Pacienții cu epilepsie în pandemia COVID-19. Ileana Ștefan (ASPERO): Am fost nevoită să intervin

Georgiana Ioniță / 01 iul 2020 / 12:11
EXCLUSIV
Ileana Ștefan (ASPERO). Foto: Facebook/arhiva personală
Ileana Ștefan (ASPERO). Foto: Facebook/arhiva personală


Ileana Ștefan, directorul executiv al ASPERO, a vorbit, la Interviurile DC Medical,  despre problemele întâmpinate de pacienții cu epilepsie în timpul pandemiei COVID-19.

În momentul instituirii stării de urgență în România, în aprilie 2020, spitalele au fost efectiv închise pacienților cu boli cronice care aveau alte patologii decât cea dată de infecția cu coronavirus și care nu au fost considerați „urgențe”.

Luni de zile, oameni cu afecțiuni precum epilepsia nu au avut acces la medicii specialiști. 

 Ileana Ștefan, directorul executiv al Asociației Pacienților cu Epilepsie din România (ASPERO), a vorbit despre mesajul unui pacient care timp de trei luni nu a reușit să ajungă la medicul curant, în condițiile în care trecea printr-o situație extrem de dificilă. Acesta nu își mai putea controla crizele. Din păcate, acesta nu a fost singurul caz care a întămpinat dificultăți în această pandemie. 

 

"A fost o stare generală. Nu a fost singurul mesaj primit. Doar că, de data aceasta, pacientul mi-a și scris, mi-a trimis un email pe pagina Asociației. Pacienții au avut de suferit, nu au mai avut acces la serviciile medicale de specialitate, decât dacă au avut o indicație urgentă. Eu am încercat să ascult toți pacienții, să iau și pulsul din spital, de la medicii cu care comunicăm. Foarte mulți au dorit să ajungă, neapărat, în această perioadă. La spital, faptul că au fost închise și ambulatoriile o perioadă, a fost foarte complicat. Pentru că ei, de fapt, nu au mai avut acces la niciun medic, decât dacă, într-adevăr, era o situație de urgență", a explicat Ileana Ștefan.

 

Mai mult, directorul ASPERO spune că și accesul la medicamente a suferit blocaje. 


"A fost o situație dificilă pentru că mulți, chiar și medici, nu știau ce să facă. La un moment dat a trebuit să intervenim și le spunem: dați-le pacienților rețetele online. Ca măcar să poată să își cumpere medicația. Am fost nevoită să intervin în cazul unei paciente, fost cadru medical, care trebuia să-și procure un medicament care de la noi din țară a plecat, prin farmaciile online și trebuia adus din afară. Farmacia online, cei care aduc medicamentele din Austria, nu acceptau să-i primească rețeta online. Ei voiau originalul. Și a trebuit să fac un mail deschis, cu antetetul asociatiei, să iau efectiv, ordonanța, de pe site-ul Casei Naționale de Asigurări și să le explic că nu e ca și cum nu dorește pacientul, efectiv nu se poate. În al doilea rând, din moment ce pacientul își plătea integral medicația, nu vedeam sensul rețetei în original. Înțelegeam să soliciți o rețetă în original, în momentul în care o decontai 100% sau 80%", a mai spus aceasta. 

 

Urmărește interviul integral, mai jos.

 

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play


Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2020 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
nxt.24
YesMy