Sindromul colonului iritabil, 14 alimente care-l provoacă. Pe unele le mănânci zilnic, dar habar nu aveai: Poți face și cancer și tensiune arterială

Sindromul colonului iritabil - Foto: Freepick @eddows-animator
Sindromul colonului iritabil - Foto: Freepick @eddows-animator

Sindromul colonului iritabil. Care sunt alimentele pe care trebuie să eviți.

O dietă sănătoasă înseamnă consumul unei varietăți largi de alimente nutritive. Cu toate acestea, persoanele cu sindromul colonului iritabil pot observa că anumite alimente declanșează simptome digestive inconfortabile.

Alimentele specifice care declanșează sindromul colonului iritabil sunt diferite pentru fiecare persoană în parte, așa că nu este posibil să se întocmească o listă unică de alimente care trebuie evitate.

Acestea fiind spuse, multe persoane vor observa că evitarea unora mai multor alimente, printre care și lactatele, alcoolul și mâncarea prăjită, are ca rezultat:

- mișcări intestinale mai regulate

- mai puține crampe

- mai puține balonări

1. Fibre insolubile

Fibrele alimentare adaugă volum în dietă și, în general, ajută la menținerea sănătății intestinului. Alimentele care sunt bogate în fibre includ:

- cereale integrale

- legume

- fructe

Există două tipuri de fibre care se găsesc în alimente:

- insolubile

- solubile

Majoritatea alimentelor vegetale conțin atât fibre insolubile, cât și solubile, dar unele alimente sunt bogate într-un singur tip.

Fibrele solubile sunt concentrate în fasole, fructe și produse din ovăz.

Fibrele insolubile sunt concentrate în produsele din cereale integrale și în legume.

Fibrele solubile sunt o alegere excelentă pentru majoritatea persoanelor cu sindromul colonului iritabil. Colegiul American de Gastroenterologie (ACG) recomandă administrarea de suplimente de fibre solubile, cum ar fi psyllium, ca un tratament ieftin și eficient pentru sindromul colonului iritabil.

Pe de altă parte, ei spun că fibrele insolubile, cum ar fi tărâțele de grâu, pot înrăutăți durerea și balonarea.

Toleranța la fibre este diferită pentru diferite persoane. Alimentele bogate în fibre insolubile pot agrava simptomele la unele persoane, dar alte persoane cu sindromul colonului iritabil nu au probleme cu aceste alimente. În plus, unele alimente bogate în fibre solubile, cum ar fi fasolea, pot cauza probleme pentru unele persoane care au sindromul colonului iritabil.

După cum puteți vedea, dieta și sindromul colonului iritabil este foarte individualizată și este posibil ca anumite alimente bogate în fibre să nu vă convină, în timp ce altele pot îmbunătăți simptomele.

Dacă alimentele de acest tip cauzează simptome, încercați să luați în schimb suplimente de fibre solubile.

2. Gluten

Glutenul se găsește în cereale, inclusiv în secară, grâu și orz, care poate cauza probleme pentru unele persoane cu sindromul colonului iritabil.

Organismul unor persoane are o reacție imunitară gravă la gluten, cunoscută sub numele de boala celiacă. Alții pot avea o intoleranță la gluten. Aceste afecțiuni au simptome comune cu sindromul colonului iritabil cu preponderență diareică.

Boala celiacă este o tulburare autoimună. Aceasta afectează celulele intestinale, ceea ce duce la o absorbție deficitară a nutrienților. Cauzele intoleranței la gluten, sau sensibilitatea la gluten non-celiacă, sunt mai puțin bine definite.

Cercetările sugerează că o dietă fără gluten poate îmbunătăți simptomele sindromul colonului iritabil la aproximativ jumătate dintre persoanele studiate, conform unui studiu din 2015.

Unii medici recomandă ca persoanele cu sindromul colonului iritabil să încerce să evite glutenul pentru a vedea dacă simptomele lor se ameliorează. Dacă observați că glutenul vă înrăutățește simptomele, este posibil să doriți să încercați o dietă fără gluten.

Vestea bună este că tot mai multe produse fără gluten apar pe piață într-un ritm rapid. Dacă nu vă puteți lipsi de pizza, paste, prăjituri sau fursecuri, le puteți înlocui oricând cu opțiuni fără gluten.

Mai mult, sunt disponibile multe alternative integrale și nutritive la cerealele și făinurile care conțin gluten, inclusiv:

- quinoa

- sorgum

- ovăz

- hrișcă

- făină de migdale

- făină de nucă de cocos

3. Produse lactate

Lactatele pot cauza probleme la persoanele cu sindromul colonului iritabil din mai multe motive.

În primul rând, multe tipuri de lactate sunt bogate în grăsimi, ceea ce poate duce la diaree. Trecerea la lactate cu conținut scăzut de grăsimi sau fără grăsimi poate reduce simptomele.

În al doilea rând, multe persoane cu sindromul colonului iritabil raportează că laptele este un factor declanșator al simptomelor lor, deși nu este clar dacă persoanele cu sindromul colonului iritabil sunt mai susceptibile de a avea o adevărată intoleranță la lactoză.

Dacă simțiți că lactatele sau produsele lactate vă provoacă probleme digestive inconfortabile, luați în considerare trecerea la alternative lactate, cum ar fi laptele vegetal și brânza pe bază de soia.

Dacă trebuie să renunțați complet la lactate, concentrați-vă pe consumul altor alimente bogate în calciu, cum ar fi:

- verdețuri

- fasole

- nuci

- sardine

- semințe

Alegerea alimentelor bogate în calciu este recomandată în detrimentul suplimentelor de calciu, deoarece suplimentele pot face mai mult rău decât bine în majoritatea cazurilor, după cum se subliniază într-un studiu din 2017.

4. Alimentele prăjite

Cartofii prăjiți și alte alimente prăjite sunt comune în dieta occidentală tipică. Cu toate acestea, consumul excesiv poate cauza probleme de sănătate. Conținutul ridicat de grăsimi poate fi deosebit de greu pentru sistemul persoanelor cu sindromul colonului iritabil.

Prăjirea alimentelor poate schimba de fapt compoziția chimică a alimentelor, făcându-le mai greu de digerat, ceea ce duce la simptome digestive inconfortabile.

Pentru o opțiune mai sănătoasă, încercați în schimb să gătiți la grătar sau să coaceți alimentele preferate.

5. Fasole și leguminoase

Fasolea, lintea și mazărea sunt, în general, o sursă excelentă de proteine și fibre, dar pot provoca simptome pentru sindromul colonului iritabil. Acestea conțin compuși numiți oligozaharide care sunt rezistenți la digestia de către enzimele intestinale.

În timp ce fasolea poate crește volumul în scaun pentru a ajuta la constipație, ele cresc, de asemenea,:

- gaze

- balonare

- crampe

Încercați să evitați fasolea pentru a vedea dacă acest lucru vă ajută cu simptomele sindromului colonului iritabil. Sau, atunci când mâncați fasole sau linte, înmuiați-le peste noapte și apoi clătiți-le înainte de a le găti poate ajuta organismul să le digere mai ușor.

6. Băuturi cu cofeină

Unii oameni jură pe cafeaua de dimineață pentru regularitatea digestivă. Dar, la fel ca toate băuturile cu cofeină, cafeaua are un efect de stimulare asupra intestinelor care poate provoca diaree.

Cafeaua, sucurile și băuturile energizante care conțin cofeină pot fi factori declanșatori pentru persoanele cu sindromul colonului iritabil.

Dacă aveți nevoie de un stimulent de energie sau de un stimulent, luați în considerare posibilitatea de a mânca o mică gustare sau de a merge la o plimbare rapidă în schimb.

7. Alimentele procesate

Alimentele procesate tind să conțină o mulțime de:

- sare adăugată

- zahăr

- grăsimi

Printre exemplele de alimente procesate se numără:

1. chipsuri

2. mâncăruri congelate prefabricate

3. carne procesată

4. alimente prăjite

Consumul în exces al acestor ingrediente poate duce la probleme de sănătate pentru oricine. În plus, acestea conțin adesea aditivi sau conservanți care ar putea declanșa crize de colon iritabil.

O analiză din 2019 a constatat că un consum a 4 porții de alimente ultraprocesate pe zi a fost legat de un risc mai mare de a dezvolta sindromul colonului iritabil, împreună cu:

- cancer

- obezitate

- tensiune arterială ridicată

Atunci când este posibil, prepararea meselor acasă sau cumpărarea de produse proaspete este o alternativă sănătoasă la cumpărarea de alimente procesate.

8. Îndulcitori fără zahăr

Fără zahăr nu înseamnă că este bun pentru sănătate - mai ales când vine vorba de sindromul colonului iritabil.

Îndulcitorii fără zahăr sunt obișnuiți în:

- bomboane fără zahăr

- gumă de mestecat

- majoritatea băuturilor dietetice

- apa de gură

Înlocuitorii de zahăr utilizați în mod obișnuit includ:

- alcooli de zahăr

- îndulcitori artificiali

- îndulcitori naturali fără calorii, cum ar fi stevia

Îndulcitorii artificiali, care pot avea efecte negative asupra sănătății, pot conține ingrediente precum:

- sucraloză

- acesulfam de potasiu

- aspartam

Research arată, de asemenea, că alcoolii din zahăr sunt greu de absorbit de către organism, în special în cazul persoanelor cu sindromul colonului iritabil, cauzând:

- gaze

- disconfort digestiv

- efecte laxative

Alcoolii de zahăr obișnuiți care pot provoca simptome pentru sindromul colonului iritabil includ:

- sorbitol

- manitol

Citirea etichetelor cu ingrediente ale oricărui produs fără zahăr vă va ajuta să evitați acești compuși.

9. Ciocolată

Batoanele de ciocolată și bomboanele de ciocolată pot declanșa sindromul colonului iritabil, deoarece sunt de obicei bogate în grăsimi și zahăr și conțin în mod obișnuit lactoză și cofeină. Unii oameni se confruntă cu constipație după ce mănâncă ciocolată.

Există câteva opțiuni vegane pentru iubitorii de ciocolată pe care persoanele cu sindromul colonului iritabil le consideră adesea mai tolerabile.

10. Alcoolul

Băuturile alcoolice sunt un declanșator comun pentru persoanele cu sindromul colonului iritabil. Acest lucru se datorează modului în care organismul digeră alcoolul. De asemenea, alcoolul poate duce la deshidratare, ceea ce poate afecta digestia.

Berea este o opțiune deosebit de riscantă, deoarece conține adesea gluten, iar vinurile și băuturile mixte pot conține cantități mari de zahăr.

Limitarea băuturilor alcoolice poate ajuta la reducerea simptomelor legate de sindromul colonului iritabil. Dacă alegeți să beți alcool, luați în considerare o bere fără gluten sau o băutură amestecată cu seltzer simplu și fără îndulcitori artificiali sau zahăr adăugat.

11. Usturoi și ceapă

Usturoiul și ceapa sunt agenți de aromă grozavi în mâncarea dumneavoastră, dar pot fi, de asemenea, dificil de descompus pentru intestinele dumneavoastră, ceea ce provoacă gaze.

Gazele dureroase și crampele pot rezulta din usturoi și ceapă crude, și chiar și versiunile gătite ale acestor alimente pot fi factori declanșatori.

12. Broccoli și conopidă

Broccoli și conopida sunt greu de digerat de către organism, motiv pentru care pot declanșa simptome la cei cu sindromul colonului iritabil.

Atunci când intestinul descompune aceste alimente, provoacă gaze și, uneori, constipație, chiar și pentru persoanele fără sindromul colonului iritabil.

Gătitul legumelor le face mai ușor de digerat, așa că încercați să prăjiți sau să sotați broccoli și conopida dacă consumul lor crud vă deranjează sistemul digestiv.

Dieta FODMAP pentru sindromul colonului iritabil

 

Mulți medici recomandă ca persoanele cu sindromul colonului iritabil să urmeze dieta cu conținut scăzut de FODMAP. Această dietă se concentrează pe limitarea alimentelor bogate în anumite tipuri de carbohidrați.

FODMAP înseamnă oligozaharide, dizaharide, monosacaraide și polioli fermentescibili. Aceștia sunt carbohidrați fermentescibili, cu lanț scurt.

Potrivit Harvard Medical School, cercetările sugerează că intestinul subțire nu poate absorbi cu ușurință alimentele care conțin FODMAP. Acestea pot provoca balonare, gaze și dureri de stomac.

Mai multe despre dieta FODMAP - citește aici - Poate fi benefică și în cazul endometriozei

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0