Vitamina D, controversele cercetătorilor. Este, sau nu, recomandat să luăm suplimente?

Angela Sabău / 01 mai 2019 / 19:18
Vitamina D este importantă pentur sănătatea oaselor
Vitamina D este importantă pentur sănătatea oaselor

Vitamina D este considerată un protector universal. Dar, cercetările recente au arătat o serie de controverse legate de această vitamină.

 

Vitamina D a fost proclamată un potențial protector universal, folosit într-o serie de boli, de la cancer, boli de inimă și diabet la tulburări de dispoziție cum ar fi depresia și căderile periculoase.

Dar cercetările recente au provocat mai multe dintre aceste roluri ale vitaminei și au relevat cât de puține se cunosc cu adevărat despre nutrienții esențiali. "A fost un subiect fierbinte în ultimii aproximativ 10 ani. Dar există multe direcții de gândire diferite despre ceea ce este optim", spune dr. Kelly Pritchett, un dietetician care studiaza tot ce se poate despre vitamina D la Universitatea Washington din Ellensberg, WA.

În 2014, Grupul de Lucru pentru Serviciile Preventive din S.U.A., un grup de experți în domeniul sănătății cu finanțare federală, a declarat că nu există un acord comun cu privire la definirea deficienței vitaminei D sau a nivelului ideal. Asta rămâne valabil și astăzi, în SUA, potrivit webmd.com.

Totuși, suplimentele de vitamina D au devenit mai populare. Acum două decenii, mai puțin de 1% dintre adulții din SUA le-au luat, potrivit unui studiu din 2017. Dar după nici 15 ani, aproape 1 din 5 adulți a luat unul în fiecare zi. „Există o mare dorință de a gândi. Orice sună bine, este adesea ceea ce le place oamenilor să folosească", spune cercetătorul Clifford Rosen, directorul de cercetare clinică și translașionala și, totodată, un om de știință de rang înalt la Maine Medical Center, Institutul de Cercetare din Scarborough.

Nivelul scăzut de vitamina D, asociat cu multe boli

Deși nivelurile scăzute de vitamina D au fost legate de numeroase probleme de sănătate - cum ar fi un risc mai mare de apariție a unor tipuri de cancer, diabet, boli de inimă și depresie - cercetarea este neconcludentă. Cercetătorii știu că vitamina D ajută organismul nostru să absoarbă calciul, ceea ce ajută la menținerea oaselor sănătoase. Deci, este normal să presupunem că suplimentele de vitamina D ne pot ajuta să ne întărim oasele și să ne protejăm de fracturi și căderi. Dar un studiu amplu al cercetării, publicat în octombrie, a concluzionat că suplimentele de vitamina D, în doze mici sau mari, nu joacă un astfel de rol.

"Toată lumea credea asta, dar acum am devenit mult mai sceptici. Suplimentarea nu crește densitatea osoasă, deci cum ar reduce riscul de fracturi? Răspunsul este că nu știm. Dar dacă nivelul vitaminei D este suficient, nu există nici un motiv de a lua mai mult", spune Rosen.

Alt test, alt rezultat

În noiembrie, a apărut un alt studiu semnificativ, finanțat de Institutul Național de Sănătate. Cercetatorii au recrutat aproape 26.000 de adulți sănătoși din SUA, de peste 50 de ani pentru a lua, fie un supliment de vitamina D, fie un placebo. După ce i-au urmat pentru o perioadă medie de 5 ani și jumătate, autorii studiului au concluzionat că suplimentele de vitamina D nu au redus riscul de cancer, accident vascular cerebral sau atac de cord.

Iar în februarie, cercetătorii au publicat o analiză a studiilor anterioare privind legătura dintre suplimentele de vitamina D și riscul de supraviețuire și cancer. Ei nu au găsit nicio legătură între administrarea unui supliment și un risc mai scăzut de cancer, dar au asociat suplimentele de vitamina D cu un risc cu 13% mai mic de a muri de cancer. Studiul nu a analizat dacă suplimentele de vitamina D au fost direct responsabile pentru această scădere a ratei mortalității prin cancer, probabil prin revigorarea sistemului imunitar al organismului pentru a lupta împotriva bolii.

"Ar putea vitamina D să îmbunătățească suficient sistemul imunitar pentru a îmbunătăți mortalitatea la cancer? Răspunsul este poate . Nu spun că nu cred asta. Cred că este interesant, dar trebuie testat într-un studiu randomizat", spune Rosen.  Irina Todorov, medic de familie în cadrul Clinicii Cleveland, este de acord: "Deși există multe, multe studii despre cancer și boli de inimă și așa mai departe, avem nevoie de mai multe cercetări pentru a identifica dacă nivele specifice pot fi benefice."

„Această cercetare nouă înseamnă că suplimentele de vitamina D nu servesc nici unui scop? Poate. Dacă aveți un nivel adecvat, nu văd că veți beneficia de un supliment. Dar obținerea de vitamina D suficientă prin dieta ta este dificilă. Foarte puține alimente sunt în mod natural înalt în vitamina D, cu excepția cazului în care vorbești despre peștii grași", spune Pritchett. Unele alimente, cum ar fi laptele, sunt fortificate cu vitamina D, dar chiar daca bei 3 căni de lapte pe zi, spune Pritchett, vei rămâne încă departe de cele 600 de UI pe care le recomandă persoanelor cu vârste cuprinse între 1 și 70 e ani.

Ieșirea la soare, soluție controversată

Cea mai bună modalitate de a vă asigura că aveți suficientă substanță nutritivă este să ieșiți afară la soare. Când razele ultraviolete ale soarelui vă ating pielea, această lumină declanșează producerea de vitamină D în corpul vostru. Pentru a beneficia, nu este nevoie să faceți „baie de soare”, iar din cauza riscului de cancer de piele, nu ar trebui să stați toată ziua pe plajă.

În schimb, Todorov recomandă doar 10-15 minute, de două până la trei ori pe săptămână între orele 10:00 și 3:00. "Expuneți-vă, apoi puneți-vă protecția solară", spune ea. Unele grupuri medicale nu sunt de acord cu acest sfat. Academia Americană de Dermatologie, de exemplu, nu recomandă expunerea la soare pentru obținerea vitaminei D, din cauza riscului de cancer de piele.

Grupul de Lucru pentru Servicii Preventive mai spune că expunerea la soare nu este, în general, recomandată, ca tratament.

Dar ea arată că nu oricine poate face acest lucru. Starea de sănătate sau locul de muncă vă pot obliga să petreceți mut timp  în interior. Și, pe măsură ce îmbătrânim, pielea noastră produce mai puțină vitamină D. De asemenea, dacă locuiți într-o zonă cu o poluare ridicată sau într-o parte a lumii care are un soare limitat, timpul în aer liber nu vă poate da multă vitamină D. , un supliment poate avea efect.

Anumite condiții de sănătate, de asemenea, vă pot afecta capacitatea pielii de a îndeplini nevoile dvs. de vitamina D și un supliment poate fi util pentru dieta dumneavoastră și activități în aer liber. Acestea includ boala Crohn și boala celiacă, precum și bolile hepatice și renale. Dacă ați avut o intervenție chirurgicală bypass gastrică, corpul dumneavoastră nu poate absorbi substanțele nutritive, precum și ar putea avea înainte. Obezitatea a fost, de asemenea, legată de nivelurile scăzute ale vitaminei D, dar, spune Rosen, motivul pentru care rămâne neclar.

Dacă aveți oricare dintre aceste condiții de sănătate sau alte lucruri care vă ridică riscul, spune Todorov, medicul dumneavoastră poate efectua teste pentru a vedea dacă aveți suficientă vitamină D. De asemenea, puteți fi testat pentru alte boli, care sunt adesea rezultatul lipsei de vitamina D.

În general, totuși, astfel de teste de sânge nu sunt recomandate. Grupul de Lucru pentru Servicii Preventive afirmă că nu există dovezi că astfel de proiecții oferă beneficii.

Dacă nu doriți să renunțați la suplimentele de vitamină D în timp ce așteptați ca experții să răspundă la multe întrebări despre valoarea lor, probabil nu aveți de ce să vă faci griji, atâta timp cât nu exageraț cu ele. Prea multă a vitamina D poate provoca greață, vărsături, oboseală și alte simptome neplăcute care sunt cauzate atunci când vitamina D duce la producerea de prea mult calciu în organism.

"Nu cred ca exista daune în doze de până la 4.000 UI pe zi", spune Rosen, "dar trebuie să fiți realiști că este puțin probabil să aibă un impact asupra celor mai multe boli cronice".

 

 

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.26