Diabetul, cum crește riscul de cancer: ADN-ul, deteriorat de glicemia mare

Dana Lascu |
Aparat de verificare a glicemiei

De ani de zile, oamenii de știință încearcă să rezolve un mister medical: De ce oamenii cu diabet de tip 1 sau de tip 2 au un risc crescut de a dezvolta unele forme de cancer? Astăzi, cercetătorii raportează o posibilă explicație pentru acest efect. Mai mult, a fost identificat deja un medicament care ar putea scădea acest risc.

Un mecanism prin care diabetul crește riscul de cancer a fost identificat. Un grup de oameni de știință a descoperit că, la pacienții cu diabet, ADN-ul suferă mai multe daune și se fixează mai rar atunci când nivelul de zahăr din sânge este ridicat în comparație cu atunci când zahărul din sânge este la un nivel normal, sănătos, crescând astfel riscul de cancer.

Cercetătorii în cauză își vor prezenta rezultatele la Reuniunea Națională și Expoziția Națională de Toamnă a American Chemical Society (ACS) de anul acesta.

„Se știe de multă vreme că persoanele cu diabet au un risc crescut de 2,5 ori pentru anumite tipuri de cancer", spune John Termini, doctor, care va prezenta lucrarea la întâlnire. Aceste tipuri includ cancerul ovarian, de sân, de rinichi și altele. „Pe măsură ce incidența diabetului continuă să crească, rata cancerului va crește probabil, în paralel".

Oamenii de știință au bănuit că riscul crescut de cancer pentru diabetici provine din dereglarea hormonală. „La persoanele cu diabet zaharat de tip 2, insulina nu transportă în mod eficient glucoza în celule", explică Termini. „Deci, pancreasul produce din ce în ce mai multă insulină și obțin ceea ce se numește hiperinsulinemie".

Cum și de ce crește riscul de cancer

Pe lângă controlul nivelului de glucoză din sânge, hormonul insulină poate stimula creșterea celulelor, ceea ce poate duce la cancer. De asemenea, majoritatea persoanelor cu diabet zaharat tip 2 sunt supraponderale, iar excesul de țesut adipos produce niveluri mai mari de adipokine decât la cei cu o greutate sănătoasă. Acești hormoni promovează inflamația cronică, care este legată de cancer. „Ideea cea mai comună este că riscul crescut de cancer are legătură cu hormonii", spune Termini, într-un material dat publicității de American Chemical Society. „Este probabil o parte din ea, dar nu au existat multe dovezi solide".

Termini, care lucrează la City of Hope, un centru de cercetare și tratament pentru cancer și diabet, a avut o idee diferită. El s-a întrebat dacă nivelul ridicat al glicemiei observat în diabet ar putea dăuna ADN-ului, ceea ce face ca genomul să fie instabil, și ulterior poate duce la cancer.

Așadar, Termini și colegii săi au căutat un tip specific de daune sub formă de baze ADN modificate chimic, cunoscute sub numele de aducțiuni, în cultura țesuturilor și modelele de diabet la rozătoare. Într-adevăr, au găsit un aduct ADN, numit N2- (1-carboxietil) -2'-deoxiganozină, sau CEdG, care a apărut mai frecvent la modelele diabetice decât la celulele normale sau la șoareci. Mai mult decât atât, nivelurile ridicate de glucoză au influențat procesul celulelor pentru remedierea acestuia. „Expunerea la niveluri ridicate de glucoză conduce atât la aductele ADN, cât și la suprimarea reparației lor, care în combinație ar putea provoca instabilitatea genomului și cancerul", spune Termini.

Recent, Termini și colegii săi au finalizat un studiu clinic care a măsurat nivelurile de CEdG, precum și omologul său în ARN (CEG), la persoanele cu diabet de tip 2. Ca și la șoareci, persoanele cu diabet au avut niveluri semnificativ mai mari atât de CEdG, cât și de CEG, decât persoanele care nu au boala.

Dar echipa nu s-a oprit aici. Cercetătorii au vrut să determine motivele moleculare pentru care aductele nu au fost fixate corect de celule. Au identificat două proteine care par a fi implicate: factorul de transcripție HIF1 α și proteina de semnalizare mTORC1, care ambele arată o activitate mai mică în diabet. HIF1α activează mai multe gene implicate în procesul de reparație.

Un medicament posibil eficace

„Am descoperit că dacă stabilim HIF1α într-un mediu cu glucoză ridicată, creștem repararea ADN-ului și reducem daunele ADN-ului", spune Termini. „Și mTORC1 controlează de fapt HIF1α, așa că dacă stimulați mTORC1, stimulați HIF1α".

Conform Termini, există deja mai multe medicamente care stimulează HIF1α sau mTORC1. Cercetătorii intenționează să vadă dacă aceste medicamente scad riscul de cancer la modelele de animale cu d iabet și, dacă da, le vor testa la om. Termini a observat că metformina, un medicament comun pentru diabet, care ajută la scăderea nivelului glicemiei, stimulează, de asemenea, repararea ADN-ului.

„Ne uităm la testarea metforminei în combinație cu medicamente care stabilizează în mod specific HIF1α sau îmbunătățesc semnalizarea mTORC1 la modelele de animale cu diabet", spune el. Între timp, o modalitate mai rapidă pentru diabetici de a-și reduce riscul de cancer ar putea fi un control mai bun al glicemiei. „Asta sună ca o soluție atât de ușoară, dar este extrem de dificil pentru majoritatea oamenilor să mențină controlul glicemic", spune Termini.