Vitamina E, în anumite condiții genetice poate crește riscul de cancer

Dana Lascu |
Suplimente

Un nou studiu a investigat dacă luarea suplimentelor de vitamina E ar putea afecta riscul de cancer. Dacă pentru unii indivizi vitamina E este benefică, cercetătorii au constatat că la persoanele cu o anume variație genetică a unei gene ea poate să crească cu 15% riscul de cancer.

Aproape jumătate dintre americani iau un supliment de vitamine și totuși multe studii clinice controlate pe scară largă, cu diverse suplimente, au constatat că acestea au, în cel mai fericit caz, foarte puține beneficii, iar în marea majoritate a cazurilor – niciunul! În schimb, în anumite condiții genetice, pot prezenta riscuri.

O variație genetică o face să fie benefică sau periculoasă

Un nou studiu condus de investigatori de la Brigham and Women's Hospital sugerează un motiv interesant pentru aceasta: o variație genetică poate influența aceste efecte, crescând riscul la unii indivizi, în același timp scăzând riscul pentru alții. Cercetătorii au efectuat o analiză retrospectivă a Studiului Sănătății Femeilor (WHS) și a componentei sale genetice, Studiul Genomului Sănătății Femeilor (WGHS), precum și validarea rezultatelor lor în studiul de prevenire a cancerului cu beta-caroten alfa-tocoferol (ATBC).

Aceste studii au investigat dacă administrarea suplimentelor de vitamina E ar putea afecta riscul de cancer. Cercetătorii au descoperit că variațiile genetice în gena COMT au influențat dacă vitamina E a scăzut sau a crescut riscul de apariție a cancerului în timpul și după perioadele de studiu. Constatările oamenilor de știință au fost publicate online în The Journal of the National Cancer Institute.

Studiile observaționale la persoane care iau vitamina E au raportat beneficii, iar studiile efectuate pe modele animale au sugerat un efect protector, dar când suplimentele de vitamina E au fost aduse în studiile clinice controlate de placebo, beneficiile au fost nule", a declarat dr.dr. Kathryn Hall, de la Divizia de Medicină Preventivă de la Brigham. „Aceasta ne-a făcut să presupunem că vitamina E nu funcționează. Dar ceea ce am descoperit este că ar fi putut fi protector în unele cazuri și nu în altele, și că variația genetică este legată de aceste rezultate".

Variațiile genetice implicate și cum modifică efectul

Căi multiple pot lega enzima catecol-O-metiltransferază (COMT) de modul în care vitamina E este prelucrată de către organism. Hall și colegii au descoperit anterior că diferențele genetice în COMT au modificat efectele vitaminei E asupra riscului bolilor cardiovasculare.

Varianta cea mai extensiv studiată în COMT vine în trei „arome” genetice: met / met, val / met și val / val. Persoanele cu variația val / val au o versiune de COMT care este de 3-4 ori mai activă enzimatic decât persoanele cu met / met.
Hall și colegii săi, inclusiv colegii din cadrul diviziei de medicină preventivă – doctorii în științe Nancy Cook, Julie Buring și Howard Sesso, alături de dr. Daniel Chasman și dr. Paul Ridker, directorul Centrul de Prevenire a Bolilor Cardiovasculare, au analizat ratele de cancer în rândul femeilor în timpul studiilor WHS / WGHS, care au durat 10 ani, plus cei 10 ani imediat după încheierea acestora.

Riscul de cancer

Ei au descoperit că, pe total, în cei 20 de ani, pentru femeile cu variaația genetică met / met, care au luat vitamina E în comparație cu placebo, ratele totale de cancer au fost cu 14% semnificativ mai mici. În schimb, pentru femeile cu variația val-val care a luat vitamina E, comparativ cu placebo, riscul de cancer a fost cu 15% mai mare.

Participanții la WGHS au fost femei care lucrau în sistemul sanitar, în stare bună de sănătate la începutul studiului. Cercetătorii au validat aceste rezultate uitându-se la o a doua cohortă. Rezultate similare au fost observate în studiul ATBC, condus de dr. Demetrius Albanes, de la Institutul Național de Sănătate, care a inclus numai fumătorii de sex masculin din Finlanda.

Echipa a analizat, de asemenea, ratele de subtipuri de cancer cum ar fi cancerul mamar, plămân, uterin și colorectal, găsind tendințe similare cu ratele generale de cancer.

Interacțiunile genetică - medicamente semnificative sunt greu de găsit, iar acest lucru este deosebit de frapant. Acum trebuie să înțelegem ce tipuri de cancer sunt afectate, de ce și cum, iar aceste rezultate ne încurajează să urmărim acest lucru cu o curiozitate robustă și riguroasă", a spus Hall, într-un material dat publicității de Brigham and Women's Hospital.

Studiul poate fi găsit AICI