Zincul: de ce ai nevoie de el când ești răcit și cum ajută sistemul imunitar

Angela Sabău / 30 sep 2021 / 14:43
Gripă, afecțiuni respiratorii
Gripă, afecțiuni respiratorii

Zincul este foarte important pentru organism, iar lipsa lui poate avea efecte nefaste asupra sănătății. Cercetătorii au studiat îndelung efectele acestui element în organism și de ce avem atâta nevoie de el.

Zincul este un micronutrient cheie de care organismul nostru are nevoie. Zincul îndeplinește mai multe roluri în organism, de la susținerea creșterii și dezvoltării, până la sprijinirea funcțiilor neurologice.

Este, de asemenea, esențial pentru sistemul nostru imunitar, deoarece afectează modul în care celulele noastre răspund la infecții și poate ajuta la menținerea inflamației sub control.

Deoarece este un element (Zn), corpul nostru nu poate produce zinc, deci trebuie să provină din mâncarea noastră - îl puteți găsi în fasole, crustacee, cereale integrale și lactate.

Dacă aveți un nivel scăzut de zinc, puteți găsi tăieturi și zgârieturi care durează mai mult timp pentru a se vindeca, este posibil să aveți diaree și sunteți mai predispus la îmbolnăvire.

De ce avem nevoie de zinc

Zincul poate ajuta la:

Sinteza ADN-ului

Metabolismul carbohidraților

Funcția cognitivă normală

Fertilitatea și reproducerea

Sănătatea oaselor

Sănătatea ochilor

Funcție imunitară

Păr, piele și unghii sănătoase

Zincul este bine cunoscut pentru că ajută la reducerea duratei unei răceli obișnuite, dar poate susține sistemul nostru imunitar și în alte moduri.

Cum ajută zincul sistemul imunitar

Există mai multe moduri în care zincul susține sistemul imunitar, dar activează în primul rând enzimele care descompun proteinele din viruși și bacterii, astfel încât acestea să fie mai puțin capabile să se răspândească.

Zincul crește, de asemenea, activarea celulelor responsabile pentru combaterea infecției

În 2011, cercetătorii francezi au descoperit că zincul ajută celulele să distrugă microbii precum E. coli supraîncărcându-i. În esență, acest lucru îi otrăvește și îi ucide.

Doza zinică recomandată pentru zinc este de 7 mg pentru femei și 9,5 mg pentru bărbați. Nu vă faceți prea mari griji pentru supradoză. Trebuie să consumați cel puțin 25 mg pe zi pentru ca acesta să provoace probleme.

Un studiu realizat în 2017 în SUA, efectuat în decurs de șase săptămâni, a constatat că administrarea a doar 4 mg în plus de zinc pe zi a făcut o diferență majoră pentru sănătatea celulelor, ceea ce, la rândul său, face corpul dvs. mai capabil să combată infecțiile și bolile.

Echipa a concluzionat că zincul reduce „stresul oxidativ și deteriorarea ADN-ului”, care ajută la protejarea împotriva bolilor cronice.

Efectul zincului asupra inflamației

Tot mai intense cercetări se fac privind modul în care zincul reduce inflamația în organism.

Inflamația a fost legată de afecțiuni precum boli de inimă, depresie și demență.

Un studiu din 2013 realizat de Universitatea de Stat din Ohio a constatat că zincul este „ademenit” în celulele care luptă împotriva infecțiilor, pentru a ajuta la oprirea sistemului imunitar care scapă de sub control.

Oamenii de știință au ajuns la concluzia că, dacă nu există suficient zinc pentru a susține acest răspuns, atunci se declanșează excesul de inflamație - celulele potențial dăunătoare corpului.

Un studiu realizat de Colegiul de Medicină al Universității Jagiellonian din Polonia în 2017 a descoperit că zincul „prezintă activitate antioxidantă și antiinflamatorie” care poate deteriora starea de sănătate.

Zincul scurtează durata unei răceli

O meta-analiză a cercetărilor publicate în Open Forum Infectious Diseases în 2017 a constatat că pastilele de acetat de zinc pot accelera recuperarea după răceli.

În a cincea zi de răceală, 70% dintre pacienții care au luat zinc și-au revenit, comparativ cu 27% dintre cei care au luat un placebo.

În 2015, un studiu australian a constatat, de asemenea, că pastile de zinc cu doze mari (80 mg pe zi) reduc durata în care ne curge nasul cu 34%, congestia nazală cu 37%, durerea de gât cu 33% și tuse cu 46% .

Zincul este bun pentru fertilitate

Zincul a fost asociat de mult timp cu un impact pozitiv asupra fertilității masculine.

Un studiu pe 200 de bărbați publicat în revista Fertility and Sterility în 2002 a confirmat că numărul normal de spermatozoizi a crescut după administrarea combinată de sulfat de zinc și acid folic, atât la bărbații fertili, cât și la cei sub-fertili.

Articole Recomandate

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
NoMy