Bolile pe care le faci din cauza lipsei de SOMN. Ora perfectă de somn, demontată. Medic: Indicatori ai DEMENȚEI

bolile pe care le faci din cauza lipsei de somn - FOTO Pexels
bolile pe care le faci din cauza lipsei de somn - FOTO Pexels

Ce spun medicii despre ora perfectă pentru somn și care este impactul insomniei asupra sănătății.

Insomniile, somnul insuficient sau de proastă calitate, sunt aspecte importante care ne pot afecta starea fizică, dar și cea mentală ori emoțională, mai ales că nu există o oră perfectă de somn.

Iar tulburarea de ritm circadian ne poate da tot programul unei zile peste cap.

”Specialiştii recomandă ca ora 4 dimineaţa să ne prindă undeva pe la mijlocul somnului”, afirmă medicul Oana Deleanu.

”Sunt mai multe tipuri de boli ale somnului, unde nu ne respectăm bioritmul nostru natural. De exemplu, atunci când zburăm multe fusuri orare, pe alte continente, cunoscută ca Jet Lag.

Există și alte tulburări de ritm circadian, dintre care cea mai importantă este munca în ture, și mai ales în schimbul de noapte, dar mai sunt situaţii pe care multe persoane le confundă cu insomnia.

Adolescenţii care adorm târziu şi se trezesc târziu şi ca atare sunt consideraţi leneşi sau persoane care se culcă foarte devreme şi se trezesc la 4-5 dimineaţa, când nu există activitate socială și confundă aceste patologii cu insomnia”, a explicat dr. Oana Deleanu, medic pneumolog, la Sfatul de Sănătate de la Antena 3.

În opinia medicului, tulburările de ritm circadian nu pot fi considerate în mod deosebit afecțiuni, la fel de severe precum insomnia, privarea cronică de somn.

”Atât timp cât persoana respectivă reușește să doarmă 7-8 ore, este un lucru minunat. Ele sunt considerate, totuși, niște afecțiuni ale somnului pentru că pe vremea când nu aveam lumină artificială și nici gadget-uri, ne culcam odată cu găinile, ne trezeam la fel, iar toți aveam același bioritm”, a mai spus medicul.

Ora 22.00, în pat, un mit demontat

 

”Până de curând aş fi spus că ar conta cât de mult dormim, dar mai nou, specialiştii recomandă ca ora 4 dimineaţa să ne prindă undeva pe la mijlocul somnului. Deci, surprinzător, nu este ora 22 aşa cum se spunea. Cel mai bine este ca fiecare să doarmă cum îi permite corpul.

Problema este că toate aceste dereglări de ritm circadian, o altă patologie - inerția somnului, pot să fie niște indicatori ai dezvoltării unor demențe mai târziu în viață.

Sunt persoane care se plâng că nu pot sări din pat imediat dimineaţa. Sunt alţii care în 5 minute se şi trezesc. Cea mai bună metodă de a ne activa imediat după somn este să ne expunem la lumina soarelui. Mai există şi nişte lămpi medicinale cu lumină solară, care ajută”, a mai explicat medicul.

Sfaturi pentru un somn odihnitor. Ce nu trebuie să ai în dormitor

 

După o zi agitată, este firesc să ne dorim cu toții să avem un somn liniștit, dar mai ales odihnitor, iar pentru asta este nevoie de o rutină, care o dată învățată ne poate îmbunătăți starea de bine și calitatea vieții de zi cu zi.

Pe contul său de Facebook, medicul Vasi Rădulescu a venit cu câteva sfaturi pe care fiecare dintre noi le poate pune în aplicare, cu puțin ”exercițiu”, însă cu rezultate foarte bune.

”1. Este indicat să nu iei în dormitor telefonul mobil, pentru că-l vei verifica de multe ori. Pe lângă faptul că îți va menține atenția la nivel înalt, te va bombarda și cu lumină albastră, care inhibă eliberarea melatoninei, un hormon crucial în inițierea și menținerea somnului.

2. Nu ține în dormitor niciun alt dispozitiv care emite lumină albastră, aici incluzând și televizorul.

3. Dormi la o temperatură ceva mai coborâtă. Corpul adoarme mai bine la 18-19 grade. Poate unii consideră prea mică temperatura, dar așa arată studiile; o poți crește, dar lasă cu câteva grade mai jos decât în restul casei.

4. Seara evită să consumi alcool și prudență la cafea. Sunt neuroexcitante ambele. Cine nu tolerează cafeaua și nu poate să doarmă, mai bine renunță la cafea decât la somn.

5. Lenjerie de pat și de corp cât mai confortabile. Fără șosete. Fără obiecte inutile prin pat.

6. Să fie liniște. Dacă vine zgomot de afară, ia un dispozitiv cu sunete albe (imită un ventilator, natura, marea, focul). Sunt ieftine și bune.

7. Culcă-te și trezește-te la aceleași ore. Inclusiv în weekend.

Citește mai departe AICI

Vezi și: Ce EFECTE are trecerea la ora de VARĂ. În câtă vreme se poate adapta organismul la schimbare

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy