Artrita reumatoidă, declanșată de o reacție imunitară. Cercetător: Aceste descoperiri pot ajuta

Sonia Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
artrita reumatoida: Foto: Freepik @fongbeerredhot

Artrita reumatoidă este declanșată de anticorpii unei bacterii intestinale, arată un studiu. Boala afectează 1% din populația lumii.

Artrita reumatoidă este o afecțiune autoimună în care sistemul imunitar atacă țesuturile articulațiilor, în special la nivelul genunchilor, mâinilor și încheieturilor, iar acest lucru provoacă inflamații și umflături dureroase.

Artrita reumatoidă prezintă simptome ușoare în jurul vârstei de 60 de ani, iar apoi se agravează cu trecerea timpului și afectează 1% din populația lumii.

Oamenii de știință consideră că factorii genetici și de mediu sunt printre cei care provoacă apariția acestei boli, iar printre factorii de mediu se numără fumatul, stilul de viață și disbioza intestinală, care reprezintă un dezechilibru la nivelul microbiotei intestinale.

O bacterie prietenoasă, dar și cu impact negativ asupra sănătății

Astfel, o bacterie care apare în mod repetat în investigațiile privind atrita reumatoidă este Prevotella copri, notează Medical News Today.

În 2013, un studiu a constatat că trei sferturi dintre persoanele cu poliartrită reumatoidă recent diagnosticată și netratată aveau P. copri în intestine, în comparație cu doar o cincime dintre controalele sănătoase.

Un alt studiu, publicat în 2019, a descoperit cantități mai mari de specii de Prevotella în intestinele persoanelor cu risc de artrită reumatoidă înainte ca acestea să dezvolte boala, comparativ cu controalele.

Această bacterie, una cu o reputație mixtă, este o bacterie intestinală prietenoasă, care ajută la digerarea fibrelor alimentare, mai mult, este asociată cu beneficii pentru sănătate, cum ar fi reducerea grăsimii abdominale și îmbunătățirea metabolismului glucozei din sânge.

În același timp, Prevotella a fost asociată cu rezistența la insulină, hipertensiunea arterială și inflamația intestinală cronică.

Acum, cercetătorii de la Universitatea Colorado Denver din Aurora, CO, au adăugat dovezi că P. copri contribuie la provocarea artritei reumatoide și afectează modul în care se dezvoltă boala.

Oamenii de știință au găsit anticorpi la o proteină din P. copri în fluxul sanguin atât la persoanele cu poliartrită reumatoidă, cât și la persoanele cu risc de apariție a bolii.

”Speranța noastră este că aceste descoperiri pot ajuta la elucidarea în continuare a complexului [rol cauzal] al bacteriilor comensale la persoanele care riscă să dezvolte [poliartrită reumatoidă] și la cele care suferă de [poliartrită reumatoidă], astfel încât să poată fi dezvoltate terapii specifice cu scopul de a oferi un tratament mai bun și, în cele din urmă, de a preveni boala”, spune autorul corespondent Jennifer A. Seifert, potrivit sursei menționate.

Vezi și: Chistul sinovial, cauze, diagnostic și tratament. Femeile sunt printre cele mai afectate

Artrita reumatoidă, cauze, simptome și tratament

Artrita reumatoidă apare atunci când sistemul imunitar atacă sinoviul, inflamația care îngroașă sinoviul putând distruge în cele din urmă cartilajul și osul din articulatie.

Tendoanele și ligamentele care adăpostesc articulația slăbesc și se întind și, treptat, articulația își pierde forma și alinierea.

Factori de risc pentru artrita reumatoidă:

- Sexul - femeile sunt mai predispuse decât bărbații să dezvolte artrită reumatoidă;

- Vârsta - boala poate apărea la orice vârstă, dar cel mai frecvent începe între vârsta de 40 si 60 de ani;

- Factorul ereditar - dacă un membru al familiei are artrită reumatoidă, este posibil să aveți un risc crescut de a dezvolta boala;

- Fumatul crește riscul de apariție a artritei reumatoide, în special dacă aveți o predispoziție genetică pentru dezvoltarea bolii;

- Obezitatea - persoanele supraponderale sau obeze par a fi la un risc mai mare de a dezvolta boala.

Simptomele pentru artrita reumatoidă pot include:

- Articulații calde, umflate;

- Rigiditate articulară care este, de obicei, mai severă dimineața și după inactivitate;

- Oboseală, febră și scădere în greutate.

Tratamentele includ medicamente, odihnă, exerciții fizice și, în unele cazuri, intervenții chirurgicale pentru a corecta leziunile articulare.

Opțiunile dvs. vor depinde de mai multe lucruri, inclusiv de vârsta dvs., de starea generală de sănătate, de istoricul medical și de cât de grav este cazul dvs.

Multe medicamente pentru artrita reumatoidă pot ameliora durerea articulară, umflarea și inflamația. Unele dintre aceste medicamente previn sau încetinesc boala. Medicamentele care ameliorează durerea și rigiditatea articulară includ:

- Analgezicele antiinflamatoare, cum ar fi aspirina sau ibuprofenul;

- Analgezicele sub formă de creme ce se aplică pe zona afectată;

- Corticosteroizi;

- Analgezice, cum ar fi paracetamolul, arată WebMD.

Vezi și: Botulismul, ce este și cum se transmite. Simptomele pot apărea și la o săptămână după intoxicare. Dorobăț: Se ajunge la intubare