Cât de periculoasă este deficiența de fier, cauze și simptome

Georgiana Ioniță / 21 dec 2019 / 17:31


Deficitul de fier este o afecțiune care rezultă din prea puțin fier în organism. Deficitul de fier este cea mai frecventă deficiență nutrițională și principala cauză de anemie

 

Deficitul de fier se datorează fie nevoii crescute de fier de către organism, fie a unei absorbții reduse sau a unei cantități de fier preluate, notează Medicinenet.

Fierul este un mineral necesar organismului. Fierul este parte din toate celulele și face multe lucruri în corpul nostru. De exemplu, fierul (ca parte a proteinei hemoglobină) transportă oxigen din plămâni în corpul nostru. A avea prea puțină hemoglobină duce la anemie. De asemenea, fierul ajută mușchii să stocheze și să folosească oxigen.

Fierul este parte a multor enzime și este utilizat în multe funcții celulare. Enzimele ajută organismul nostru să digere alimentele și, de asemenea, ajută la multe alte reacții importante care apar în corpul nostru. Când trupurile noastre nu au suficient fier, multe părți ale corpului nostru sunt afectate.

Cât de periculoasă este deficiența de fier

Deficitul de fier este o afecțiune care rezultă din prea puțin fier în organism. Deficitul de fier este cea mai frecventă deficiență nutrițională și principala cauză de anemie .

Termenii anemie, deficiență de fier și anemie cu deficiență de fier sunt adesea folosiți în mod interschimbabil, dar echivalent. Deficitul de fier variază de la depozitele de fier epuizate fără deficiențe funcționale sau de sănătate până la deficiență de fier cu anemie, care afectează funcționarea mai multor sisteme de organe.

Deficitul de fier este un motiv de îngrijorare, deoarece:

Deficitul de fier poate întârzia funcția motorie normală a sugarului (activitate și mișcare normală) sau funcția mentală (abilități normale de gândire și procesare).
Anemia cu deficit de fier în timpul sarcinii poate crește riscul pentru copii mici sau prematuri
Bebelușii născuți prematur au mai multe șanse să aibă probleme de sănătate sau să moară în primul an de viață decât sugarii care se nascla termen
Deficitul de fier poate provoca oboseala care afectează capacitatea de a face muncă fizică la adulți. Deficitul de fier poate afecta și memoria sau alte funcții mentale la adolescenți.

Semne și simptome ale deficienței de fier

Prea puțin fier poate afecta funcțiile corpului, dar majoritatea semnelor și simptomelor fizice nu apar decât dacă apare anemie cu deficit de fier. Cineva cu stadii incipiente de deficiență de fier poate să nu aibă semne sau simptome.

Semnele anemiei cu deficit de fier includ:
oboseala
Scăderea performanței intelectuale
Dezvoltare cognitivă și socială lentă în timpul copilăriei
Dificultate de menținere a temperaturii corpului
Scăderea funcției imunitare, ceea ce crește sensibilitatea la infecție
Glosită (limbă inflamată)

Ce provoacă deficiența de fier?

Nevoi crescute de fier
Multe condiții comune pot determina oamenii să aibă nevoie de fier suplimentar:

Din cauza creșterii rapide, sugarii și copiii mici au nevoie de mai mult fier. Uneori le poate fi greu să obțină suficient fier din dieta lor normală.
Femeile care sunt însărcinate au nevoi mai mari de fier. Pentru a obține suficient, majoritatea femeilor trebuie să ia un supliment de fier, așa cum recomandă medicul.
Când oamenii pierd sânge, pierd și fier. Au nevoie de fier suplimentar pentru a înlocui ceea ce au pierdut. Pierderea crescută de sânge poate apărea cu perioade menstruale grele, donație frecventă de sânge, precum și cu unele afecțiuni ale stomacului și intestinale (sensibilitate alimentară, viermi).
Scăderea aportului de fier sau a absorbției (nu este suficient fier luat în organism)

Cantitatea de fier absorbită din dietă depinde de mulți factori:

Fierul din carne, păsări de curte și pește este absorbit de două până la trei ori mai eficient decât fierul din plante
Cantitatea de fier absorbită din alimentele vegetale depinde de celelalte tipuri de alimente consumate la aceeași masă.
Alimentele care conțin fier heme (carne, păsări de curte și pește) îmbunătățesc absorbția fierului din alimentele care conțin fier non-heme (de exemplu, cereale fortificate, unele fasole și spanac).
Alimentele care conțin vitamina C (vezi Surse dietetice de vitamina C) îmbunătățesc, de asemenea, absorbția de fier fără heme atunci când sunt consumate la aceeași masă.
Substanțele (cum ar fi polifenolii, fitatele sau calciul) care fac parte din unele alimente sau băuturi, precum ceai, cafea, cereale integrale, leguminoase și lapte sau produse lactate pot scădea cantitatea de fier non-heme absorbit la o masă. Calciul poate, de asemenea, să scadă cantitatea de hemo-fier absorbită la o masă. Cu toate acestea, pentru persoanele sănătoase care consumă o dietă variată, conformă cu Ghidul dietetic pentru americani, cantitatea de inhibare a fierului din aceste substanțe nu este de obicei îngrijorătoare.
Dietele vegetariene sunt sărace cu fier heme, dar o planificare atentă a mesei poate ajuta la creșterea cantității de fier absorbit.
Alți factori (cum ar fi administrarea de antiacide peste doza recomandată sau medicamentul utilizat pentru tratarea bolii ulcerului peptic și a refluxului de acid) pot reduce cantitatea de acid din stomac și fierul absorbit și pot provoca deficiență de fier

 

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.22
YesMy