Închiderea școlilor din cauza pandemiei COVID, efecte nefaste asupra copiilor: anxietate, depresie, puțină activitate fizică. ANALIZĂ

Ochii copiilor care fac școală online pot fi afectați. Foto: Julia M Cameron, de la Pexels
Ochii copiilor care fac școală online pot fi afectați. Foto: Julia M Cameron, de la Pexels

O analiză în care au fost incluși copii din 11 țări, arată efectele nevaste pe care le au măsurile luate în pandemie pentru reducerea răspândirii COVID-19, precum închiderea școlilor și carantina. Se înregistrează o creștere a cazurilor de anxietate, de depresie, dar și o reducere a exercițiului fizic pe care copiii îl fac, arată cercetătorii, iar pe termen lung asta ar putea costa foarte scump aceste generații. 

Închiderea școlilor, ca măsură de stopare a pandemiei COVID-19, chiar dacă în teorie ar putea limita răspândirea coronavirusului, în practică are efecte devastatoare asupra bunăstării și sănătății copiilor din întreaga lume, potrivit unei noi analize (link direct analiză) publicată în prestigiosul jurnal JAMA Pediatrics. Aceasta a presupus revizuirea sistematică a 36 de studii în care erau analizații copii și adolescenți din 11 țări, inclusiv Bangladesh, Brazilia, Canada, China, Italia, Japonia, Spania, Turcia, Marea Britanie și SUA. 

Anxietate și depresie la copii și adolescenți

Cercetarea a constatat că adolescenții și copii (cu vârsta de până la 19 ani) se confruntau atât cu probleme de sănătate mintală, cât și fizică - anxietate, depresie, activitate fizică scăzută, insecuritate alimentară și o lipsă de implicare în orele de la școală - toate legate de închiderea școlilor, dar și carantinarea și izolarea impuse odată cu ea.

„În mod clar, în timp, acest lucru me va face să plătim un preț mai mare. (...) Sunt multe lucruri care intră în structura unei zile de școală care construiesc o comunitate în jurul copilului, de care acesta nu au reușit să profite pe deplin în ultimii doi ani”, a subliniat, pentru CNN, dr. David Rubin, director al Departamentului de Inovație în Sănătatea Populației, de la Spitalul de Copii din Philadelphia, care nu a fost implicat în studiu.

Din fericire, două dintre studiile incluse în analiză, realizate în Anglia și Japonia, nu au găsit și o creștere semnificativă a ratelor naționale de sinucidere în timpul carantinelor impuse, dar aproximativ un sfert dintre adolescenții din Canada și Anglia au raportat simptome depresive crescute, arată cercetarea.

„Suntem clinicieni în centre de sănătate aglomerate și observăm impactul închiderii școlilor comparativ cu învățarea față în față – inclusiv dezinteresul față de școală, provocările legate de sănătatea mintală, creșterea nesănătoasă în greutate, insecuritatea alimentară, întârzierea imunizării și ratele în creștere ale diabetului de tip 2. Aceste consecințe imediate și vizibile ale închiderii școlilor sunt prevestitoare ale rezultatelor pe termen lung, inclusiv scăderea speranței de viață pentru actualii școlari din SUA”, a notat Dr. Danielle Dooley, director medical al Afacerilor Comunitare și Sănătatea Populației de la Institutul de Advocacy pentru Sănătatea Copilului de la Spitalul Național pentru Copii, alături de alți specialiști, într-un editorial care însoțește analiza. 

Ba la școală, ba acasă

Cum perioadelor de carantină le-au urmat cele de ridicare a restricțiilor și redeschiderea școlilor, apoi aprobarea vaccinurilor COVID-19 inclusiv la copiii peste 5 ani, este ușor să ne concentrăm în primul rând pe aceste semne pline de speranță și de progres în timpul pandemiei și să ne întoarcem la argumentul că, de fapt copiii sunt rezistenți, și vor trece peste această perioadă. Dar asta înseamnă că riscăm să ignorăm efectele și sechelele pe care deja le-au avut și le-au lăsat izolarea, carantina și închiderea școlilor, atrag atenția editorialiștii. 

„Copiii sunt rezistenți, dar această rezistență necesită sprijin individual, schele sistemice, investiții ale societății și cercetare științifică asupra impactului pe termen scurt, mediu și lung al pandemiei asupra lor. (...)Concluziile acestui studiu pot ajuta la identificarea practicilor clinice, a intervențiilor de politici de sănătate și a stabilirii priorităților de cercetare care pot atenua daunele cauzate de închiderea școlilor”, mai notează ei, în editorial.

În plus, atrag atenția cercetătorii, recenta emergență a OMICRON, noua variantă de coronavirus, răspândirea sa rapidă și reîntoarcerea la restricții, arată că nu am depășit această problemă și că de fapt ea s-ar putea agrava. 

Atunci când orele se fac online, nu doar școlile sunt închise, ci și toate lucrurile care vin la pachet cu ele.  Să meargă la școală, pentru copiii este esențial, pentru că ies din casă în aer liber și fac mișcare, socializează cu colegii și profesorii, ceea ce îi ajută să-și formeze și să-și definească procesele de gândire. Pentru unii este și unica sursă de mâncare, în numeroase țări funcționând programe care oferă mese gratuite copiilor din familii sărace. Apoi, faptul că merg la școală îi face să capete ajutor, inclusiv psihologic, atunci când au nevoie. 

Pentru mulți copii și adolescenți, valurile pandemiei le-a tot modificat modul în care învață – ba acasă, ba la școală, iar acestei întreruperi repetate a rutinei poate fi dificil să-i faci față, de aici și sentimentele de anxietate sau de depresie, care pot fi agravate și de teama față de ce se întâmplă acum în lume.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy