social media?

5. Petreci mult timp derulând. Micile sesiuni pe ici pe colo par inofensive, dar se adaugă. Un studiu a constatat că oamenii interacționează cu smartphone-urile lor de 2.617 ori pe zi. Cere o părere de la cei din jurul tău. Întreabă-ți soțul sau prietenul ce părere au despre obiceiurile tale.

Vezi și: Palpitațiile, cauze și tratament. Când trebuie să te adresezi unui medic specialist

6. Nu vă puteți bucura de orice faceți fără a posta mai întâi despre asta. Nu poți pune telefonul jos la nunta prietenului tău fără a posta o poză despre asta. Apoi, petreci jumătate din seară verificând pentru a vedea câte like-uri are.

7. Este primul lucru pe care îl verifici dimineața și ultimul lucru pe care îl verifici noaptea. Un studiu a constatat că 80% dintre utilizatorii de smartphone-uri și-au verificat telefonul în 15 minute de la trezire. Acest obicei a fost legat de creșterea stresului și a anxietății, ca să nu mai vorbim că îți deturnează timpul și atenția (și probabil te face să întârzii). De asemenea, s-a demonstrat că te uiți la telefon înainte de culcare îți stimulează creierul, ceea ce face mai dificilă adormirea.

8. Social media pur și simplu nu mai este distractiv. A fi activ sau chiar a avea un cont nu este o obligație. Platformele de social media au fost concepute pentru a fi distractive, interactive și o modalitate prin care oamenii să se conecteze. Dacă și-a pierdut farmecul de a fi distractiv înseamnă că este timpul să iei o pauză.

"Dacă nu suntem atenți, putem fi prinși în sentimentul că viața noastră nu este nici pe departe la fel de bună ca viața altor oameni. Dar nu știi niciodată ce se întâmplă în spatele ușilor închise sau când videoclipul nu rulează", spune Ehrman.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0