Creierul și memoria, afectate de ce și cât mâncăm
S-ar putea să fiți familiarizați cu zicala „Suntem ceea ce mâncam”, dar știați că alimentele pe care le consumați v-ar putea afecta creierul și memoria? Asta arată un nou studiu:...
Auriel Willette, profesor asistent și echipa sa de cercetători din cadrul Departamentului de Științe Alimentare și Nutriție Umană de la Universitatea de Stat din Iowa, au descoperit un hormon de sațietate care, la nivuri mai ridicate, ar putea scădea probabilitatea unei persoane de a dezvolta boala Alzheimer. O lucrare care prezintă rezultatele studiului recent a fost acceptată pentru publicare în jurnalul Neurobiologia îmbătrânirii (Neurobiology of Aging).
Folosind informațiile din baza de date Alzheimer Disease Neuroimaging Initiative (ADNI), cercetătorii s-au uitat la hormonul de sațietate, Cholecystokinin (CCK), la 287 de persoane. CCK se găsește atât în intestinul subțire, cât și în creier. În intestinul subțire, CCK permite absorbția grăsimilor și a proteinelor. În creier, CCK este localizat în hipocampus, care este regiunea formatoare de memorie a creierului, a spus Willette.
Cercetătorii au descoperit că la persoanele care au niveluri mai mari de CCK, riscul lor de a avea ușoare tulburări cognitive, precursoare pentru boala Alzheimer, sau boală Alzheimer a scăzut cu 65%.
„Să sperăm că va ajuta la dezvăluirea modului în care hormonii de sațietate din sânge și creier afectează funcția creierului", a spus Willette.
De ce CCK?
Alexandra Plagman, autorul principal și absolvent de Științe nutriționale, a declarat că a ales să se concentreze asupra CCK, deoarece este foarte bine exprimată în formarea memoriei. Cercetătorii au dorit să vadă dacă există o semnificație sau o conexiune între nivelurile de CCK și cele de memorie și materie gri în hipocampus și alte one importante.
Ei s-au uitat, de asemenea, la proteinele p-tau și tau, despre care se crede că sunt toxice pentru creier, pentru a vedea cum ar putea afecta CCK și memoria. Cercetătorii au descoperit că, pe măsură ce nivelurile de tau au crescut, volumul mai mare de CCK nu mai era legat de scăderea declinului memoriei.
Cercetătorii speră că acest studiu îi va încuraja și pe alții să se uite la aspectul nutrițional al dietelor, comparativ cu doar a te uita la aportul caloric al acestora. Plagman analizează deja la modul în care dieta influențează nivelurile CCK ale unui individ prin cercetarea nivelurilor de glucoză în post.
„Uitându-ne la aspectul nutrițional, putem spune dacă o anumită dietă ar putea preveni boala Alzheimer sau dacă poate preveni progresia bolii", a spus Plagman într-un material dat publicității de Universitatea de Stat din Iowa.
„Reglementarea momentului când ,âncăm și cât de mult mâncăm poate avea o anumită legătură cu cât de bună este memoria noastră", a adăugat Willette. „Ideea de bază e: ceea ce mâncăm și ceea ce face corpul nostru cu aceste alimente, ne afectează creierul".
Studiul poate fi găsit AICI.
-
-
Ce se întâmplă, de fapt, dacă visezi în timpul anesteziei14.06.2026, 20:00
-
-
-
Diabetul insipid: cauze, simptome, diagnostic, tratament. Ce este VASOPRESINA
Diabetul insipid: cum apare, ce simptome are și care sunt tratamentele folosite? Există vreo legătură între diabet insipid și diabet zaharat?
9 cauze frecvente care dau infecții urinare la femei: cum le previi definitiv
Infecțiile urinar,e mai frecvente la femei, pot fi evitate, dar trebuie cunoscute întâi cauzele lor. Iată cum pot fi prevenite:
Hidratarea incorectă ar putea duce la leziuni renale
EXCLUSIV Boala gravă pe care o arată piciorul umflat. Cum gafele Internetului au luat locul medicului: Beau ceai și cred că totul e ok. Dacă nu-i doare, de ce să se alerteze
De ce au românii boli în stadii avansate? Dr. Liliana Tuță ne-a oferit o explicație dură despre obiceiul românilor.
Dieta Dukan, nerecomandată celor cu afecțiuni renale. Medic: Nu ar trebui să fie o modalitate de scădere ponderală
Rucola, cea mai bună pentru sănătatea rinichilor. Previne cancerul de sân, colon, uter și protejează inima
Rucola, leguma verde cu multiple beneficii pentru sănătate.
Leziunile renale acute: inteligența artificială ar putea fi utilizată pentru detectarea lor
Mirabela Dauer, diagnosticată cu CANCER: Doctorul meu s-a dat de ceasul morții. Am meritat boala
Mirabela Dauer a făcut dezvăluiri despre diagnosticul de cancer pe care l-a primit.
EXCLUSIV Pietrele la rinichi: cauze, simptome, tratament. Dr. Mihai Dobra: De la nimic până la a scoate un rinichi!
EXCLUSIV Analize decontate de CNAS. Adela Cojan: Este un pas mare înainte. Problema e la mobilizarea asimptomaticilor
Analize importante în pachetul de prevenție a bolii cronice de rinichi.
Licoarea miraculoasă care distruge PIETRELE la RINICHI într-o singură zi
EXCLUSIV Cât de des ar trebui făcute analize. Dr. Mihai Dobra: Un bărbat de peste 50 de ani ar trebui să facă anual un PSA
Depresia, asociată cu scăderea rapidă a funcției renale
Pietre la rinichi: simptomele care nu pot fi confundate cu nimic
Vara, sezonul pietrelor la rinichi. De ce apar mai des în această perioadă
Bolile de rinichi și diabetul accelerează riscul de boli cardiovasculare cu până la 28 de ani. Cum detectăm semnele timpurii
Vitamina D, toxică? În cazuri rare, excesul duce la insuficiență renală
Vase de sânge. Create în laborator pentru dializă
Vase de sânge au fost create în laborator de cercetători de la universitățile Duke și Yale, din State. Au fost folosite pentru dializă.
Mâncărimea pielii, problemă frecventă la cei cu boli renale
Mâncărimea pielii este o problemă comună pentru mulți oameni ce suferă de afecțiuni renale cronice, demonstrează un studiu.
Deficitul de potasiu duce la oboseală și simptome de depresie. Care este doza recomandată și în ce alimente îl găsim
Potasiul, mineralul esențial ce previne bolile cardiace, dar și alte afecțiuni.
Prima campanie națională de conștientizare a bolii cronice de rinichi, lansare. Rafila: 1 din 10 persoane, diagnosticată în stadii incipiente
Nefropatia diabetică: cauze, simptome și tratament. Cum afectează diabetul funcția rinichilor
Supradozajul de vitamina D, pericol pentru sănătate. Care sunt simptomele intoxicației
Supradozajul de vitamina D, semnal de alarmă în privința automedicației.
