Descoperirea care ne-ar putea face să uităm de alergii: cercetătorii sunt încrezători

Angela Sabău |
Alergiile severe

O nouă descoperire ar putea duce la găsirea tratamentului pentru alergiile care dau atât de multe bătăi de cap celor afectați. Este vorba despre o proteină, care ar ajuta organismul să se apere de aceste „atacuri” ale propriului sistem imunitar.

Milioanele de oameni care suferă de alergii sunt afectați de sistemul imunitar hipersensibil, hiperactiv sau de-a dreptul abuzive. Pentru ei este ca și cum ar lupta în mod constant cu propriul corp fizic.

De la alergii neîncetate la anafilaxia care pune viața în pericol și la boala autoimună debilitantă, sistemul care ar trebui să ne protejeze poate fi problematic atunci când nu merge bine. Cercetătorii spun că s-ar putea să fie mai aproape de soluționarea acestor probleme într-un mod complet nou.

Folosind șoareci transgenici și culturi de celule prelevate din amigdalele umane, cercetătorii au găsit acum dovezi ale modului în care corpurile noastre s-ar putea apăra împotriva greșelilor care duc la afecțiuni precum astmul, alergiile alimentare și lupusul. Au găsit o proteină numită neuritină, produsă de celulele imune, care acționează ca un antihistaminic încorporat.

„Există peste 80 de boli autoimune, în multe dintre ele găsim anticorpi care se leagă de propriile țesuturi și ne atacă în loc să vizeze agenții patogeni - viruși și bacterii”, a explicat imunologul Paula Gonzalez-Figueroa de la Universitatea Națională Australiană (ANU). „Am descoperit că neuritina suprimă formarea celulelor plasmatice defecte, care sunt celulele care produc anticorpi nocivi.

Știm de ceva vreme că celulele T reglatoare ale sistemului imunitar suprimă anticorpii auto-direcționați și imunoglobulina E (IgE) - anticorpii care instigă eliberarea histaminei notorii ca răspuns la alergii - dar nu știam cum. Au durat cinci ani pentru ca Gonzalez-Figueroa și echipa ei să găsească rezolvarea, cu ajutorul șoarecilor modificați genetic și a celulelor umane cultivate în laborator.

Într-un alt tip obișnuit de reacții în lanț, o clasă specială de celule numite T folicular reglator (sau Tfr) pompează neuritina, care reduce producția de IgE (aceasta este acțiunea sa antihistaminică) și suprimă alte procese care trimit celulele plasmatice cercetătorii au descoperit misiuni de auto-direcționare (prin urmare, anulând răspunsurile noastre autoimune).

Testele pe șoareci, promițătoare

Șoarecii fără capacitatea de a produce neuritină au un risc crescut de a muri de anafilaxie atunci când sunt injectați cu albumina dintr-un ou. Acești șoareci, crescuți genetic pentru a nu avea celule Tfr producătoare de neuritină, au crescut la începutul vieții o populație de celule plasmatice defecte. Acestea sunt celulele care au dezvoltat autoantigene. Dar când echipa a tratat șoareci cu deficit de Tfr prin injectarea neuritinei în vene, au avut câteva rezultate izbitoare.

„Șoarecii cu deficiență de TFR tratați cu neuritină au apărut sănătoși”, au scris Gonzalez-Figueroa și colegii în lucrarea lor, explicând că tratamentul a dus la dispariția populației de celule B necinstite.

Echipa avertizează că încă nu înțeleg calea completă implicată în aceste mecanisme imune sau efectele neuritinei asupra altor procese celulare. În timp ce neuritina a fost studiată în sistemele nervoase umane de ceva timp, modul exact în care declanșează celulele nu a fost clar, mai srie sciencealert.com.