Frica irațională de coronavirus, 18 sfaturi ca să-ți păstrezi mintea întreagă. Psihologul explică

Georgiana Ioniță / 23 Martie 2020 / 18:33
EXCLUSIV


Iulia Florea, Psiholog și psihoterapeut, a vorbit, în exclusivitate, pentru DC Medical, despre efectele pandemiei asupra psihicului și cum ar putea evita oamenii stările de anxietate.

 

Iulia Florea spune că în mod natural, oamenii caută vinovați atunci când întâmpină probleme, ceea ce poate încuraja o gândire negativă și dăunătoare.

"În calitate de psihoterapeut, am intrat în lumea interioara a sute de oameni, mi-au fost împărtășite probleme, bucurii și secrete. În loc să găsească un vinovat în persoana cuiva, au încercat să-și dea seama ce anume din ceea ce fac este greșit. Este important că în aceasta situație de criza, să nu găsim vinovați, să fim responsabili de ceea ce facem, să păstram igiena și să respect[m reguli. Consider că traversam experiențe dificile, singura libertate pe care o avem în prezent este să alegem atitudinea pe care vrem s-o adoptam în fata acestor provocări. Este foarte important să devenim propriul nostru generator de energie care nu cedează indiferent de cât de grele sunt problemele la care suntem expuși", a explicat psihologul pentru DC Medical.

Negarea nu este soluția

Potrivit psihologului, multe persoane adoptă metoda negării, pentru a fugi de probleme, care, însă, pe termen lung, poate chiar să înrăutățească problema.

"Negarea se manifestă la fiecare om în parte iar câteodată poate fi un mecanism eficient. Mulți oameni în această perioada de pandemie, nu vor să se confrunte cu teama că pot pierde pe cineva drag, teama că își vor pierde serviciul și cu frica de boala. Eliminând prin negare, o parte dintre aceste gânduri și realități generatoare de anxietate, pot ajuta să se mențină pe linia de plutire, dar din pacte nu este un mod sănătos de a aborda anxietatea. Negarea poate deveni un obicei. Cu siguranță cunoaștem oameni care neaga o realitate extrem de evidenta pentru că este prea dureroasă și incomodă pentru a o lasă să le strice ziua. Aceasta strategie de evitare nu ajuta pe termen lung.Tot ce este negat, ignorat sau suprimat iese la suprafață din nou și revin într-o formă greu de tolerat", arată Specialistul.

În schimb, psihologul spune că o metodă pentru stările de anxietate este să identificam gândurile disfunctionale generatoare de emoții negative care întrețin această stare și să încercam să le înlocuim cu unele raționale generatoare de emoții funcționale.

Multe spaime sunt nerealiste sau iraționale. Important în perioada aceasta este de modul cum interpretăm evenimentele:

Gânduri și atitudini dăunătoare

Aceste gânduri (exemple) sunt dezadaptative, ceea ce conduc la dezechilibru emoțional.

1. nu tragem o concluzie fară a a vea suficente dovezi în sprijinul acesteia și fară să verificam daca acest lucru este adevărat. Ex: „orice persoana poate muri de covid 19", „Stiu că aceasta izolare nu-mi vă face bine"

2. nu ne focalizam doar asupra unor aspecte ale situației cu ignorarea altora mai importante și mai relevante, nu exageram dar nici să nu subestimam ceea ce se întâmplă în perioada aceasta,

ex: „ Autoritățile nu au făcut pentru mine nimic", „Niciodată nu am fost ajutat/a", „Intodeauna am avut dreptate"

3. nu suprageneralizam, ex: daca s-au îmbolnăvit 100 de persoane, înseamnă că ne îmbolnăvim toți.

4. nu aplicam gândirea de tipul " totul sau nimic" ex: Daca nu mă descurc zilnic cu stările mele emoționale înseamnă că sunt un ratat"

5. nu ne concentram doar asupra negativului( catastrofizarea) și să-l lașam să întunece toate celelalte evenimente pozitive. Ex: am auzit de epidemie și mă gândesc numai la asta și nu mă concentrez la nimic altceva:copii, profesie, prieteni, familie.

6. nu consideram că propriile emoții negative reflecta modul în care stau lucrurile cu adevărat." Daca eu sunt speriat înseamnă că se întâmplă un lucru îngrozitor.

7. nu avea cerințe absolutiste, ex: "trebuie să fiu permanent calm și relaxat în situația data." "nu trebuie să plâng în situația data"

8. nu cataloga persoanele negative, în loc de a te referi la o greșeală sau comportament anume. "am pierdut o suma de bani sunt un incapabil", "nu mi-a spus adevărul despre situația din firma, este un mincinos"

9. nu descalificam pozitivul. A respinge experiențele pozitive, a spune despre ele că nu contează, menținând stilul negativ de gândire, în ciuda evidentelor.Ex :''Nu contează că stau acasă cu familia mea și facem lucruri împreună, mă consider ghinionist că am un job care se poate desfășură de acasă.''

10. nu te considera cauza unor situații negative externe,în care nu ai nicio legătură. Ex : "seful meu este prost dispus pentru că i-am spus că lucrez de acasă azi", "din cauza mea nu are firma bani".

Pandemia covid 19, aduce o serie de schimbări. Potrivit psihologului, oamenii în perioada asta sunt perturbați de situațiile cu care se confrunta, dar din păcate sunt mult mai afectați de ideile pe care le dezvolta în legătură cu aceasta situație de criza.

"Oamenii în periodă asta vor trebui să învețe să-și interpreteze evenimentele de viață într-o maniera rațională, Ex:"Îmi doresc să fie totul că înainte, dar accept că exista aceasta situație de criza și fac tot ce tine de mine pentru a-i diminua impactul", "este greu emoțional în aceasta situație de criza, dar fac fata acestei situații", "stiu că nu pot controla toate aspectele, fac tot ce tine de mine în situația de fata". Aceste gânduri(exemple), sunt adaptative, ceea ce vă conduce la reglarea emoțională", subliniază Iulia Florea.

Cum faci față anxietății în această perioadă

Mai mult, expertul spune că anxietatea colectivă poate fi combătută prin grija de sine și socializare, chiar dacă socializarea are loc în online.

11. Anxietatea colectiva poate fi combătută apăsând butonul de pauza: Ia-ți o pauza de la tot ce înseamnă știre, mass-media, ocupa-te de acele lucruri de care nu aveai timp înainte de ex:să citești, să faci curat în casa, să te uiți la un serial, să stai cu familia ta, să înveți o limba străină, să faci cursuri online.

12. Nu ignora viață sociala poți fi conectat cu cei dragi, chiar daca ești izolat/carantina în perioada aceasta.Caută compania persoanelor relaxate și sigure pe ele.Învață de la ele și împrumută din atitudiniile lor. Izolarea nu înseamnă fară viață sociala, încearcă să trăiești cât mai normal în condițiile date, facilitează viață sociala cu ajutorul tehnologiei.

13. Evită pe cât posibil persoanele care te fac să te simți în discomfort, panicat sau a celor cărora le place să se binedispună pe seama stărilor tale de anxietate.

14. Fă o lista a tuturor calităților și abilitaților tale unice și valoroase.Poți include chiar acele cuvinte de admirație și lauda a celorlalți la adresa ta. Cum s–ar comporta acesata persoana cu toate aceste calități și abilitați în situația de fata?

15. Fă mișcare,sport, așa cum se poate în condițiile date.

16. Încearcă tehnici de relaxare, meditație, mindfulness.

17. Un alt aspect important în aceasta perioada este să avem un program, reguli și un scop pentru ziua de mâine, și să ne bucuram de ceea ce avem în prezent.

18. Nu renunțam la ceea ce ne–am propus pentru anul acesta, înainte de criza, să facem zilnic ceva pentru proiectele noastre.

În perioada izolării, oamenii petrec foarte mult timp împreună. Unii nu sunt obișnuiți să stea 24/24 alături de partener, ceea ce poate deveni o provocare.

"A petrece mai mult timp cu partenerul este că o călătorie. Trecem prin mai multe etape și schimbări firești. Este important să se tină cont, în mod egal, de nevoile fiecărui partener. Relațiile solide vor fi mai puternice învățând să-și rezolve problemele prin comunicare. Fiecare partener are nevoie de timpul lui, un timp doar pentru el", explică psihologul.

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.23
YesMy