Victoria Asanache, cum te ajută navigatorul medical și cum o găsești la Fundeni

Dana Lascu / 24 sep 2018 / 23:52

De mai bine de 16 ani, Victoria Asanache ajută pacienții să descâlcească sistemul sanitar românesc. Este navigator medical oncologic, un job inclus abia anul trecut în Nomenclatorul de meserii, dar care are o funcție vitală: este interfața dintre pacient și medic, ajutându-i pe amândoi deopotrivă. Pe pacient îl ajută să ajungă la medicii de care are nevoie și să facă rapid testele cerute de aceștia, iar pe medici - să poată comunica mult mai ușor cu oamenii care le trec pragul cabinetelor. 

Pe Victoria Asanache o găsiți la Institutul Oncologic Fundeni, unde activează ca navigator medical. Ea a povestit la Emisiunea DC MEDICAL că, după ce s-a pensionat, își dedică tot timpul pacienților, pe care-i ajută să ajungă mai repede la medicii oncologi de care au nevoie, să facă analizele cerute de aceștia, dar îi și susține moral. În unele cazuri, prin Asociația Amazonia, a cărei președintă este, se străduie să găsească fonduri pentru varii investigații atunci când ei nu au. 

Navigatorul medical poate să explice și zona aceasta de psihologie, pe pacient și pe aparținător, îl ajută pe medic pentru că-i preia acest pacient, îi explică diagnosticul, medicul îmi spune ce tratament trebuie să facă pacientul și eu îi explic pacientului, la rândul meu, și efecte secundare, și câte serii, care este ritmicitatea. Deci, practic, îl ajuți pe medic să câștige timp, pentru că el la ușă are 40 de pacienți, nu poate să stea nici măcar un sfert de oră cu fiecare pacient. Vedeți, în procesul acesta de navigare sunt zeci de ore pe care le aloci unui pacient! Eu sunt în Institutul Oncologic București și practic, un pacient nou, are cel puțin o consultație de o oră în care îi explic!”, a explicat Victoria Asanache. 

Cum și unde o găsește pacientul

Pacientul mă găsește în fiecare zi, la Institutul Clinic Fundeni, de la ora 8.00 dimineața. Sunt pacienți care vin trimiși de medici, o parte din ei, sunt pacienți care vin la recomandarea altor pacienți care au făcut parte din acest circuit. O parte dintre ei sunt pacienți care nu sunt complet investigați, care mai au nevoie de scintigrafie, de tomografie osoasă, de RMN, de consultație la radioterapie. Și atunci eu le găsesc programări, le spun ce au de făcut”, arată navigatorul. 

Navigatorul spune că, de-a lungul timpului, și-a creat propriul sistem, prin care poate ajuta pacientul să treacă mai repede prin toată tevatura, pentru că sunt investigații unde, pe cale normală, poți să aștepți luni de zile până să poți să-ți faci o programare. 

Îi este un pic mai ușor ca celorlalți să mă învârt în această zonă. (...) Merg cu ei peste tot”, spune Victoria Asanache. 

Inclusiv suport financiar

Cea mai frecventă problemă de care se ovește e aceea că pacienții nu-și permit să-și plătescă unele investigații, de genul RMN sau  CT. „Nu sunt toate gratuite. Există un număr de gratuități în contractul cu Casa (Casa Națională de Asigurări de Sănătate, n.r.), dar ele sunt pre amici față de nevoile Institutului Oncologic. Sunt, de exemplu, situații în care pacientul este diagnosticat, face tratamet, face un tratament scump și evaluări, reevaluări periodice. La 6 luni. Deci, practic, fiecare ar trebui să știe că peste 6 luni o să-și facă din nou un computer tomograf (CT, n.r.). (...) Sunt situații ale acestor pacienți care uneori nu-și pot permite și există în acest program de navigație, întotdeauna există sponsori în Asociația  Amazonia care ne ajută să finanțăm și partea aceasta de investigații suplimentare”, spune ea. 

Și pentru toată munca aceasta, nu este plătită, ci voluntară. 

Nu este un salariu plătit din Institutul Oncologic, acolo este un program pro bono pe care-l fac”, arată Victoria Asanache. 

INTERVIUL integral îl puteți urmări aici: 

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.26