EXCLUSIV Școala de acasă. Ce provocări întâmpină părinții. Un psiholog explică

Elena Florea, Psiholog Clinician și Psihoterapeut, a vorbit, în exclusivitate, pentru DC Medical, despre provocările pe care le pot întâmpina părinții în perioada în care cei mici...
Pandemie COVID-19. Măsurile impuse pe perioada situației de urgență prevăd izolarea la domiciliu. Atfel că, cei mici trec prin niște schimbări majore din punct de vedere al programului și al modului de învățare.
Școala a devenit Teleșcoala, temele și joaca se petrec numai în casă, iar socializarea a rămas în mediul online.
Psihologul Elena Florea spune că aceste schimbări pot provoca anumite schimbări în comportamentul copilului.
"Consider că până în momentul dat, nu putem vorbi despre schimbări importante în comportamentul copilului. Sigur că pentru copii care merg la scoală, s-a schimbat un pic rutina. Lecțiile se fac fie prin intermediul platformelor de învățare ( unde nu există interacțiune cu învățătorul sau profesorul), fie prin intermediul platformelor care permit o interacțiune vizuala și audio cu cadrul didactic. În cazul primului tip de platforme, apare lipsa de interes, de motivație din partea copilului („doamna a trimis alte fișe pe care trebuie să le fac, nu îmi place")", explică psihologul.
Mai mult, psihologul spune că schimbarea modului de învățare al celor mici poate deveni o provocare pentru cei mari.În unele cazuri, părintele îmbracă rolul profesorului, ceea ce poate duce la confuzie în rândul copiilor.
"Un alt aspect neplăcut este că părintele înlocuiește profesorul în partea de predare și explicare a lecțiilor, provocând sentimente de frustrare (pentru părinte ) din cauza faptului că nu are aceeași autoritate că și profesorul, învățătorul. De asemenea, copilul este derutat apare confuzia de rol („mama sau tata este profesor sau părinte?). În relația dintre copil și părinte pot apărea conflicte. În situația platformelor de tip audio-video, învățătorul, profesorul, în măsură posibilităților, preda lecțiile ca în sala de clasă, ceea ce înseamnă că dispare confuzia de rol. Faptul că elevul vede că și colegii săi stau în casa, îi trezește un sentiment de apartenta la grup („nu sunt singur, și colegii mei fac același lucruri că și mine"). Simplul fapt că îi vede și și îi aude îi crează o stare de bine.
În final, indiferent de tipul de modalitate de teleșcoală ales de către profesori, important este că cei mici să aibă o rutină zilnică", spune aceasta.
O altă provocare pentru părinți este aceea de a-i motiva pe cei mici să studieze.
"Provocările întâmpinate de părinți, sunt multe, începând cu metoda de predare a lecțiilor și finalizând cu autoritatea în calitate de „profesor", „învățător" pentru propriul copil. Ceea ce nu este ușor nici din perspectiva copilului nici a părintelui. Părinții pot folosi același metode de motivare folosite că și până acum. Doar cadrul s-a schimbat", arată expertul.
Prea mult stat în casă duce la plictiseală. Psihologul spune că cei mici trebuie să aibă un program bine stabilit, care să includă diverse activități și joacă.
"Stările de agitație, plictiseala, într-o astfel de context, pot fi evitate prin crearea unor rutine zilnice. O zi o pot împarți pe diverese activități: între 8:00-9:00 ne trezim, apoi ne jucâm dacă sunt copiii mici- daca sunt copiii mari – lecții, apoi se ia prânzul - După prânz, copilul mic poate dormi, copilul se odihnește și el activ – făcând activități care îi fac placere - timp de aprox. 1 ora, apoi își face temele, apoi iar se joacă, etc. În funcție de vârsta copilului, părintiii se pot juca cu copiii: lego, monopoly, headbanz, nu te supară frate sau pot colora împreună, pot dansa..etc. Este bine, că în programul lor să existe activități fizice", subliniază Elena Florea.
De asemenea, pot exista cazuri în care cei mici pot experimenta stări de depresie și anxietate în această perioadă.
"Pentru începutul perioadei de izolare socială, copiii care au o toleranță scăzută la frustrare, pot experimenta stări de anxietate. Cu cât timpul trece, pot apărea și sentimente de tristețe crescută. Raționamentele pentru apariția unor simptome specifice tulburărilor de mai sus sunt: lipsa interacțiunilor sociale (nu se mai intalnesc cu colegii, prietenii) ,faptul că își văd părinții îngândurați și nu stiu de ce se întâmplă acest lucru. Mai exact, anxietatea poate apărea atunci când părinții nu expun copiilor adevăratele motive pentru care ei stau în casa sau pentru care au stări de furie, de îngrijorare (șomajul tehnic, insecuritatea financiară, rate la bănci etc)", recomandă psihologul.
Părinți joacă un rol important în echilibrul emoțional și psihic al copiilor, astfel că, cei mici pot fi ajutați de către aceștia să prevină sau să iasă dintr-o stare de anxietate sau depresie.
"Parintiii își pot ajuta copii prin dezvoltarea unei relații sincere. Este indicat că părintele să își spună îngrijorările dar și posibilele soluții la dificultățile apărute. De asemenea, daca părinții, observa că copilul manifesta stări de anxietate, are dificultăți de a adormi, lipsa apetitului într-o perioada de maxim 2 săptămâni, să contacteze un psiholog", a mai spus aceasta.
-
Patru alimente delicioase care îți protejează creierul13.10.2025, 15:34
-
Testul banal din analizele de rutină care îți poate salva ficatul13.10.2025, 13:41
-
-
Soluții rapide de reabilitare totală cu 4 sau 6 implanturi13.10.2025, 10:40
-
Probleme pulmonare ascunse, descoperite la copiii cu long-COVID
Probleme pulmonare ascunse au fost descoperite la copiii cu long-COVID.
Creierul afectat de COVID-19. Trunchiul cerebral, cheia simptomelor pe termen lung
Noile vaccinuri anti-COVID-19, autorizate de FDA pentru persoanele peste 65 de ani
COVID, încă un efect negativ. Duce la hipertensiune arterială și boli cardiovasculare
COVID mai are încă un efect negativ asupra sănătății. Infecția poate duce la hipertensiune arterială.
UE a autorizat vaccinul actualizat pentru COVID. Vizează tulpina JN.1
Comisia Europeană a autorizat vaccinul actualizat COVID-19 de la Novavax, conceput special pentru a viza tulpina JN.1 a COVID.
Casa Albă a publicat că originea COVID este un laborator și-l acuză pe Fauci
Site-ul Casei Albe susţine teoria conform căreia coronavirusul provine dintr-un laborator.
Tratamentul oral anti-COVID, ce trebuie să știi. Prof. dr. Aysel Florescu: Este demonstrat ca eficiență virală. A redus foarte mult riscul de spitalizare
Acest tratament anti-COVID poate avea efecte secundare importante.
China neagă originea COVID. Dispută globală între teoria zoonotică și ipoteza scăpării din laborator
Ce trebuie să știe cei care au avut COVID. Pericolul ascuns care îi atacă
Boala fatală asociată cu COVID. Poate fi declanșată și de infecțiile ușoare. Cum se manifestă
China rupe tăcerea: SUA a creat COVID! Au publicat dovezile lor care exclud că Wuhan a fost cauza
China publică o cartă albă în care exclude posibilitatea ca Wuhan să fie originea "naturală" a virusului SARS-CoV-2.
FDA aprobă vaccinul Novavax COVID, dar doar pentru unii. Cine poate beneficia de el
FDA aprobă, în sfârșit, vaccinul Novavax, dar doar pentru unii! Robert F. Kennedy Jr. trage un semnal de alarmă.
Pandemia de COVID-19 rămâne doar un subiect tabu în China, la 5 ani de la anunțul primului deces legat de virus
Pandemia rămâne un subiect tabu în China la cinci ani de la înregistrarea primului deces cunoscut legat de COVID-19.
COVID, efecte devastatoare. Leziuni severe, silențioase cu efecte îngrijorătoare pe termen lung
Ce trebuie să știi dacă faci COVID-19 vara aceasta
Ce trebuie să știi dacă faci COVID-19 în această vară.
UE a semnat un contract pe 4 ani cu Moderna pentru vaccinuri împotriva COVID-19
Comisia Europeană a semnat cu Moderna un contract pe 4 ani pentru vaccinurile anti-COVID-19.
Studiu NIH: Testele de laborator, incerte pentru diagnosticul de long-COVID
Asta s-a aflat abia acum despre testele de diagnostic pentru COVID. Care a fost acuratețea lor.
Creștere semnificativă a cazurilor noi de COVID-19
Explozie neașteptată a COVID-19 în România. Cazurile noi se dublează într-o săptămână, iar reinfecțiile alarmante iau amploare!
COVID-19 a demonstrat că descoperirile biomedicale nu sunt suficiente pentru a elimina o boală
COVID-19 este cea mai recentă epidemie care demonstrează că descoperirile biomedicale nu sunt suficiente pentru a elimina o boală.
Noua tulpină COVID, creștere semnificativă a numărului de cazuri. Prof. univ. dr. Carmen Dorobăț: Se aseamănă cu virozele respiratorii. Nu necesită tratament simptomatic
Noua tulpină COVID provoacă o creștere semnificativă a numărului de noi îmbolnăviri.
Remdesivir, tratamentul injectabil pentru COVID. Prof. dr. Simin Aysel Florescu: Administrarea se face în spitale
Acesta este unul din cele mai eficiente tratamente împotriva COVID. Tratamentul se administrează în primele zile de la debutul bolii.