Leac pentru cancer? Câțiva cercetători israelieni cred că l-au găsit!

Dana Lascu |
Celule

O mică echipă de oameni de știință israelieni crede că ar fi găsit primul tratament complet și definitiv pentru cancer, titrează The Jerusalem Post.

„Credem că într-un an vom oferi un tratament complet pentru cancer", a anunțat Dan Aridor un nou tratament dezvoltat de compania sa, Accelerated Evolution Biotechnologies Ltd (AEBi).

AEBi, fondată în 2000 în incubatorul ITEK din Parcul științific Weizmann, a dezvoltat platforma SoAP, care oferă căi funcționale către obiective foarte dificil de atins.

„Tratamentul nostru pentru cancer va fi eficient din prima zi, va dura câteva săptămâni și nu va avea sau va avea efecte secundare minime, la un cost mult mai mic decât cele mai multe tratamente de pe piață", a spus Aridor. „Soluția noastră va fi generică și personală”, a punctat el, citat de The Jerusalem Post

Peste 18 milioane de cazuri noi de cancer în fiecare an

Sună fantastic, în special în condițiile în care se estimează că aproximativ 18,1 milioane de cazuri noi de cancer sunt diagnosticate în intreaga lume în fiecare an, potrivit rapoartelor Agenției Internaționale pentru Cercetarea Cancerului. În plus, fiecare al șaselea deces, la nivel mondial, se datorează cancerului, această boală (cu toate formele ei) devenind astfel a doua cauză principală de deces (după bolile cardiovasculare).

Aridor, președintele consiliului de administrație al AEBi și CEO-ul Dr. Ilan Morad, declară că tratamentul pe care îl numesc MuTaTo (toxină cu multiple ținte) este esențial pe scara unui antibiotic împotriva cancerului - o tehnologie de perturbate de cel mai înalt nivel.

Medicamentul anti-cancer ca e posibil să schimbe complet jocul se bazează pe tehnologia SoAP, care implică introducerea codului ADN pentru o proteină, cum ar fi un anticorp, într-un bacteriofag - un virus care infectează bacteriile. Această proteină este apoi afișată pe suprafața acestuia. Cercetătorii pot utiliza aceste bacterii care prezintă proteine pentru a examina interacțiunile cu alte proteine, secvențe ADN și molecule mici.

În 2018, o echipă de oameni de știință a câștigat Premiul Nobel pentru activitatea lor de prezentare a fagilor în evoluția direcționată a proteinelor noi - în special, pentru producerea de anticorpi terapeutici.

AEBi face ceva similar, dar cu peptide, compuși din noi doi sau mai mulți aminoacizi legați într-un lanț. Potrivit lui Morad, peptidele au mai multe avantaje față de anticorpi, inclusiv că sunt mai mici, mai ieftine și mai ușor de produs și de reglat.

Când compania a început cercetarea, Morad a spus: „Am făcut ceea ce făceau toți ceilalți, încercând să descoperim peptide noi individuale pentru anumite tipuri de cancer". Dar la scurt timp după aceea, Morad și colegul sau, Dr. Hanan Itzhaki, au decis că vor să facă ceva mult mai mare.

Un medicament cu multiple ținte

Pentru a începe, Morad a spus că trebuie să identifice de ce alte medicamente și tratamente care ucid cancerul nu funcționează sau eșuează în cele din urmă. Apoi, au găsit o cale de a contracara acest efect.

Pentru început, cele mai multe medicamente anti-cancer atacă o țintă specifică pe sau în celula canceroasă, a explicat el. Inhibarea țintei de obicei afectează o cale fiziologică care promovează cancerul. Mutațiile în ținte - sau în aval, în căile lor fiziologice - ar putea face ca obiectivele să nu fie relevante pentru natura canceroasă a celulei și, prin urmare, medicamentul care îl atacă devine ineficient.

Prin comparație, MuTaTo folosește, în același timp, o combinație de mai multe peptide de direcționare pentru fiecare celula canceroasă, plus o toxină peptidă puternică care ar ucide în mod specific celulele canceroase. Prin folosirea a cel puțin trei peptide care vizează aceeași structură, cu o toxină puternică, Morad a spus că: „ne-am asigurat că tratamentul nu va fi afectat de mutații; celulele canceroase pot face mutații în așa fel încât receptorii tagetați nu mai identifice cancerul".

„Nici măcar cancerul nu poate muta trei receptori în același timp”

„Probabilitatea de a avea mutații multiple care ar modifica toți receptorii vizați simultan scade dramatic cu numărul de obiective utilizate", a continuat Morad. „În loc să atacăm receptorii unul câte unul, atacăm receptorii câte trei odată - nici măcar cancerul nu poate muta trei receptori în același timp".

În plus, multe celule canceroase activează mecanismele de detoxifiere atunci când sunt stresate de medicamente.

Celulele elimină medicamentele sau le modifică pentru a nu funcționa. Dar Morad a spus că detoxifierea necesită timp. Atunci când toxina este puternică, are o mare probabilitate de a ucide celula canceroasă înainte de dezintoxifiere, ceea ce îl preocupă acum.

Multe tratamente anti-cancer citotoxice vizează celulele cu creștere rapidă. Dar celulele stem canceroase nu cresc rapid și pot scăpa de aceste tratamente. Apoi, când tratamentul se termină, pot genera din nou cancer.

Dacă nu îl anihilăm complet, revine

„Dacă nu anihilăm complet cancerul, celulele rămase pot începe să facă mutații din nou, iar apoi cancerul revine, dar de data aceasta este rezistent la medicamente" a spus Morad.

El a explicat că, deoarece celulele canceroase se nasc din mutațiile care apar în celulele stem canceroase, cele mai multe dintre proteinele supraexprimate care sunt vizate asupra celulelor canceroase, există în celulele stem canceroase. Atacaul multi-țintă al MuTaTo asigură distrugerea acestora.

În cele din urmă, unele tumori de cancer ridică scuturi de protecție care creează probleme de acces pentru molecule mari, cum ar fi anticorpii. MuTaTo acționează ca un caracatiță sau o bucată de spaghetti și se poate strecura în locuri unde alte molecule mari nu pot ajunge. Morad a spus că părțile peptidice ale MuTaTo sunt foarte mici (lungime de 12 aminoacizi) și nu au o structură rigidă.

„Acest lucru ar trebui să facă întreaga molecula non-imunogenă în cele mai multe cazuri și ar permite administrarea repetată a medicamentului", a spus el.

Morad a spus că descoperirea lor ar putea reduce și efectele secundare ale majorității tratamentelor pentru cancer, care provin din faptul că tratamentele medicamentoase interacționează cu obiective greșite sau adiționale sau cu obiectivele corecte, dar pe celulele non-canceroase.

El a spus că MuTaTo, care are o combinație de mai multe peptide de direcționare pe o singură schelă, pentru fiecare tip de celulă de cancer, ar crește specificitatea la celulele canceroase, datorită efectului de aviditate. În plus, în majoritatea cazurilor, celulele non-cancer care au o proteină în comun cu celulele canceroase nu o exprimă prea mult.

„Acest lucru face o mare diferență între cele două tipuri de celule și ar trebui să scadă dramatic efectele secundare", a spus Morad.

Principiul tratamentului HIV/SIDA, dus mai departe

El a echivalat conceptul de MuTaTo cu cocktailul triplu de medicamente care a ajutat la schimbarea SIDA de la a fi o condamnare la moarte automată, la o boală cronică adesea gestionabilă.

Astăzi, pacienții cu SIDA iau inhibitori de protează în asociere cu alte două medicamente numite inhibitori ai transcriptazei inverse. Combinația de medicamente perturbă HIV în diferite stadii de replicare, restrânge o enzimă crucială într-un stadiu incipient de duplicare a HIV și blochează o altă enzimă care funcționează în apropierea sfârșitului procesului de replicare a HIV.

„Le dădeam pacienților cu SIDA mai multe medicamente, dar le administram unul câte unul", a explicat Morad. „În cursul tratamentului, virusul a suferit mutații, iar SIDA a început să atace din nou. Doar atunci când pacienții au început să utilizeze un cocktail, au reușit să oprească boala".

Acum, a spus el, persoanele cu SIDA sunt purtători de virusuri HIV, dar nu mai sunt bolnavi.

Tratamentul MuTaTo pentru cancer va fi în cele din urmă personalizat. Fiecare pacient va furniza laboratorului o biopsie, care va fi analizată pentru a afla care receptori sunt supraexprimați. Individului i-ar fi apoi administrat exact cocktail-ul necesar pentru a-i vindeca boala.

Cu toate acestea, spre deosebire de cazul SIDA, pentru care pacienții trebuie să ia cocktailul de-a lungul vieții, în cazul MuTaTo, celulele ar fi ucise și pacientul ar putea opri probabil tratamentul după doar câteva săptămâni.

Compania scrie acum brevete pentru peptide specifice, care vor fi o bancă mare de peptide toxice de direcționare, deținute în totalitate și greu de rupt, a declarat Aridor.

Morad a spus că până în prezent compania a încheiat primul său experiment cu șoareci, în care a inhibat creșterea celulelor canceroase de la om și nu a avut niciun efect asupra celulelor sănătoase ale cobailor, în plus față de mai multe studii in vitro. AEBi este pe punctul de a începe o serie de studii clinice care ar putea fi finalizate în câțiva ani și ar face tratamentul disponibil în cazuri specifice.

Aridor a adăugat: „Rezultatele noastre sunt consistente și repetabile".