Melatonina este sigură pentru copii? Iată ce spun experții

Irina Radu / 24 Martie 2021 / 11:07

Melatonina este un supliment alimentar recomandat pentru prevenirea și tratarea stărilor de insomnie sau tulburărilor de somn, fără prescripție medicală, utilizată de milioane de oameni din întreaga lume. Deci, de ce nu ar fi bună și pentru copii?

"Există opinia că, dacă este natural, atunci nu poate face rău.", a spus Rebecca Robbins, un om de știință asociat la Brigham and Women's Hospital din Boston, care studiază somnul.

"Adevărul este că nu știm cu adevărat implicațiile melatoninei pe termen lung, pentru adulți sau copii.", a precizat ea.

"Oamenii cred că melatonina este o plantă sau un supliment, dar este un hormon.", a declarat dr. Cora Collette Breuner, profesor în departamentul de pediatrie de la Spitalul de Copii din Seattle, de la Universitatea din Washington.

Ce este melatonina?

 

Melatonina este secretată de glanda pineală, situată adânc în creier și eliberată în sânge. Nivelurile de melatonină reglează ciclul natural somn-veghe al corpului sau ritmul circadian, ajustându-l ziua și noaptea.

Declanșată de întuneric, producția de melatonină este oprită de lumină. Acesta este unul dintre motivele pentru care specialiștii în somn recomandă evitarea luminii înainte de culcare și în timpul nopții, inclusiv a luminii albastre emise de smartphone-uri și laptopuri.

Cercetările arată că melatonina este cel mai bine utilizată pentru a trata latența somnului, care este cantitatea de timp necesară unei adormiri, a spus Breuner. Prin urmare, este adesea folosită pentru insomnie sau adaptarea la un nou fus orar. De asemenea, și oamenii care lucrează in ture de noapte au nevoie de melatonină, care, potrivit unui studiu din 2018, chiar funcționează, dar în combinație cu terapia comportamentală.

Când vine vorba de melatonină și copii, "studii recente au indicat că efectele melatoninei variază de la copil la copil din cauza tulburărilor de somn diferite și a variabilității ritmurilor circadiene.", a spus Breuner. În șase studii randomizate privind tratamentul cu melatonină la populația pediatrică, a spus ea, melatonina a scăzut timpul necesar adormirii, variind de la 11 la 51 de minute.

"Cu toate acestea, au fost studii foarte mici, cu rezultate foarte variabile.", a continuat Breuner. "Așa că le spun părinților: 'Nimeni nu știe care sunt efectele pe termen lung ale acestui tratament asupra creșterii și dezvoltării copilului vostru'.", a adăugat Breuner.

Utilizarea melatoninei pare "a fi sigură pentru majoritatea copiilor, pentru utilizarea pe termen scurt.", potrivit Centrului Național pentru Sănătate Complementară și Integrativă, un departament al Institutelor Naționale de Sănătate.

Dar agenția subliniază, de asemenea, că "există incertitudini cu privire la doze și când să se administreze, efectele consumului de melatonină pe perioade lungi de timp și dacă beneficiile melatoninei depășesc posibilele sale riscuri".

Efectele secundare documentate la copii includ somnolență, dureri de cap, agitație și sau urinare seara. Există, de asemenea, potențialul de interacțiuni dăunătoare cu medicamente prescrise uneori pentru reacțiile alergice ale copiilor. Agenția avertizează, de asemenea, că suplimentele ar putea afecta dezvoltarea hormonală,"inclusiv pubertatea, ciclurile menstruale și supraproducția hormonului prolactină".

Fără control al calității

 

Deoarece melatonina este vândută ca supliment alimentar, nu ca medicament, producătorii de melatonină nu sunt supuși controlului prin măsurile de siguranță și procesul de aprobare al Administrației SUA pentru Alimente și Medicamente.

"Unele suplimente de melatonină pot să nu conțină ceea ce este listat pe eticheta produsului.", avertizează NCCIH. 

Care este doza potrivită?

 

Chiar și atunci când este fabricată corect și ambalată corect, cu toate acestea, melatonina este vândută la niveluri care depășesc cu mult cantitatea necesară pentru a induce somnul, a spus Breuner.

În studiile inițiale de la sfârșitul anilor 1980, melatonina induce cu succes somnul "între 0,5 și 1,0 miligrame zilnic pe timp de noapte", în loc de 5 până la 200 miligrame care pot fi cumpărate în prezent din magazine sau pe internet. Astăzi, studiile se fac folosind "micrograme, deci nu 5 miligrame, ci 5.000 micrograme", a spus Breuner.

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy