Osteoartrita la genunchi, ce să mănânci ca să reduci durerea
Un studiu controlat randomizat a constatat că o anumită dietă poate ameliora durerea pentru persoanele care au osteoartrită la genunchi.
Osteoartrita este cea mai răspândită formă de artrită la adulții în vârstă. Conform unor estimări, această boală afectează în jur de 40% dintre persoanele cu vârsta de peste 70 de ani.
În prezent, nu există niciun tratament pentru osteoartrita la genunchi, care poate provoca edeme articulare, rigiditate și chiar dureri severe. Medicii deseori prescriu analgezice, cum ar fi acetaminofenul, opioidele sau medicamentele nesteroidiene, pentru a ajuta la ameliorarea simptomelor. Uneori și costicosteroizi. Chirurgia de înlocuire a genunchiului este, de asemenea, o opțiune.
Cu toate acestea, aceste tratamente sunt fie invazive, fie pot provoca o serie de efecte secundare nedorite. Acesta este motivul pentru care cercetătorii au decis să investigheze dacă intervențiile dietetice ar putea ameliora unele simptome și semne de osteoartrită la genunchi.
Dr. Robert Sorge, doctor în științe medicale, care este directorul Colegiului PAIN din cadrul Universitatii din Alabama, la Departamentul de Psihologie din Birmingham, a condus un studiu controlat randomizat, care a comparat eficacitatea a doua diete: una care are un conținut scăzut de carbohidrați și una cu un conținut scăzut de grăsimi.
Sorge și colegii săi și-au publicat rezultatele studiului în revista Pain Medicine.
Beneficiile unei diete cu conținut scăzut de carbohidrați
Cercetatorii au testat beneficiile dietelor cu puțini carbohidrați și cu puține grăsimi în rândul a 21 de adulți în vârstă de 65-75 de ani, care au osteoartrită la genunchi.
Participanții la studiu au urmat una dintre cele două diete sau au continuat să mănânce în mod normal pentru o perioadă de 12 săptămâni. La fiecare 3 săptămâni, Sorge și colegii săi au analizat durerea funcționala a participanților - adică durerea asociată efectuării sarcinilor zilnice - precum și durerea, calitatea vieții și nivelul depresiei.
Ei au examinat, de asemenea, nivelurile se stres oxidativ din sânge la participanți, atât la începutul, cât și la sfârșitul intervențiilor. Stresul oxidativ este un dezechilibru chimic între producerea radicalilor liberi și proprietățile antioxidante ale organismului.
Oamenii de știință consideră în general stresul oxidativ ca fiind un marker al îmbătrânirii biologice. În studiul actual, stresul oxidativ scăzut a fost corelat cu mai puțină durere funcțională.
Cercetătorii au descoperit că dieta cu conținut scăzut de carbohidrați a redus nivelurile de durere funcțională și nivelurile de durere auto-raportată. Beneficiile au fost deosebit de remarcabile, în comparație cu dietele cu conținut scăzut de grăsimi sau cu dieta normală.
În cele din urmă, când și ceilalți participanți au aderat la dieta cu conținut scăzut de carbohidrați, ei au prezentat, de asemenea, stres mai puțin oxidativ și niveluri mai scăzute ale leptinei adipochine, un hormon cu funcții metabolice importante.
Dieta reduce semnificativ durerea
„Munca noastră arată că (oamenii) își pot reduce durerea printr-o schimbare în dietă", comentează autorul principal al studiului, citat de MedicalNewsToday.
„Multe medicamente pentru durere provoacă o serie de efecte secundare care pot necesita reducerea altor medicamente. Efectele secundare benefice ale dietei noastre pot fi lucruri cum ar fi riscul redus pentru boli de inimă, diabet zaharat și scăderea în greutate - ceva ce medicamentele nu pot face", a continuat acesta.
„Dieta este o modalitate excelentă de a reduce utilizarea de medicamente contra durerii și de a îmbunătăți starea de sănătate generală", continuă Sorge. „Dieta nu va vindeca niciodată durerea, însă munca noastră sugerează că o poate reduce până la punctul în care nu mai interferează cu activitățile zilnice la un nivel ridicat".
Ce poți să mănânci
Printre persoanele care consumă carne, opțiunile bune cu conținut scăzut de carbohidrați includ „carne slabă, cum ar fi mușchiul, piept de pui și carne de porc". Peștele și ouăle au și ele puțini carbohidrați, la fel legumele cu frunze verzi, inclusiv kale și spanac.
Conopida, broccoli, nucile, semințele, uleiul de nucă de cocos, cel de măsline și produsele lactate sunt, de asemenea, opțiuni bune cu puțini carbohidrați. Pentru cei care doresc să evite total produsele de origine animală, tofu este o bună alternativă cu conținut scăzut de carbohidrați.
-
-
Te trezesc cârceii noaptea? Verifică dacă ai lipsă de magneziu10.06.2026, 23:03
-
-
-
Osteoporoza, simptome și tratament. Testul de 10 minute care-ți arată dacă ai: Risc de moarte prematură. Femeile, mai afectate
Osteoporoza afectează, în special, femeile. Afecțiunea poate fi prevenită.
Durerile articulare, la ce să fii atent. Semnele care ar trebui să te trimită la medic
De ce te doare spatele. Care sunt bolile care pot cauza durerea de spate
De ce te doare spatele. Care sunt cauzele comune ale durerii de spate și afecțiuni medicale pe care le poate semnala durerea.
Articulațiile, afectate de munca fizică. Un medic reumatolog vine cu recomandări
7 motive pentru care te dor articulațiile
Durerile de articulații apar din varii motive, iar, uneori, în spatele lor, se ascund anumite afecțiuni.
Lombosciatica, afecțiunea sedentarilor. Cum se tratează
Lombosciatica este un tip de durere care afectează nervul sciatic la nivelul coloanei vertebrale lombare.
Semnele timpurii ale problemelor articulare: la ce să fim atenți. Cauzele și tratarea osteoartritei
Dr. Gabriela Udrea: Cât de eficiente sunt unguentele, gelurile și plasturii pentru durerea cronică
Durerile articulare, tot mai frecvente odată cu scăderea temperaturilor
Dieta pentru artrită: 7 alimente care ameliorează durerea din articulații
Artrita este o boală incurabilă, dar durerea pe care o provoacă poate fi controlată și prin dietă. Iată ce conține dieta pentru artrită:
Lupus: o boală autoimună complexă. Motivul pentru care sistemul imunitar țintește țesuturile sănătoase
Află mai multe despre această afecțiune autoimună, de la simptome la tratament și care sunt factorii de risc.
Artrita acută cu cristale de pirofosfat de calciu, boala care imită guta. Simptome: articulații tumefiate și dureri mari
Diferența dintre artrită și artroză. Ce rol joacă încălțămintea cu toc
Care sunt asemănările și deosebirile dintre artrită și artroză? Cum putem preveni aceste afecțiuni?
Legătura dintre poliartrita reumatoidă și deficiențele cognitive. Cum afectează inflamația funcția cognitivă
Persoanele cu poliartrită reumatoidă au un risc semnificativ mai mare de a dezvolta deficiențe cognitive specifice adulților în vârstă.
Diferențele dintre artrita reumatoidă și osteoartrită. Ce impact au aceste afecțiunii musculo-scheletice asupra vieții cotidiene
Reumatism: sfaturi și remedii. Cum îl ameliorezi acasă. La ce ajută compresele reci sau calde
Ce este reumatismul și la ce afecțiuni se referă. Cum îl poți ameliora acasă. Iată câteva sfaturi simple.
Coxartroza, specifică vârstnicilor, dar întâlnită și la tineri. Medic: Este diagnosticată în momentul în care a devenit o problemă de sănătate cronică
Coxartroza este o afecțiune specifică persoanelor în vârstă, dar este întâlnită și la tineri.
Osteoporoza, boala sistemului osos. Care este aportul zilnic de calciu și vitamina D necesar pentru a proteja oasele
Osteoporoza, boala sistemului osos. Află de ce scade densitatea osoasă și cum este tratată.
Artrita reumatoidă, afecțiunea dureroasă cu transmitere GENETICĂ. Cine este predispus
Artrita reumatoidă: cum se manifestă, ce metode de diagnostic există și cum se tratează?
Care sunt efectele resimțite ale artritei reumatoide. Când trebuie să mergi la medic și care sunt cele mai bune tratamente
Descoperă care ar putea fi complicațiile pe termen lung ale artritei reumatoide și care este știința din spatele durerii.
