9 beneficii ale vitaminei B6. Reduce riscul de Alzheimer și tratează anemia

Vlad Crăciunoiu |
Data publicării:
9 beneficii ale vitaminei B6 Foto: Freepik @mahmud7
9 beneficii ale vitaminei B6 Foto: Freepik @mahmud7

9 beneficii ale vitaminei B6. Află care sunt cele mai bune surse alimentare de piridoxină și ce rol are în organism.

Vitamina B6, cunoscută și sub numele de piridoxină, este o vitamină solubilă în apă de care organismul dumneavoastră are nevoie pentru mai multe funcții. Ea are beneficii pentru sănătate pentru organism, inclusiv promovarea sănătății creierului și îmbunătățirea stării de spirit.

Este semnificativă pentru metabolismul proteinelor, grăsimilor și carbohidraților și pentru crearea de globule roșii și neurotransmițători.

Corpul tău nu poate produce vitamina B6, așa că trebuie să o obții din alimente sau suplimente.

Majoritatea oamenilor obțin suficientă vitamina B6 prin alimentație, dar anumite populații pot fi expuse riscului de deficiență.

Consumul unor cantități adecvate de vitamina B6 este important pentru o sănătate optimă și poate chiar să prevină și să trateze bolile cronice.

Vezi și: Ce se întâmplă dacă bei prea multă apă. De ce nu trebuie să depășești doza zilnică recomandată

1. Poate îmbunătăți starea de spirit și reduce simptomele depresiei

Vitamina B6 joacă un rol important în reglarea dispoziției.

Acest lucru se datorează în parte faptului că această vitamină este necesară pentru crearea neurotransmițătorilor care reglează emoțiile, inclusiv serotonina, dopamina și acidul gama-aminobutiric (GABA).

Vitamina B6 poate juca, de asemenea, un rol în diminuarea nivelurilor ridicate din sânge ale aminoacidului homocisteină, care au fost legate de depresie și alte probleme psihiatrice .

Mai multe studii au arătat că simptomele depresive sunt asociate cu niveluri sanguine și aporturi scăzute de vitamina B6, în special la adulții în vârstă care prezintă un risc ridicat de deficit de vitamina B.

Un studiu efectuat pe 250 de adulți în vârstă a constatat că nivelurile sanguine deficitare de vitamina B6 au dublat probabilitatea de depresie.

Cu toate acestea, utilizarea vitaminei B6 pentru a preveni sau a trata depresia nu s-a dovedit a fi eficientă.

Un studiu controlat de doi ani, efectuat pe aproximativ 300 de bărbați în vârstă care nu aveau depresie la început, a constatat că cei care au luat un supliment cu B6, acid folic (B9) și B12 nu au fost mai puțin susceptibili de a avea simptome depresive în comparație cu grupul placebo.

Vezi și: Anemia: cauze, simptome, tratament. Substanțele nutritive esențiale pentru reducerea riscurilor anemiei

2. Poate promova sănătatea creierului și reduce riscul de Alzheimer

Vitamina B6 poate juca un rol în îmbunătățirea funcției cerebrale și în prevenirea bolii Alzheimer, dar cercetările sunt contradictorii.

Pe de o parte, B6 poate scădea nivelurile ridicate de homocisteină din sânge care pot crește riscul de Alzheimer.

Un studiu efectuat pe 156 de adulți cu niveluri ridicate de homocisteină și deficiență cognitivă ușoară a constatat că administrarea unor doze mari de B6, B12 și folat (B9) a scăzut homocisteina și a redus risipa în unele regiuni ale creierului care sunt vulnerabile la Alzheimer.

Cu toate acestea, nu este clar dacă o scădere a homocisteinei se traduce prin îmbunătățiri ale funcției cerebrale sau printr-o rată mai lentă a deteriorării cognitive, potrivit Healthline.

Un studiu randomizat controlat la peste 400 de adulți cu Alzheimer ușor până la moderat a constatat că dozele mari de B6, B12 și folat au scăzut nivelul de homocisteină, dar nu au încetinit declinul funcției cerebrale în comparație cu un placebo.

În plus, o analiză a 19 studii a concluzionat că suplimentarea cu B6, B12 și folat, singure sau în combinație, nu a îmbunătățit funcția cerebrală și nici nu a redus riscul de Alzheimer.

Sunt necesare mai multe cercetări care să analizeze efectul vitaminei B6 singură asupra nivelului de homocisteină și a funcției cerebrale pentru a înțelege mai bine rolul acestei vitamine în îmbunătățirea sănătății creierului.

3. Poate preveni și trata anemia, ajutând la producerea de hemoglobină

Datorită rolului său în producția de hemoglobină, vitamina B6 poate fi utilă în prevenirea și tratarea anemiei cauzate de deficiență.

Hemoglobina este o proteină care livrează oxigenul către celulele tale. Atunci când aveți un nivel scăzut de hemoglobină, celulele dvs. nu primesc suficient oxigen. Ca urmare, este posibil să dezvoltați anemie și să vă simțiți slab sau obosit.

Studiile au legat nivelurile scăzute de vitamina B6 de anemie, în special la femeile însărcinate și la femeile aflate la vârsta fertilă.

Cu toate acestea, se consideră că deficiența de vitamina B6 este rară la majoritatea adulților sănătoși, astfel încât există cercetări limitate privind utilizarea B6 pentru tratarea anemiei.

Un studiu de caz efectuat la o femeie de 72 de ani cu anemie datorată unui nivel scăzut de B6 a constatat că tratamentul cu cea mai activă formă de vitamina B6 a îmbunătățit simptomele.

Un alt studiu a constatat că administrarea zilnică a 75 mg de vitamina B6 în timpul sarcinii a diminuat simptomele anemiei la 56 de femei însărcinate care nu răspundeau la tratamentul cu fier.

Sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege eficacitatea vitaminei B6 în tratarea anemiei la alte populații decât cele cu risc crescut de deficit de vitamina B, cum ar fi femeile însărcinate și adulții în vârstă.

4. Poate fi util în tratarea simptomelor sindromului premenstrual

Vitamina B6 a fost utilizată pentru a trata simptomele sindromului premenstrual sau PMS, inclusiv anxietatea, depresia și iritabilitatea.

Cercetătorii suspectează că B6 ajută la simptomele emoționale legate de PMS datorită rolului său în crearea neurotransmițătorilor care reglează starea de spirit.

Un studiu de trei luni la peste 60 de femei aflate la premenopauză a constatat că administrarea zilnică a 50 mg de vitamina B6 a îmbunătățit simptomele sindromului premenstrual de depresie, iritabilitate și oboseală cu 69%.

Cu toate acestea, femeile care au primit un placebo au raportat, de asemenea, o ameliorare a simptomelor PMS, ceea ce sugerează că eficacitatea suplimentului de vitamina B6 s-ar putea să se fi datorat în parte unui efect placebo.

Un alt studiu de mici dimensiuni a constatat că 50 mg de vitamina B6 împreună cu 200 mg de magneziu pe zi au redus semnificativ simptomele sindromului premenstrual, inclusiv schimbările de dispoziție, iritabilitatea și anxietatea, pe parcursul unui ciclu menstrual.

În timp ce aceste rezultate sunt promițătoare, ele sunt limitate de dimensiunea mică a eșantionului și de durata scurtă. Sunt necesare mai multe cercetări privind siguranța și eficacitatea vitaminei B6 în îmbunătățirea simptomelor sindromului premenstrual înainte de a se putea face recomandări.

5. Poate ajuta la tratarea grețurilor în timpul sarcinii

Vitamina B6 a fost folosită de zeci de ani pentru a trata greața și vărsăturile în timpul sarcinii.

De fapt, este un ingredient în Diclegis, un medicament utilizat în mod obișnuit pentru a trata grețurile matinale.

Cercetătorii nu sunt pe deplin siguri de ce vitamina B6 ajută în cazul grețurilor matinale, dar s-ar putea să fie din cauză că o cantitate adecvată de B6 joacă mai multe roluri vitale în asigurarea unei sarcini sănătoase.

Un studiu efectuat pe 342 de femei aflate în primele 17 săptămâni de sarcină a constatat că un supliment zilnic de 30 mg de vitamina B6 a redus semnificativ senzația de greață după cinci zile de tratament, în comparație cu un placebo.

Un alt studiu a comparat impactul ghimbirului și al vitaminei B6 asupra reducerii episoadelor de greață și vărsături la 126 de femei însărcinate. Rezultatele au arătat că administrarea a 75 mg de B6 în fiecare zi a redus simptomele de greață și vărsături cu 31% după patru zile.

Aceste studii sugerează că vitamina B6 este eficientă în tratarea grețurilor matinale chiar și în cazul duratei mai mici de o săptămână.

6. Poate preveni înfundarea arterelor și reduce riscul de boli de inimă

Vitamina B6 poate preveni înfundarea arterelor și minimiza riscul de boli de inimă.

Cercetările arată că persoanele cu niveluri scăzute de vitamina B6 în sânge au un risc aproape dublu de a se îmbolnăvi de boli de inimă, comparativ cu cele cu niveluri mai ridicate de B6.

Acest lucru se datorează probabil rolului B6 în scăderea nivelurilor ridicate de homocisteină asociate cu mai multe procese patologice, inclusiv cu bolile de inimă.

Cercetările arată, de asemenea, un efect benefic al vitaminei B6 în prevenirea bolilor de inimă.

Un studiu controlat randomizat efectuat pe 158 de adulți sănătoși care aveau frați cu boli de inimă a împărțit participanții în două grupuri, unul care a primit 250 mg de vitamina B6 și 5 mg de acid folic în fiecare zi timp de doi ani și altul care a primit un placebo.

Grupul care a luat B6 și acid folic a avut niveluri mai scăzute de homocisteină și mai puține teste cardiace anormale în timpul exercițiilor fizice decât grupul placebo, ceea ce i-a expus la un risc general mai mic de boli de inimă.

7. Poate ajuta la prevenirea cancerului

A lua suficientă vitamina B6 poate reduce riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer.

Motivul pentru care B6 poate ajuta la prevenirea cancerului este neclar, dar cercetătorii suspectează că este legat de capacitatea sa de a lupta împotriva inflamației care poate contribui la cancer și la alte afecțiuni cronice.

O analiză a 12 studii a constatat că atât aportul alimentar adecvat, cât și nivelurile de B6 din sânge au fost asociate cu riscuri mai mici de cancer colorectal. Persoanele cu cele mai ridicate niveluri sanguine de B6 au avut un risc cu aproape 50% mai mic de a dezvolta acest tip de cancer.

Cercetările privind vitamina B6 și cancerul de sân arată, de asemenea, o asociere între nivelurile sanguine adecvate de B6 și un risc mai mic de apariție a bolii, în special la femeile aflate la postmenopauză.

Cu toate acestea, alte studii privind nivelurile de vitamina B6 și riscul de cancer nu au găsit nicio asociere.

Sunt necesare mai multe cercetări care să includă studii randomizate și nu doar studii observaționale pentru a evalua rolul exact al vitaminei B6 în prevenirea cancerului.

8. Poate promova sănătatea ochilor și poate preveni bolile oculare

Vitamina B6 poate juca un rol în prevenirea bolilor oculare, în special a unui tip de pierdere a vederii care afectează adulții mai în vârstă, numit degenerare maculară legată de vârstă (AMD).

Studiile au asociat nivelurile ridicate de homocisteină circulantă în sânge cu un risc crescut de AMD.

Deoarece vitamina B6 ajută la reducerea nivelurilor ridicate de homocisteină din sânge, un aport suficient de B6 poate reduce riscul de apariție a acestei boli.

Un studiu efectuat timp de șapte ani la peste 5.400 de femei din domeniul sănătății a constatat că administrarea unui supliment zilnic de vitamina B6, B12 și acid folic (B9) a redus semnificativ riscul de AMD cu 35-40%, comparativ cu un placebo.

În timp ce aceste rezultate sugerează că B6 poate juca un rol în prevenirea AMD, este dificil de spus dacă B6 singur ar oferi aceleași beneficii.

Cercetările au legat, de asemenea, nivelurile sanguine scăzute de vitamina B6 de afecțiunile oculare care blochează venele care se conectează la retină. Un studiu controlat efectuat pe peste 500 de persoane a constatat că cele mai scăzute niveluri sanguine de B6 au fost asociate în mod semnificativ cu afecțiuni ale retinei.

9. Poate trata inflamația asociată cu artrita reumatoidă

Vitamina B6 poate ajuta la reducerea simptomelor asociate cu artrita reumatoidă.

Nivelurile ridicate de inflamație din organism care rezultă din artrita reumatoidă pot duce la niveluri scăzute de vitamina B6.

Cu toate acestea, nu este clar dacă suplimentarea cu B6 scade inflamația la persoanele cu această afecțiune.

Un studiu de 30 de zile efectuat la 36 de adulți cu artrită reumatoidă a constatat că 50 mg de vitamina B6 pe zi au corectat nivelurile scăzute de B6 din sânge, dar nu au diminuat producția de molecule inflamatorii din organism.

Pe de altă parte, un studiu efectuat pe 43 de adulți cu poliartrită reumatoidă care au luat zilnic 5 mg de acid folic singur sau 100 mg de vitamina B6 cu 5 mg de acid folic a arătat că cei care au primit B6 au avut niveluri semnificativ mai scăzute de molecule proinflamatorii după 12 săptămâni.

Rezultatele contradictorii ale acestor studii se pot datora diferenței dintre doza de vitamina B6 și durata studiului.

Deși se pare că dozele mari de suplimente de vitamina B6 pot oferi beneficii antiinflamatorii pentru persoanele cu artrită reumatoidă în timp, sunt necesare mai multe cercetări.

Surse alimentare și suplimente

Puteți obține vitamina B6 din alimente sau din suplimente.

Cantitatea zilnică recomandată (RDA) actuală pentru B6 este de 1,3-1,7 mg pentru adulții peste 19 ani. Majoritatea adulților sănătoși pot obține această cantitate printr-o dietă echilibrată care include alimente bogate în vitamina B6, cum ar fi curcanul, năutul, tonul, somonul, cartofii și bananele.

Studiile care evidențiază utilizarea vitaminei B6 pentru prevenirea și tratarea problemelor de sănătate se concentrează mai degrabă pe suplimente decât pe sursele alimentare.

Doze de 30-250 mg de vitamina B6 pe zi au fost folosite în cercetări privind sindromul premenstrual, grețurile matinale și bolile de inimă.

Aceste cantități de B6 sunt semnificativ mai mari decât RDA și uneori sunt combinate cu alte vitamine B. Este dificil de evaluat dacă creșterea aportului de B6 din surse alimentare are aceleași beneficii pentru anumite afecțiuni pe care le pot oferi suplimentele.

Dacă ești interesat să iei suplimente de vitamina B6 pentru a preveni sau aborda o problemă de sănătate, discutaă cu un medic despre cea mai bună opțiune pentru tine. În plus, căută un supliment a cărui calitate a fost testată.

Efecte secundare potențiale ale excesului de vitamină B6

Administrarea unei cantități prea mari de vitamina B6 din suplimente poate provoca efecte secundare negative.

Este puțin probabil ca toxicitatea vitaminei B6 să apară din sursele alimentare de B6. Ar fi aproape imposibil să consumați cantitatea din suplimente doar din alimentație.

Administrarea a mai mult de 1.000 mg de supliment B6 pe zi poate provoca leziuni nervoase și dureri sau amorțeală la nivelul mâinilor sau picioarelor. Unele dintre aceste efecte secundare au fost documentate chiar și după administrarea a doar 100-300 mg de B6 pe zi.

Din aceste motive, limita superioară tolerabilă a vitaminei B6 este de 100 mg pe zi pentru adulți.

Cantitatea de B6 utilizată pentru a gestiona anumite afecțiuni de sănătate depășește rareori această cantitate. Dacă ești interesat să iei mai mult decât limita superioară tolerabilă, consultă un medic.

Vitamina B6 este o vitamină solubilă în apă obținută din alimente sau suplimente.

Este necesară pentru multe procese din organism, inclusiv pentru crearea de neurotransmițători și reglarea nivelului de homocisteină.

Dozele mari de B6 au fost folosite pentru a preveni sau trata anumite afecțiuni, inclusiv sindromul premenstrual, degenerescența maculară legată de vârstă (AMD) și greața și vărsăturile din timpul sarcinii.

Obținerea unei cantități suficiente de B6 prin intermediul dietei sau al unui supliment este crucială pentru a rămâne sănătoși și poate avea și alte beneficii impresionante pentru sănătate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel