Băuturi diet, risc mare de retinopatie diabetică proliferativă
Consumul de băuturi diet (dietetice sau fără zahăr) poate crește riscul unui tip sever de afecțiune oculară diabetică - retinopatie diabetică proliferativă - care duce la orbire, arată un nou...
Studiul, publicat pe 3 ianuarie în jurnalul Clinical and Experimental Ophthalmology, este primul care evaluează legătura dintre băuturile dietetice și această afecțiune.
1,3 litri pe săptămână, pericol pentru diabetici
„În eșantionul nostru clinic de persoane cu diabet zaharat, consumul mai mult de patru cutii sau 1,3 litri de băuturi diet (dietetice sau fără zahăr, n.r.) pe săptămână a fost asociat cu un risc de două ori mai mare de retinopatie diabetică proliferativă", a declarat autorul principal dr. Eva Fenwick, doctor în medicină, pentru Medscape.com. Fenwick este un cercetător clinic la Singapore Eye Research Institute și un profesor asistent la Duke-NUS Medical School, Singapore.
Studiul nu a găsit aceleași rezultate printre cei care au consumat băuturi normale, îndulcite cu zahăr. Totuși, cercetătorul principal notează că sunt necesare mai multe studii pentru a spune dacă băuturile diet sunt alternative nesănătoase la băuturile îndulcite cu zahăr.
Băuturile diet sunt comercializate ca fiind mai sănătoase decât băuturile normale, totuși un număr tot mai mare de dovezi sugerează că îndulcitorii artificiali pot, de asemenea, să vă dăuneze sănătății. Cercetările anterioare au legat băuturile dietetice de un risc mai mare de diabet, boli de inimă și accident vascular cerebral.
Cum a fost realizat studiul
Unii cercetători cred că băuturile dietetice pot „păcăli” organismul ca acesta să creadă că a primit mai multă energie decât are cu adevărat. Acest lucru poate duce la apariția foamei și a consumului mai mare de calorii pe termen lung.
Studiul a inclus 609 adulți - 73 cu diabet zaharat de tip 1; 510 cu diabet zaharat tip 2 și 26 cu diabet zaharat de tip necunoscut – pacienți la un spital pentru ochi, între anii 2009 și 2010. Vârsta medie a participanților a fost de 64,6 ani. Datele provin din Proiectul de management al diabetului, un studiu al adulților vorbitori de limbă engleză cu diabet zaharat din Melbourne, Australia.
Participanții au raportat câte băuturi diet au băut ca parte a unui chestionar alimentar cu 145 de întrebări. Din eșantionul total, 46,8% au consumat băuturi normale, iar 31,2% au băut din cele dietetice.
Aproape un sfert a avut retinopatie diabetică proliferativă.
Cei care au băut mai mult de patru sucuri dietetice de 0,330 ml pe săptămână au fost de 2,5 ori mai susceptibili de a face boala, au descoperit cercetătorii. Cercetătorii au ajustat rezultatele pentru lucrurile care de obicei duc la retinopatia diabetică proliferativă, cum ar fi durata de când pacientul are diabet zaharat, fumatul și indicele de masa corporală.
Cei care consumă în mod regulat băuturi îndulcite cu zahăr nu erau la fel de susceptibili de a avea tulburarea oftalmologică.
„Constatarea noastră că băuturile obișnuite nu au fost asociate cu un risc crescut de retinopatie diabetică proliferativă ar putea fi datorată numărului mic de mari consumatori. A trebuit să fuzionăm categoria de mari consumatori cu categoria de consumatori moderați și acest lucru poate masca adevărata relație", a declarat Fenwick, pentru Medscape Medical News.
Băuturile diet nu sunt lipsite de riscuri
„Cu toate că rezultatele studiului nostru trebuie interpretate în contextul mai multor limitări, ele adaugă la volumul crescător de literatură de specialitate cu privire la efectele nocive ale băuturilor dietetice asupra unei serie de probleme de sanatate, inclusiv bolile cardiovasculare, diabet și sindrom metabolic", a spus Fenwick.
„Având în vedere faptul că băuturile dietetice sunt percepute ca o alternativa sănătoasă la cele normale, clinicienii și pacienții ar trebui să fie conștienți de faptul că acestea nu sunt fără riscuri", a concluzionat ea.
Retinopatia diabetică, o boală retiniană progresivă, este cea mai frecventă cauză a pierderii vederii la adulții cu diabet și o cauză principală a orbirii în rândul adulților la vârsta de muncă. Rezultatul umflării necontrolate a retinei, din cauza vaselor de sânge sparte, retinopatia diabetică proliferativă poate trece neobservată de pacienți și, dacă este netratată, poate duce la afectarea severă a vederii sau la orbire. Cu toate acestea, depistarea precoce și intervenția prin examinări periodice, complete, ale ochilor pot reduce riscul de orbire cu 95%, se arată într-un material dat publicității de Asociația Americană de Optometrie.
Studiul, integral (open acces), poate fi consultat AICI.
-
-
Iceberg, romaine sau kale? Care sunt cele mai sănătoase tipuri de salată15.08.2026, 20:00
-
-
-
4 exerciții pentru menținerea vederii. Cum îți poți antrena de oriunde mușchiul care îți protejează ochii
Descoperă o serie de sfaturi și obiceiuri pentru îngrijirea ochilor alături de efectele privitului îndelungat în ecrane.
Ochii roșii: cauze și tratament. Când este cazul să consulți un medic. Ce indică ochii roșii despre sănătatea ta
Judi Dench, diagnosticată cu degenerescență maculară: Nici măcar nu pot vedea
Câștigătoarea premiului Oscar Judi Dench spune că ar putea renunța la carieră, după 60 de ani de activitate.
Cum îți protejezi ochii la înot: Un optometrist prezintă riscurile ascunse din apă
Vederea încețoșată: cauze, soluții naturale și când să consulți un specialist. Când poate indica un accident vascular cerebral
Vederea încețoșată, adesea cauzată de uscăciunea ochilor, alergii sau oboseala ecranului, poate fi ameliorată prin mai multe modalități.
Microbiomul ocular și impactul său asupra sănătății ochilor. Implicații pentru ochiul uscat și alte afecțiuni oculare
Cercetările recente scot la iveală lumea complexă a microbiomului ocular și rolul său în afecțiuni precum ochiul uscat.
Adevărul surprinzător despre ochelarii de soare. E posibil să-ți pui vederea în pericol fără să realizezi
Adevărul surprinzător despre ochelarii de soare. E posibil să-ți pui vederea în pericol fără să realizezi.
Combinația fatală care duce la demență. Crește riscul cu 72%
Cât contează schimbarea ochelarilor de vedere și când să alegi reparații pentru ochelarii vechi?
Hifema, acumularea de sânge din ochi. Poate cauza probleme de vedere permanente
Aceasta poate fi o complicație care rezultă ca urmare a operației de cataractă. Poate duce la leziuni de vedere permanente.
Cum să ai grijă de ochii tăi iarna și să previi lăcrimarea. Dr. Monica Pop, sfaturi pentru zilele geroase
Afecțiunea care prezice apariția demenței cu 12 ani înainte de debutul primelor simptome. Este frecventă în rândul vârstnicilor
Această afecțiune poate prezice apariția demenței cu 12 ani înainte de debutul primelor simptome.
Legătura dintre stres și artrita reumatoidă. Complicațiile oculare majore și cauzele artritei reumatoide
Care este legătura dintre stres și artrita reumatoidă. Ce este artrita reumatoidă, cum afectează ochii și care sunt complicațiile majore.
Lentilele de contact imprimate 3D ar putea elimina săptămânile de așteptare pentru o vedere perfectă
Ce trebuie să știi despre ochii căprui
8 sfaturi pentru a preveni oboseala ochilor. Cum afectează lumina albastră confortul și sănătatea ochilor tăi
8 sfaturi pentru a preveni oboseala ochilor. Află care sunt simptomele specifice oboselii ochilor și când este cazul să mergi la doctor.
Crezi că ai doar ochii obosiți? Semnul banal care poate ascunde sindromul ochiului uscat
Ce este conjunctivita: tipuri, cauze, simptome și tratament
Cele mai comune probleme de vedere. Vederea încețoșată și alte semnale de alarmă să mergi la oftalmolog
6 semne subtile că vederea ta s-a schimbat (și de ce nu ar trebui ignorate)
Astenopia și durerile de cap: cauze, simptome, tratament. De ce apare astenopia și cum o poți preveni
Astenopia și durerile de cap asociate pot fi probleme comune și supărătoare care pot afecta pe oricine, indiferent de vârstă sau ocupație.
EXCLUSIV Cele mai frecvente urgențe oftalmologice. Prof. dr. Marian Burcea: Accidentele de muncă, circulație și casnice
Acestea sunt cele mai frecvente urgențe oftalmologice care îi trimit pe pacienți la spital.
