Persoanele matinale, risc mai mic de depresie: la cât ar trebui să te culci pentru a reduce riscul

Angela Sabău / 23 iun 2021 / 19:39
Somn
Somn

Trezirea cu o oră mai devreme poate reduce riscul de depresie cu 23%.

Un studiu publicat săptămâna aceasta în JAMA Psychiatry, a fost realizat de cercetători de la Universitatea Colorado Boulder, Harvard și MIT. Cercetătorii au analizat datele genetice ale peste 800.000 de subiecți de la 23andMe și UK Biobank (date care au fost descrise ca „cel mai mare eșantion de imagini din lume” într-un studiu recent care corelează orice cantitate de băut cu daunele cerebrale). Dintre acești subiecți, 85.000 au purtau trackere de somn. Alți 250.000 dintre ei au completat sondaje privind preferințele privind somnul, în care participanții s-au auto-identificat ca persoane matinale, sau „bufnițe de noapte” (pesoane nocturne, sau care preferă să stea noaptea până tîrziu și să doarmă mai mult dimineața) sau orice altceva între aceste două categorii.

În medie, majoritatea oamenilor s-au culcat în jurul orei 23:00 și s-au trezit în jurul orei 06:00. Cercetătorii au comparat apoi acele informații cu un set de date cu informații genetice care includ lucruri precum dosarele medicale, indiferent dacă li s-a prescris sau nu ceva pentru depresie, precum și dacă au fost diagnosticați sau nu cu orice fel de tulburare depresivă.

Rezultatele au fost izbitoare: „Preferințele diurne anterioare generate genetic au fost asociate cu un risc de depresie cu 23% mai mic”. Cu alte cuvinte, cei cu variante genetice care i-au marcat ca persoane matinale au fost cu 23% mai puțin predispuși la depresie decât ceilalți. Studiul a constatat că mutarea înapoi a orei de culcare cu doar o oră - și la fel de mult somn - le-ar putea reduce cu 23% din riscul de depresie. La fel de ciudată este constatarea că mutarea orei de culcare înapoi cu două ore (și din nou, dormitul în aceeași cantitate) ar putea reduce riscul de depresie cu 40%.

Studii genetice

Potrivit unui studiu publicat de Universitatea din Colorado Boulder, autorul principal al studiului, Iyas Daghlas, MD, a explicat: „Genetica noastră este stabilită la naștere, astfel încât unele dintre prejudecățile care afectează alte tipuri de cercetări epidemiologice tind să nu afecteze studiile genetice... Trăim într-o societate care este concepută pentru oamenii matinali, iar seara oamenii se simt adesea ca și cum ar fi într-o stare constantă de dezaliniere cu acel ceas social.”

Daghlas a observat cu atenție că este nevoie de un studiu clinic mai mare și aleatoriu pentru a certifica faptul că trezirea mai devreme poate reduce depresia pentru persoanele care se trezesc mai târziu, spre deosebire de găsirea unei corelații simple între orele de culcare și depresie. Dar el se confruntă cu ceva important: nu doar genetica celor care se trezesc târziu îi face mai predispuși la depresie. Genetica lor există într-o societate care se mișcă într-un alt ritm, într-un interval de timp diferit de ei. Drept urmare, acest lucru îi poate face să se simtă în urmă, înstrăinați sau ca și cum ar fi întotdeauna din urmă într-un fel sau se luptă într-un mod în care mulți oameni nu, noteazp futurism.com.

Aceasta este o veste bună, în sensul că luarea de măsuri pentru a reduce orele de culcare ar putea duce la câștiguri pozitive, în ciuda acelor predispoziții. Cu alte cuvinte, „bufnițele de noapte” nu sunt condamnate. Și în timp ce o persoană nocturnă care încearcă să devină o persoană matinală se confruntă cu o bătălie ascendentă, este cu totul posibil ca, cu un pic de muncă, și schimbarea circumstanțelor din jurul modului în care se duc la culcare, este o schimbare, majoritatea dintre noi suntem mai mult decât capabili să făcând. Este nevoie doar de puțină voință.

 

Articole Recomandate
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy