Transplant. Medicamentul comun care distruge ficatul

Dana Lascu / 01 mai 2019 / 15:23
Un medicament foarte comun, luat în exces, poate da insuficiență hepatică atât de gravă încât doar un transplant te mai poate salva
Un medicament foarte comun, luat în exces, poate da insuficiență hepatică atât de gravă încât doar un transplant te mai poate salva

Sunt români ajung să aibă de nevoie de urgență de un transplant de ficat pentru că au luat doze prea mari dintr-un medicament comun, pe care îl folosim cu toții. Acesta se poate cumpăra de la farmacie, fără prescripție, a arătat dr. Speranța Iacob, gastroenterolog, invitatul de luni al emisiunii Academia de Sănătate, moderată de academicianul prof.dr. Irinel Popescu.

Ne lipsesc donatorii, iar listele de așteptare cu pacienți care au nevoie vitală pentru transplant de ficat sunt foarte mari. Mulți mor înainte să aibă șansa de a primi un organ. Anul trecut în România au fost 65 de donatori, deși necesarul este estimat undeva la peste 400.

O parte dintre pacienții care au nevoie de transplant de ficat și-au provocat singuri boala ingerând un anume medicament, extrem de comun și des folosit pentru tratamentul simptomatic al durerilor ușoare și medii cu diferite localizări: cefalee (inclusiv migrenă), artralgii, lombalgii, algii dentare, dureri faringiene, durere postvaccinală sau dismenoree, dar și pentru tratamentul simptomatic al febrei.

Medicamentul care te poate pune pe lista de transplant

Mare parte din acești pacienți nu fac supradoză din greșeală, ci pentru că încearcă să se sinucidă.

„Ingestia această voluntară care în ultima vreme constituie și în România o problemă, mai mică decât în Marea Britanie, dar am avut. Este vorba de paracetamol în mod special", a explicat dr. Speranța Iacob, medic primar gastroenterolog și reprezentantul României în Boardul European de Transplant, la ediția de luni a emisiunii Academia de Sănătate.

Academicianul prof.dr. Irinel Popescu a explicat, la rându-i, că „în asemenea doze este evident că de cele mai multe ori este ingerat în scop suicidar".

O parte dintre cei care iau supradoze de paracetamol scapă cu viață dacă ajung rapid la Urgență.

„Sunt pacienți care după insuficiență hepatică la paracetamol își revin dacă ajung rapid la spital după ingestie și se iau primele măsuri de tratament în acest scop și apoi sunt transferați la gastroenterologie, dar sunt și unii care ajung târziu la spital și atunci singura soluție este transplantul. Problema cea mai mare în insuficiența hepatică acută este momentul în care apare encefalopatia hepatică care, la un moment dat, poate să nu mai fie reversibilă", a arătat dr. Speranța Iacob.
Conform prospectului, paracetamolul nu trebuie luat mai mult de 8 pastile pe zi, nu toate odată, ci distribuite în prize de 1-2 pastile, la distanțe de cel puțin 4 ore una de alta. Nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore. Nu trebuie administrate mai mult de 4 doze pe zi.

Pericolul, evidențiat în prospect

Conform prospectului, „utilizarea de doze mai mari decât cele recomandate poate determina risc de insuficienţă hepatică severă. Paracetamolul poate fi deja hepatotoxic la doze de peste 6 g zilnic. Totuși, insuficiența hepatică poate apărea chiar la doze mult mai mici în cazul efectului concomitent al alcoolului, al inductorilor enzimatici hepatici sau al altor substanțe hepatotoxice. Hepatotoxicitatea poate apărea și la doze terapeutice de paracetamol, după un tratament de scurtă durată și la pacienți fără leziuni hepatice preexistente. Este necesară monitorizarea funcțiilor hepatice în cazul tratamentului de lungă durată și cu doze mari la pacienții cu leziuni hepatice preexistente".

Din păcate, unii dintre pacienții care ajung în astfel de situații nici măcar nu mai pot fi salvați prin transplant. Iată ce spun cei doi experți: 

Articole Recomandate
Comentarii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.28