Dieta nesănătoasă, bogată în carne roșie și procesată, asociată cu deteriorarea vederii
Dieta nesănătoasă de tip occidental, bogată în carne roșie și alimente procesate, ar putea avea un rol în degenerarea vederii în timp, potrivit unor studii.
Participanții la un studiu care au consumat o dietă nesănătoasă, bogată în carne roșie și procesată, mâncare prăjită, cereale rafinate și lactate cu conținut ridicat de grăsimi au avut un risc de trei ori mai mare să dezvolte o afecțiune a ochilor care deterorează retina și afectează viziunea centrală, potrivit rezultatelor studiului realizat de Universitatea de la Buffalo.
Afecțiunea se numește degenerescență maculară în stadiu tardiv (AMD) și este o afecțiune ireversibilă care afectează viziunea centrală, afectând capacitatea de a conduce, printre alte activități comune zilnice.
"Tratamentul pentru AMD tardiv, neovascular este invaziv și scump, și nu există nici un tratament pentru atrofia geografică, cealaltă formă de AMD tardivă care provoacă și pierderi de vedere. Cel mai bine este ca afecțiunea să fie prevenită sau depistată din timp”, a declarat Shruti Dighe, care a condus cercetarea ca parte a masteratului ei in epidemiologie la UB's School of Public Health and Professions Health.
Constatarea că dieta joacă un rol în AMD este intrigantă, a adăugat Dighe, care urmează acum doctoratul în științele cancerului la Roswell Park Comprehensive Cancer Center.
Efectele dietei occidentale
S-a dovedit că un model dietetic occidental, definit ca un consum ridicat de carne roșie și procesată, mâncare prăjită, cereale rafinate și lactate cu conținut ridicat de grăsimi, poate fi un factor de risc pentru dezvoltarea AMD tardivă. Cu toate acestea, dieta occidentală nu a fost asociată și cu dezvoltarea AMD precoce. Autorii au studiat apariția AMD precoce și AMD tardivă peste aproximativ 18 ani de monitorizare în rândul participanților la Studiul de risc de ateroscleroză în comunități (ARIC).
Dighe și colegii au folosit date despre 66 de alimente diferite pe care participanții au auto-raportat că le-au consumat între 1987 și 1995 și au identificat două modele de dietă în această cohortă - occidentală și cea pe care cercetătorii o numesc în mod obișnuit drept „prudentă” (dietă sănătoasă) - care au explicat cel mai bine variație între diete.
Forma precoce nu duce neapărat la AMD tardiv
„Ceea ce am observat în acest studiu a fost că persoanele care nu aveau AMD sau AMD precoce la începutul studiului nostru și au raportat că au consumat frecvent alimente nesănătoase aveau mai multe șanse să dezvolte o boală în stadiu tardiv, aproximativ 18 ani mai târziu”, a declarat atoorul senior al studiului, Amy Millen, doctor, profesor asociat la catedră de epidemiologie și sănătate de mediu la UB.
Acest studiu este unul dintre primele care examinează modelele de dietă și dezvoltarea AMD de-a lungul timpului, din SUA. Celelalte studii au fost efectuate în cohorte europene.
AMD precoce este asimptomatică, ceea ce înseamnă că de multe ori oamenii nu știu că au afecțiunea. Pentru a o identifica, un medic ar trebui să vadă în mai multe rânduri o fotografie a retinei persoanei, în căutarea modificărilor pigmentare și a dezvoltării drusenului sau a depozitelor galbene formate din lipide. În AMD precoce poate exista fie atrofie, fie o acumulare de noi vase de sânge în partea ochiului cunoscut sub numele de macula.
„Când încep să apară aceste schimbări, oamenii vor începe să observe simptome vizuale. Viziunea lor va începe să se diminueze”, a spus Dighe. "Aceasta este AMD în stadiu avansat sau tardiv."
Dar nu toată lumea care are AMD timpurie progresează spre stadiul târziu mai debilitant.
Antioxidanții, rol protector
Până în prezent, cele mai multe cercetări au fost efectuate pe nutrienți specifici - cum ar fi antioxidanții cu doze mari - care par să aibă un efect protector. Dar, explică Dighe, oamenii consumă o varietate de alimente și nutrienți, nu doar unul sau două, și de aceea, analiza modelelor de dietă ajută. „Munca noastră oferă dovezi suplimentare că această dietă contează”, a adăugat Millen. „Din punct de vedere al sănătății publice, putem spune oamenilor că dacă au AMD precoce, este probabil cel mai bine să limiteze aportul de carne procesată, mâncare prăjită, cereale rafinate și lactate cu conținut ridicat de grăsimi pentru a-și păstra vederea în timp.”
Sursa, aici.
-
-
Te trezesc cârceii noaptea? Verifică dacă ai lipsă de magneziu10.06.2026, 23:03
-
-
-
De ce se sparg vasele de sânge din ochi. Cât de periculos este acest lucru
Cele 11 semne de avertizare ale cancerului pe care le poți vedea în ochi. Schimbările la care să fii atent
Cât contează schimbarea ochelarilor de vedere și când să alegi reparații pentru ochelarii vechi?
EXCLUSIV O boală de ochi provoacă cele mai multe accidente. Monica Pop: E foarte grav dacă ai permis de conducere în această situație!
De ce ți se zbate ochiul. Ce sunt spasmele pleoapelor și ce poți face pentru a le preveni
Care sunt cauzele spasmelor pleoapelor și de câte tipuri sunt.
Când și de ce își schimbă bebelușii culoarea ochilor după naștere
Conjunctivita, boala oculară contagioasă: simptome, tipuri și tratament. Semnul care apare dimineața
Conjunctivita - ce trebuie să știi despre această afecțiune oculară comună.
EXCLUSIV Cele mai frecvente urgențe oftalmologice. Prof. dr. Marian Burcea: Accidentele de muncă, circulație și casnice
Acestea sunt cele mai frecvente urgențe oftalmologice care îi trimit pe pacienți la spital.
6 semne subtile că vederea ta s-a schimbat (și de ce nu ar trebui ignorate)
Ce spune culoarea ochilor despre sănătatea ta. Afecțiunea psihică de care ai putea suferi dacă ai ochii închiși la culoare
Retina subțire, un posibil semn pentru diabet, demență sau scleroză multiplă. Un studiu arată legătura dintre ochi și organele interne
Un studiu australian a descoperit o legătură între grosimea retinei şi mai multe boli comune.
7 obiceiuri pe care le ai și înrăutățesc vederea. Pot cauza leziuni grave, inclusiv deteriorarea corneei și a altor structuri oculare
7 obiceiuri pe care le ai și înrăutățesc vederea. Ce recomandă experții pentru prevenirea bolilor oculare.
EXCLUSIV Polizarea, activitatea care poate afecta ochii bărbaților. Prof. dr. Marian Burcea: Vin foarte multe persoane
Această activitate profesională poate afecta ochii și provoca complicații semnificative.
Cu ce trebuie să te ștergi la ochi. Dr. Monica Pop, avertisment
Degenerescența maculară: boala oculară care afectează partea centrală a retinei. Importanța detectării timpurii și metode de tratament și prevenție
O moleculă creată în Italia trezește neuronii retinieni. Poate restabili vederea la pacienţii cu boli oftalmologice
Factori neașteptați care pot contribui la cataractă. Vârsta la care crește riscul de cataractă
Schimbările în stilul de viață pot reduce riscul de cataractă și pot îmbunătăți sănătatea ochilor pe termen lung.
Trei motive pentru care să nu te freci la ochi. Afecțiunile grave pe care le poți declanșa. Cum să calmezi mâncărimea ochilor
Trei motive pentru care să nu te freci la ochi. Poți declanșa afecțiuni oculare grave.
Semaglutida, asociată cu o afecțiune oculară gravă. Poate duce la orbire
Diabeticii care urmează acest tratament sunt expuși unui risc uriaș. Substanța de bază poate provoca orbirea.
Astenopia și durerile de cap: cauze, simptome, tratament. De ce apare astenopia și cum o poți preveni
Astenopia și durerile de cap asociate pot fi probleme comune și supărătoare care pot afecta pe oricine, indiferent de vârstă sau ocupație.
