Exercițiile fizice îi pot ajuta pe adulții în vârstă să-și păstreze memoria. STUDIU

Grădinărit, bătrâni    Foto: Anna Shvets, de la Pexels
Grădinărit, bătrâni Foto: Anna Shvets, de la Pexels

O meta-analiză care a inclus 36 de studii arată că, la adulții în vârstă, exercițiile fizice îi ajută să păstreze o anume parte din memorie. 

Într-o meta-analiză a 3.000 de pacienți în 36 de studii (selectate cu atenție din peste 1.200 de studii în total), psihologii au reușit să arate că exercițiile fizice făcute de 3 ori pe săptămână timp de 4 luni, ajută memoria episodică, cu îmbunătățiri mai mari în rândul celor care au vârsta cuprinsă între 55 și 68 de ani.

Știm cu toții că exercițiul fizic este bun pentru noi, dar avem o mulțime de întrebări: Cât de mult exercițiu fizic? Cine beneficiază cel mai mult? Și când ne apucăm de ele? Această nouă cercetare condusă de psihologi de la Universitatea din Pittsburgh reunește date din zeci de studii pentru a răspunde la aceste întrebări, arătând că adulții în vârstă pot preveni scăderea unui anumit tip de memorie prin exerciții fizice făcute regulat.

„Toată lumea întreabă mereu: „Cât ar trebui să fac mișcare? Care este minimul necesar pentru a vedea îmbunătățiri?””, a spus autorul principal Sarah Aghjayan, un doctorand în psihologie clinică la Școala de Arte și Științe Kenneth P. Dietrich. „Din studiul nostru, se pare că exercițiile fizice făcute de aproximativ trei ori pe săptămână timp de cel puțin patru luni sunt exact cât de mult aveți nevoie pentru a culege beneficiile pentru memoria episodică”.

Memoria episodică este cea care se ocupă de evenimente care ți s-au întâmplat în trecut. De asemenea, este printre primele care scade odată cu vârsta. „De obicei îți place să vorbești despre prima dată când te-ai urcat la volanul unei mașini”, a spus Aghjayan. „Așa că s-ar putea să-ți amintești unde erai, câți ani aveai, cine era pe scaunul pasagerului explicându-ți lucrurile, dar acel sentiment de entuziasm.”

O plimbare în pas alert făcută în mod regulat

Exercițiile care-ți fac inima să bată - adică cele aerobice sau simppla plimbare în pas alert, spre exemplu - s-au dovedit promițătoare în creșterea sănătății creierului, iar experimentele efectuate la șoareci arată că îmbunătățesc memoria - dar studiile care analizează aceeași legătură la oameni au rezultate amestecate.

Căutând claritate în literatura științifică, echipa de cercetători a analizat peste 1.279 de studii, în cele din urmă reducându analiza lor la doar 36 care îndeplineau criterii specifice. Apoi au folosit un software specializat și un număr nu mic de foi de calcul Excel pentru a transforma informațiile din bazele de date într-un formular în care diferitele studii puteau fi comparate direct.

Abordarea a dat roade iar cercetătorii au descoperit că punerea în comun a celor 36 de studii a fost suficientă pentru a arăta că pentru adulții în vârstă, exercițiile fizice le pot aduce într-adevăr beneficii pentru memorie. Echipa, inclusiv consilierul lui Aghjayan Kirk Erickson la Departamentul de Psihologie și alți cercetători de la Universitatea din Pittsburgh, Universitatea Carnegie Mellon și Universitatea din Iowa, și-au publicat rezultatele în jurnalul Communications Medicine (link direct studiu).

Analizele anterioare care analizează conexiunile dintre exercițiu și memorie nu au găsit una, dar Aghjayan și echipa ei au făcut câțiva pași suplimentari pentru a le oferi cea mai bună șansă de a găsi o legătură, dacă ea există. Ei și-au limitat căutarea la anumite grupuri și categorii de vârstă, precum și la un anumit tip de configurație experimentală riguroasă. O altă cheie a fost concentrarea în special pe memoria episodică, care este susținută de o parte a creierului despre care se știe că beneficiază de pe urma exercițiilor fizice.

„Când am combinat și îmbinat toate aceste date, asta ne-a permis să examinăm aproape 3.000 de participanți”, a spus Aghjayan. „Fiecare studiu individual este foarte important: toate contribuie la știință într-un mod semnificativ.” 

Cu acest grup mare de participanți, echipa a reușit să arate o legătură între exerciții și memoria episodică, dar a și putut, de asemenea, să înceapă să răspundă la întrebări mai specifice despre cine beneficiază și cum.

„Am descoperit că au existat îmbunătățiri mai mari ale memoriei în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 55 și 68 de ani, comparativ cu cei cu vârsta cuprinsă între 69 și 85 de ani – așa că este mai bine să interveniți mai devreme”, a spus Aghjayan. 

Echipa de cercetători a constatat, de asemenea, că cele mai mari efecte ale exercițiilor fizice le-au avut cei care nu au experimentat încă niciun declin cognitiv și în studiile în care participanții au făcut mișcare constant de mai multe ori pe săptămână.

Dar implicațiile pentru sănătatea publică sunt clare: exercițiul este o modalitate accesibilă a adulților în vârstă de a preveni scăderea memoriei, a spus Aghjayan.

„Ai nevoie doar de o pereche bună de pantofi de mers și poți să ieși și să-ți miști corpul”, a conchis cercetătorul. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy