Cardul european de sănătate: unde e valabil și cum se obține. Descarcă documentul de AICI

Cardul european de sănătate - Foto: Freepick
Cardul european de sănătate - Foto: Freepick

Cardul european de sănătate: ce este, la ce te ajută și cum se obţine documentul. Descarcă cererea de aici.

Cardul european de asigurat, sau cardul național de sănătate, așa cum este cunoscut acum, este documentul care conferă titularului asigurat dreptul la prestații medicale necesare în cadrul unei șederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene. 

Acest document se eliberează la cererea persoanei asigurate, pentru deplasări scurte de maximum 12 luni în afară României și este valabil numai pe teritoriul statelor membre UE. Cardul european de asigurat nu este obligatoriu, iar trecerea frontierei nu este condiționată de prezentarea acestuia, fiind suficientă prezentarea oricărui alt tip de asigurare medicală.

Cardul european de asigurat conferă dreptul de a beneficia de asistență medicală necesară în cursul unei șederi temporare într-un stat membru al UE, dar nu acoperă situația în care asiguratul se deplasează într-un stat membru UE în scopul de a beneficia de tratament medical pentru afecțiuni preexistente deplasării, potrivit Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Cine poate detine cardul european de sănătate

Cardul este complet gratuit și pot beneficia de card european de asigurat toți cetățenii care au calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate și fac dovadă achitării la zi a contribuției. 

În situația în care persoană care a obținut un card nu îndeplinește toate condițiile în baza cărora s-a eliberat cardul pe toată perioada de valabilitate a acestuia (inclusiv plata contribuției de asigurări sociale de sănătate) și în această perioada beneficiază de servicii medicale în cadrul unei deplasări într-un stat membru al Uniunii Europene, persoană în cauza va suportă contravaloarea acestor servicii. În această situație, casă de asigurări de sănătate emitentă a cardului va rambursa contravaloarea acestor servicii instituției din statul membru care a acordat serviciile și, ulterior, va recupera contravaloarea acestora de la persoană în cauza.

Cat timp este valabil cardul european de sănătate și cum se obține

Cardul este valabil 24 luni de la data eliberarii. Cu maxim o luna inainte de expirarea lui, se poate obtine unul nou urmand procedura normala.

Procedura de obținere a unui astfel de card presupune:

1. Se completeaza si semneaza cererea de eliberare a cardului european de asigurat - Descarca documentul de AICI

2. Se prezinta actul de identitate in original si se depune o fotocopie a acestuia insotita de documentele doveditoare ale calitatii de asigurat dupa caz:

Salariati:

- adeverinta de salariat

Pensionari:

- copie decizie de pensionare (pentru situatiile in care nu s-a realizat plata pensiei)

- copie asupra capacitatii de munca (cu termenul de revizuire) in cazul pensiilor de invaliditate

- talon pensie din luna anterioara

- calitatea de pensionar poate fi dovedita cu o adeverinta eliberata de institutia platitoare a pensiei;

Copii 0-18 ani:

- copie dupa actul de identitate

Tineri 18-26 ani, elevi, studenti sau ucenici care nu realizeaza venituri din munca:document valabil din care sa rezulte ca au calitatea de elev/student, avizat de institutia de invatamant.

- pentru absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dovada calitatii de asigurat se face cu un document valabil din care sa rezulte ca au absolvit studiile lieceale in cursul anului curent

- declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca sau alte venituri impozabile

Studentul-doctorand:

- copia contractului in baza caruia desfatoara activitati didactice in limita a 4-6 ore

- declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza si alte venituri asupra carora se datoreaza contributia potrivit Codului fiscal

- adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior din care sa rezulte ca are calitatea de student-doctorand;

Sot, sotie, parinti, care nu obtin venituri, aflati in intretinerea unei persoane asigurate (coasigurati):

- declaratie pe propria raspundere, a asiguratului care doreste sa coasigure persoana aflata in intretinere

- declaratie pe propria raspundere, a persoanei aflate in intretinere, care solicita sa fie coasigurata, privind veniturile realizate

- copie act identitate al persoanei asigurate (inclusiv dovada calitatii de asigurat)act identitate persoana coasigurata

- copia actului de rudenie cu persoana asigurata (copie certificat de nastere sau de casatorie, dupa caz)

Pentru persoane care beneficiaza de indemnizatie de somaj, venit lunar de completare sau plati compensatorii din venitul asigurarilor de somaj:

- decizia si/sau adeverinta eliberate/eliberata de institutiile care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj si cuponul mandatului postal de achitare a drepturilor, talonul de plata prin cont deschis la o unitate bancara, din luna anterioara;

Lucratori independenti / persoane fara venit ce platesc C.A.S.S. la venitul minim brut pe tara:

- dovada ca au depus Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (inclusiv copia Declaratiei unice);

Tinerii cu varsta de pana la 26 de ani, care provin din sistemul de protectie a copilului:

-  document care sa ateste ca au fost inclusi intr-un sistem de protectie a copilului;

- document eliberat de primaria din localitatea de domiciliu care sa ateste ca nu beneficiaza de ajutor social;

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

Persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit legii nr. 416/2001:

- adeverinta eliberata de primaria localitatii de domiciliu, din care sa rezulte ca acestea se incadreaza in categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social, in conditiile legii;

Beneficiarii legilor nr. 189/2000, 44/1994, 309/2002, 341/2004, 309/2002, 189/2000, 105/1999, 51/1993:

- document care atesta incadrarea in una din categoriile de mai sus;

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

Persoanele cu handicap:

- certificat de incadrare intr-un grad de handicap

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

Bolnavii cu afectiuni incluse in Programele Nationale de Sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii Publice, pana la vindecarea respectivei afectiuni:

- adeverinta medicala eliberata de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sanatate

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

Femei insarcinate sau lauze care nu realizeaza venituri din munca sau nu se incadreaza in categoria de persoana coasigurata:

- act de identitate

- certificat de nastere a copilului

- adeverinta medicala

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

Persoanele care se afla in concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in concediu pentru cresterea copilului potrivit prevederilor art. 2 si 31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor:

- decizia emisa de agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene si a Municipiului Bucuresti;

Personal monahal al cultelor recunoscute:

- adeverinta eliberata de unutatile de cult;

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

Voluntari care isi desfasoara activitatea in cadrul serviciilor de urgenta voluntare:

- copia contractului de voluntariat (conform cu originalul);

- declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe tara

In situatii speciale, pentru a stabilirea corecta a categoriei de asigurat, personalul institutiei poate solicita documente suplimentare considerate ca fiind relevante.

3. Se depun documentele si cererea la biroul de specialitate de la etajul 2 al sediului CASMB (link la http://www.casan.ro/casmb/page/sediul-baneasa.html). Programul de lucru cu publicul poate fi consultat aici: click

4. In termen de 7 zile lucratoare de la data depunerii documentelor de mai sus, cardul va fi emis si distribuit de Posta la adresa inscrisa pe cerere. In cazul documentelor transmise prin posta/curier, data depunerii se considera data la care acestea ajung la sediul Baneasa (data confirmarii de primire).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel