SOMN: 6 lucruri pe care să NU le faci înainte de culcare. Dr Ioan Bulescu: e foarte ușor să-ți dai somnul peste cap

Dana Lascu / 06 noi 2021 / 10:04
EXCLUSIV
Insomnia, somn
Insomnia, somn

Înainte de a merge la culcare e bine să evitați să faceți anumite lucruri care vă pot da somnul peste cap: fie nu veți mai putea adormi, fie veți avea un somn agitat și vă veți trezi noaptea ca să mergeți la toaletă. Iată recomandările medicului Ioan Bulescu:

„Trebuie să dormim, ca adulți, undeva între 7-8 ore în fiecare noapte”, afirmă medicul Ioan Bulescu. Una dintre regulile cel mai des încălcate când vine vorba de un somn de calitate e nerespectarea unui program de somn. 

„În fiecare noapte să ne culcăm la aceeași oră și a doua zi să ne trezim la aceeași oră, inclusiv în weekend. (...) În două zile se poate să dai peste cap tot ce ai făcut cu o săptămână înainte. Ar trebui să ne stabilim un program de somn. Ne culcăm la ora 10.00, ne trezim la ora 6 sau 5”, subliniază medicul.

Iată lucrurile pe care să nu le faceți înainte de culcare sunt: 

1) Nu beți alcool 

Un pahar de alcool pare relaxant înainte de culcare?  Greșit: alcoolul dereglează somnul profund, care este important pentru odihnă, memorie și alte lucruri pe care le face creierul în timpul somnului. Vă poate face suficient de somnoros ca să adormiți, dar vă trezește câteva ore mai târziu și vă face să dormiți prost. În plus, provoacă și deshidratare.

2) Nu navigați pe internet

Lumina artificială pe timp de noapte poate fi dăunătoare somnului. „Lumina albastră” emisă de smartphone-uri, tablete, laptopuri și computere este deosebit de proastă. Inclusiv cea emisă de televizoare. Închideți ecranele dispozitivelor electronice cu 1-2 ore înainte de culcare pentru a vă pregăti corpul de odihnă. 

„Alt lucru care se întâmplă foarte frecvent și care ar trebui evitat este utilizarea dispozitivelor electronice în ora dinaintea somnului Este un lucru foarte greu de pus în aplicare, toată lumea stă cu televizorul, telefonul, tableta în dormitor până adoarme. Acest obicei poate să îngreuneze adormitul, pentru că majoritatea acestor dispozitive emit așa-numita lumină albastră. Deși este o lumină naturală, inhibă secreția hormonului melatoninei”, a explicat dr Ioan Bulescu.. 

3) Nu încălziți prea tare dormitorul 

Probabil că ați observat că vă este mai greu să adormiți când este cald. Dar știați că vă poate afecta și calitatea somnului? Și umiditatea ridicată îl poate afecta. La fel ca multe alte lucruri bune din viață, dacă vrei să te odihnești bine, trebuie să păstrezi o temperatură constantă și mai joasă de 23 de grade. 

„Camera în care dormim trebuie să fie foarte confortabilă pentru noi. Ideal ar trebui să fie întunecată, să nu fie zgomot și să fie o temperatură ambientală plăcută - teoretic, ar trebui să fie un pic răcoare decât credem; ar trebui să fie un 22-23 de grade Celsius în camera de somn, nu să fie foarte cald, nici foarte frig ca să avem un somn bun”, subliniază medicul Ioan Bulescu.

4) Nu mâncați înainte de culcare

O masă mare sau o gustare luată înainte de a vă băga în pat vă poate supraîncărca metabolismul și vă poate accelera activitatea creierului, ceea ce ar putea duce la indigestie și chiar la coșmaruri. Dar nu îi afectează pe toți în același mod. Dacă sunteți obișnuit cu gustări la miezul nopții, păstrați un jurnal cu ceea ce se întâmplă când mâncați târziu pentru a vedea dacă vă afectează somnul sau nu. 

5) Nu faceți exerciții înainte de culcare

Exercițiile fizice sunt de obicei bune pentru somn. Vă pot stimula starea de spirit, diminua anxietatea și vă pot liniști. De asemenea, ajută la stabilirea unui model obișnuit de a merge la culcare și de a vă a trezi în jurul aceleiași ore în fiecare zi (ritmul circadian). Deși exercițiile fizice sunt bune pentru somn, dacă le faceți prea aproape de culcare ele îl vor deregla. Dacă totuși vrei să faci exerciții seara, fă-le cu 3-4 ore înainte de ora de culcare. 

6) Nu beți prea multă apă seara

Beți suficientă apă cât să fiți hidratat, dar nu atât de mult încât să vă întrerupă somnul, cu pauze repetate de mers la toaletă. De aceea, cel mai bine este să distribuiți cantitatea de apă pe care o beți pe parcursul zilei, nu să beți multă seara ca să recuperați ce n-ați băut în timpul zilei.

 

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy